PWM

Wyszukiwanie zaawansowane

Aktualności

Wiosenne prawykonania Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Wiosenne prawykonania Polskiego Wydawnictwa Muzycznego
2022-04-21

Przed nami prawykonania dzieł trójki twórców związanych z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. Oprócz utworu na fortepian solo po raz pierwszy zabrzmią kompozycje wokalno-instrumentalne, w których kluczowy jest udział chóru. Mimo różnych stylów kompozytorskich oraz obsad, na jakie zostały napisane, łączy je jedno – nawiązanie do poezji.
 

Muzyka Marcela Chyrzyńskiego znów zabrzmi w Japonii

Latem ubiegłego roku wspominaliśmy o premierze Reflection No. 8 na fortepian solo Marcela Chyrzyńskiego, której w Yokohamie dokonał Ignacy Lisiecki. W kwietniu powracamy do Japonii, tym razem do Yanagawy. Właśnie tam, w interpretacji niezwykle aktywnego w Kraju Kwitnącej Wiśni pianisty, po raz pierwszy zabrzmi Karatachi no Hana na fortepian solo polskiego kompozytora. Inspiracją do skomponowania utworu był wiersz japońskiego poety Hakushū Kitahary, działającego na przełomie XIX i XX wieku, który opisuje niezwykłą scenerię kwitnących w maju drzew. Premiera już 24 kwietnia w Hakushu Hall.




Muzyczny (nie tylko) romantyzm

 

W 2022 roku świętujemy 200. rocznicę wydania Ballad i romansów Adama Mickiewicza, uznawanych za manifest romantyzmu. W stronę XIX-wiecznej kultury i literatury zwracają się także myśli współczesnych twórców i wykonawców. 30 kwietnia w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach odbędzie się koncert prawykonań, w którego programie znalazły się utwory chóralne twórców związanych z Oficyną: Joanny Wnuk-Nazarowej i Pawła Łukaszewskiego.

 

Norwid na chór i fortepian

Choć polska poezja czasów romantyzmu zajmuje wysokie miejsce w rankingach popularności, wcale nie jest najczęściej umuzycznianą. W swoim najnowszym projekcie Do słów Chór Polskiego Radia we współpracy z polskimi kompozytorami postanowił wypełnić tę lukę. Tym samym katalog Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zasili cykl pieśni napisanych do wierszy Cypriana Kamila Norwida. 


Paweł Łukaszewski w ramach Pieśni Norwida opracował trzy popularne wiersze narodowego wieszcza: Krzyż i dziecko, Moja piosnka i Maryjo, Pani aniołów. Kompozytor z zamiłowaniem wykorzystujący w utworach teksty liturgiczne i te o zabarwieniu religijnym, pozostaje w swojej ulubionej tematyce, tym razem jednak biorąc na warsztat słowa świeckiego poety. Utwór wraz z Chórem Polskiego Radia prawykona pianistka Magdalena Duś. 


Ballada nie tylko romantyczna

Obok romantycznych twórców w programie koncertu znalazło się także nazwisko Bolesława Leśmiana. Jego Dziewczyna stała się podstawą najnowszego utworu Joanny Wnuk-Nazarowej. Jak podkreśla kompozytorka, która od młodości fascynuje się urodą języka, myślą filozoficzną i psychologiczną poety, wybór tekstu na potrzeby sobotniego koncertu wiąże się także z młodopolskim manifestem powrotu do romantycznej tradycji. Dziewczyna Bolesława Leśmiana w jasny sposób powraca również do formy i założeń ballady. Na taki krok zdecydowała się też Joanna Wnuk-Nazarowa, która w swoim nowym utworze wykorzystała cały tekst wiersza, wraz z powracającym refrenem. Solistycznie traktowana partia oboju zabrzmi zza sceny, niczym głos dziewczyny zza muru, a 12 braciom – bohaterom wiersza – odpowiadać będzie 12-głosowy chór. Partię oboju wykona Karolina Stalmachowska, pierwsza oboistka i solistka Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach.


 

Bilety na koncert dostępne są do kupienia na stronie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. 

Muzyka w Lusławicach

W majówkowy weekend czeka nas jeszcze jedno prawykonanie utworu Joanny Wnuk-Nazarowej. Będzie to wyczekiwane Quintetto per archi, które jesienią ubiegłego roku zabrzmiało po raz pierwszy w wersji na orkiestrę smyczkową w kościele św. Floriana w Krakowie w wykonaniu Sinfonietty Cracovii. Utwór w wersji na kwintet smyczkowy będzie po raz pierwszy wykonany w wyjątkowym miejscu – w progach lusławickiego dworu, do którego muzyka wróci po 42 latach. Organizatorzy festiwalu DE NATURA SONORIS odwołają się do tradycji zapoczątkowanej przez Elżbietę i Krzysztofa Pendereckich późnym latem 1980 roku. Wówczas w odrestaurowanym dworze w Lusławicach nowi właściciele zorganizowali I Festiwal Muzyki Kameralnej Lusławice – Dwór, poświęcony pieśni romantycznej i muzyce smyczkowej. Quintetto per archi prawykonają 1 maja artyści Kwartetu Śląskiego z gościnnym udziałem Jana Kotuli na kontrabasie. Bilety dostępne są do nabycia za pośrednictwem platformy Bilety24.

Katalogi Wydawcy Agenci