Aktualności
Ignacy Lisiecki prawykona „Reflection No. 8” Marcela Chyrzyńskiego
2021-07-21
Polska muzyka współczesna zabrzmi w ten weekend w Japonii. Wszystko dzięki Ignacemu Lisieckiemu – wybitnemu pianiście, który nie od dziś propaguje rodzimą muzykę w Kraju Kwitnącej Wiśni. 25 lipca w Himawari no Sato Concert Hall w Yokohamie prawykona on Reflection No. 8 na fortepian solo Marcela Chyrzyńskiego.
Reflection No. 1 na kwartet smyczkowy powstało w 2003 roku. Od tego czasu Chyrzyński kontynuuje cykl kompozycji na różne składy – solowe (jak w przypadku Reflection No. 2 na klawesyn solo) i kameralne (Reflection No. 4 na flet, klarnet, wiolonczelę, perkusję i fortepian).
„Wszystkie utwory z cyklu Refleksji są wyrazem moich przemyśleń związanych z przemijalnością i kruchością egzystencji”, komentuje kompozytor. „Kontemplacyjność i wyciszenie emanujące z tych kompozycji oddają moje emocje wynikające z zaakceptowania takiego porządku świata. Refleksja nr 8 została skomponowana z myślą o wielkim polskim pianiście Ignacym Lisieckim i jest mu dedykowana”.
„W sierpniu 2020 roku miałem przyjemność wykonać na recitalu w Japonii inspirowany poezją japońską Farewell pana Marcela Chyrzyńskiego na wiolonczelę i fortepian”, wspomina Ignacy Lisiecki. „Po tym koncercie spotkałem się z wieloma komentarzami japońskiej publiczności, która podkreślała, jak bardzo kompozytor rozumie i potrafi autentycznie oddać dźwiękiem tak trudny do uchwycenia idiom kultury japońskiej, przełożony na swój indywidualny język muzyczny. Jest mi niezmiernie miło, że tym razem będzie to prawykonanie utworu, który kompozytor zdecydował się dedykować wykonawcy. Jest to również wielkie zobowiązanie dla mnie. Reflection No. 8 to kompozycja, która od pierwszego kontaktu intryguje nastrojem kontemplacji, niepokoju, a zarazem jest w jej harmonii zawarta chęć rozładowania tych wątpliwości i znalezienia jakiejś formy odprężenia, ukojenia, a więc poszukiwanie stanu zen, czyli filozofii tak bliskiej kulturze Japonii i samemu kompozytorowi”, dodaje pianista.
Ignacy Lisiecki od lat promuje polską muzykę w Japonii. Prawykonał tam utwory m.in. Romana Palestra czy Pawła Hendricha, który dedykował mu swoją Gliptopalinomię. Lisiecki koncentruje się głównie na współczesnej literaturze, jednak nie odmawia gry kompozycji nieco dawniejszych twórców – znacząco przyczynił się do popularyzacji w Japonii osoby i twórczości Karola Szymanowskiego. Brał udział w pierwszej edycji projektu „Muzyka z kraju Chopina”, organizowanego przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, w ramach którego promowana była twórczość polskich kompozytorów od XVIII wieku do współczesności: Paderewskiego, Kilara, a także mniej znanych w Japonii twórców, jak Kurpiński i Szeligowski.
25.07.2021, Yokohama: Marcel Chyrzyński – Reflection No. 8 na fortepian solo
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.