Aktualności
Gala urodzinowa Joanny Wnuk-Nazarowej
2024-05-15
Wybitna kompozytorka, pedagog, dyrygentka i polityk, dyrektorka instytucji kulturalnych, w latach 1997–1999 minister kultury i sztuki w tym roku obchodzi jubileusz 75-lat. Z tej okazji, wraz z Filharmonią Śląską im. Henryka Mikołaja Góreckiego zapraszamy na galę urodzinową z udziałem solenizantki, która odbędzie się 28 maja w Katowicach.
Wydarzenie rozpocznie pokaz filmu dokumentalnego „Pod presją dźwięku i słowa” w reżyserii Violetty Rotter-Kozery, ukazujący sylwetkę Joanny Wnuk-Nazarowej, po którym zapraszamy na spotkanie z kompozytorką, które poprowadzą Adam Wesołowski – dyrektor Filharmonii Śląskiej i dr Daniel Cichy – dyrektor-redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Galę zwieńczy koncert w wykonaniu Filharmonii Śląskiej – Śląskiej Orkiestry Kameralnej, którego program został specjalnie przygotowany przez solenizantkę.
Na początek zabrzmi Koncert skowronkowy na klawesyn amplifikowany i orkiestrę kameralną napisany przez Wnuk-Nazarową na zamówienie Filharmonii Śląskiej i poświęcony pamięci Henryka Mikołaja Góreckiego, w 90. rocznicę urodzin. To nie tylko wspomnienie patrona katowickiej Filharmonii, ale również swobodne nawiązanie do jego twórczości, a przede wszystkim do jednego z najsłynniejszych koncertów klawesynowych w polskiej literaturze muzycznej – Koncertu na klawesyn i orkiestrę smyczkową op. 40, który również usłyszymy tego wieczoru. Koncert skowronkowy pisany był z myślą o użyciu klawesynu nowoczesnego, wylansowanego w XX wieku przez światowej sławy polską wirtuozkę tego instrumentu – Wandę Landowską. Utwór po raz pierwszy wykonała w 2023 roku Aleksandra Gajecka-Antosiewicz, grając na unikatowym klawesynie zbudowanym dla Elżbiety Chojnackiej w 1982 roku przez Anthony’ego Sideya i Frédérica Bala. Również podczas gali urodzinowej w roli solistki wystąpi Aleksandra Gajecka-Antosiewicz.
Następnie usłyszymy Lamento na obój i orkiestrę smyczkową Joanny Wnuk-Nazarowej. To kameralna wersja nigdy nie wykonanego utworu Requiem II na sopran i wielką orkiestrę symfoniczną z 1974 r. Dzieło powstało w 1983 r. na zamówienie Toruńskiej Orkiestry Kameralnej, a jego prawykonanie odbyło się w kwietniu 1985 r. Podczas gali usłyszymy utwór w wykonaniu wybitnego oboisty Mariusza Pędziałka.
Program uzupełnia Sinfonietta nr 3 „Kartki z nienapisanego dziennika” Krzysztofa Pendereckiego, pedagoga Joanny Wnuk-Nazarowej podczas jej studiów w Akademii Muzycznej w Krakowie. Utwór ten jest zapisem emocjonalnej podróży kompozytora po zakamarkach jego dziecięcych ― i późniejszych ― wspomnień, problematyzującym nieograniczoność repozytorium ludzkich doświadczeń oraz stojących przed każdym z nas możliwości.
Z okazji 75 urodzin kompozytorki wydawnictwo ANAKLASIS przygotowało pierwszą monograficzną płytę damy polskiej kultury muzycznej. Płyta IL TEMPO PASSA przedstawia plon twórczości kameralnej i symfonicznej Joanny Wnuk-Nazarowej z ostatnich lat. Premiera odbędzie się 28 maja, a album będzie można zakupić również podczas gali urodzinowej.
IL TEMPO PASSA. Pierwsza monograficzna płyta Joanny Wnuk-Nazarowej
Koncertowi towarzyszy konkurs na najlepiej napisaną recenzję z wydarzenia, skierowany do studentów studiów I i II stopnia kierunków Muzykologia oraz Kompozycja i Teoria Muzyki. Termin przyjmowania zgłoszeń mija 24 maja. Regulamin oraz karta zgłoszeniowa, podobnie jak szczegółowy program gali i bilety na koncert dostępne są na stronie Filharmonii Śląskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest współorganizatorem wydarzenia.
Najczęściej czytane:
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.