PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Kredki w dłoń! Władysław Żeleński

2020-07-07

Cześć! Wczoraj świętowaliśmy 183. rocznicę urodzin Władysława Żeleńskiego – kompozytora, którego portret zamieszczamy dzisiaj do kolorowania. Chwytajcie kredki w dłoń i malujcie najpiękniej jak umiecie!

 

 

 

Kiedy wspominamy Władysława Żeleńskiego, często na myśl przychodzi nam Kraków, ponieważ z tym miastem kompozytor był najsilniej związany i – mimo czasowych wyprowadzek – Kraków uważał za ‘swoje’ miasto. Kiedyś nawet urządził koncert, z którego dochód przeznaczył na odbudowę krakowskich Sukiennic.

 

Żeleński założył w pierwszą w Krakowie akademię muzyczną, która za jego czasów nosiła nazwę Konserwatorium Towarzystwa Muzycznego. Był pierwszym rektorem tej uczelni (rektor to w środowisku uczelnianym nazwa dyrektora) oraz jej wykładowcą. Kierował Konserwatorium bardzo długo, bo aż 33 lata.

 

Oprócz komponowania i pracy w Konserwatorium Władysław Żeleński uwielbiał spędzać czas z rodziną. Jeden z jego trzech synów, Tadeusz, który przyjął pseudonim „Boy”, także stał się ważną postacią krakowskiego środowiska artystycznego.

 

Dzisiaj wykonuje się tylko kilka utworów spośród całego dorobku kompozytorskiego Władysława Żeleńskiego, bo bardzo dużo jego dzieł zaginęło. Jednym z najczęściej wykonywanych jest Uwertura koncertowa „W Tatrach”. Musicie wiedzieć, że nie tylko Żeleński inspirował się kulturą Podhala. Nawiązania do Tatr są w twórczości polskich artystów bardzo częste, a fascynacja górami powodowała, że niektórzy z nich – z kompozytorów byli to Mieczysław Karłowicz i Karol Szymanowski – przeprowadzali się do Zakopanego, by na co dzień chłonąć magiczną atmosferę gór. A Wy, znacie Tatry? Lubicie górskie wędrówki? Może wybieracie się w góry na wakacje?

 

Władysław Żeleński został przepięknie sportretowany przez bardzo znanego malarza – Jacka Malczewskiego. I ten portret może być inspiracją dla Waszej twórczej pracy: jak pokolorujecie obrazek zamieszczony poniżej? 

 

KOLOROWANKA DO POBRANIA

 

 

Na tym obrazku znalazły się przedmioty związane z życiem i twórczością Władysława Żeleńskiego:

 

brama miasta – to Praga, w której Władysław Żeleński dokończył rozpoczęte w Krakowie studia filozoficzne oraz kontynuował studia muzyczne

 

wieże kościoła Mariackiego – mimo częstych podróży i czasowego osiedlania się w różnych miastach Polski i Europy, Władysław Żeleński najsilniej związany był z Krakowem, założył tu konserwatorium muzyczne, został też odznaczony tytułem honorowego obywatela miasta Krakowa

 

nimfa – nawiązuje do treści jednego z najbardziej znanych utworów Władysława Żeleńskiego, opery Goplana

 

górskie szczyty – to odniesienie do najbardziej popularnego dzisiaj utworu kompozytora, uwertury W Tatrach

 

 

Kolorując portret Władysława Żeleńskiego możecie nucić „sto lat” (pamiętacie o wczorajszej rocznicy urodzin kompozytora?), ale możecie też posłuchać przepięknej Uwertury koncertowej „W Tatrach”

 

 

© PWM / rys. Mateusz Kołek

Najczęściej czytane:

Podwójna tożsamość zaginionej partytury – Historia pewnego utworu

Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.

Wywiad z autorkami „Wiolinkowych opowieści”

Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.

8. Konkurs Kompozytorski im. Krzysztofa Pendereckiego. Termin nadsyłania prac: 8 kwietnia 2025 roku

Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.

Kim był ulubiony uczeń Haydna? Premiera nowej książki z serii „Małe Monografie”

Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.

 

W 2025 roku grajmy TUTTI muzykę polską!

225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.

KOMPOZYTOR MIESIĄCA: ZYGMUNT KRAUZE i jego #BiurkoKompozytora

W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.

Moc wrażeń, moc wydarzeń. PWM podsumowuje 2024 rok

Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.

Sięgnij po najpiękniejsze polskie kolędy

Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.

Instrument miesiąca: trąbkowe rekomendacje Sławomira Cichora

Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.

 

O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.

Oferta pracy

Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.