Aktualności
IL TEMPO PASSA. Pierwsza monograficzna płyta Joanny Wnuk-Nazarowej
2024-05-06
Czas płynie nieustannie, zmieniając wokół świat i jego pejzaż dźwiękowy. Tytuł IL TEMPO PASSA może być zarówno refleksją nad nietrwałością życia, świata i rzeczy, jak i wskazówką, by cieszyć się trwającą chwilą. Najnowszy album wydawnictwa ANAKLASIS przedstawia plon twórczości kameralnej i symfonicznej Joanny Wnuk-Nazarowej z ostatnich lat. Premiera 28 maja 2024 roku, w dniu 75. urodzin kompozytorki.
Po przejściu w 2018 roku na emeryturę, po latach wytężonej pracy na rzecz polskiej kultury muzycznej, Joanna Wnuk-Nazarowa zajęła się komponowaniem. Jej twórczość w swym nastroju daleka jest od rozpaczy czy buntu wobec losu, czy przemijania. Muzyka staje się u niej pretekstem, by wyrazić zgodę na to, co nieuchronne oraz, by czule wspomnieć to, co wydarzyło się w życiu dotychczas. Tytuł płyty znakomicie oddaje nastroje obecne w nagranych na niej utworach, jak i postawę ich autorki – pełną szacunku do tradycji, z nutą nostalgii, przyglądającej się własnemu życiu i związanym z nim doświadczeniom muzycznym.
Zawodowe życie Joanny Wnuk-Nazarowej to pasmo wyzwań i sukcesów – powszechnie znane są jej osiągnięcia na niwie pedagogicznej, organizacyjnej i politycznej. Kierowała m.in. Filharmonią Krakowską i Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, a w latach 1997–1999 resortem kultury. To aż zaskakujące, że znajdowała czas i energię na pracę twórczą, bo przecież przede wszystkim jest znakomitą kompozytorką i dyrygentką.
Album IL TEMPO PASSA (ANA 030) jest wyborem jej utworów na orkiestrę kameralną i symfoniczną. To przede wszystkim rzeczy najnowsze: poświęcony pamięci Henryka Mikołaja Góreckiego Koncert skowronkowy na klawesyn amplifikowany i orkiestrę kameralną, który usłyszeliśmy po raz pierwszy we wrześniu 2023 roku, niewiele wcześniej Il tempo passa. Passacaglię na wielką orkiestrę symfoniczną (prezent urodzinowy dla Elżbiety Pendereckiej i zarazem ukłon dla jej męża) oraz dyptyk Nie odwracaj się!: Orfeusz i Eurydyka oraz Lot i żona Lota na 2 flety solo i orkiestrę kameralną. Z kolei Morze Śródziemne, żegnaj. Próba rekonstrukcji na dwie gitary i orkiestrę jest powrotem do roku 1986.
W nagraniu płyty udział wzięli uznani soliści oraz doskonałe zespoły: Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej pod batutą Yaroslava Shemeta, Śląska Orkiestra Kameralna pod kierownictwem Piotra Pławnera oraz soliści: klawesynistka Aleksandra Gajecka-Antosiewicz, harfistka Agnieszka Kaczmarek-Bialic, fleciści: Łukasz Długosz i Agata Kielar-Długosz, Bartłomiej Duda – sopran dziecięcy oraz gitarzyści: Marek Nosal i Jakub Moroziński.
Album ukazujący twórczość jednej z najważniejszych kompozytorek polskiej muzyki XX i XXI wieku ukaże się nakładem wydawnictwa ANAKLASIS w serii PORTRAITS już 28 maja, w dniu 75. urodzin kompozytorki. Premiera płyty odbędzie się podczas gali urodzinowej, z udziałem solenizantki, w Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego w Katowicach. Współorganizatorem wydarzenia oraz wydawcą utworów Joanny Wnuk-Nazarowej jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Album dostępny będzie w księgarni PWM, w najlepszych sklepach muzycznych oraz na wirtualnych półkach sieci empik.
Patroni medialni: TVP Kultura, Program 2 Polskiego Radia, Culture.pl
Partner: Ruch Muzyczny
ANAKLASIS
A DIVISION OF
PWM EDITION
www.anaklasis.pl
www.facebook.com/anaklasisrecords
www.instagram.com/anaklasis
Najczęściej czytane:
Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.
Sylwetka Mieczysława Wajnberga umyka szerokiej opinii publicznej. Przez lata pomijany i niedoceniany, prawdziwy sukces osiągnął dopiero po śmierci, wpisując się na stałe w repertuary filharmonii i teatrów operowych na całym świecie. Jego burzliwe losy przybliża czytelnikom muzykolożka Danuta Gwizdalanka w najnowszej książce z serii Małe Monografie pt. Wajnberg.
XIX Międzynarodowy Festiwal Śląska Jesień Gitarowa, który rozpocznie się w Tychach 20 października, będzie wielkim świętem muzyki na najwyższym poziomie artystycznym i o wyjątkowym rozmachu. To wyjątkowa okazja, by odkryć nieznane oblicza gitary, ukazane w nowych utworach współczesnych kompozytorów, a także w nietypowych konfiguracjach instrumentalnych.
Zestawienie utworów przeznaczonych na ten instrument, które łączą naszą Oficynę ze Śląską Jesienią Gitarową przygotował dla nas Marek Nosal – gitarzysta i pedagog, od 2015 roku dyrektor artystyczny tego Festiwalu oraz Konkursu im. Jana Edmunda Jurkowskiego w Tychach. Wśród rekomendacji znajdziecie zarówno utwory, które już w przyszłym tygodniu zabrzmią na Śląsku, jak i propozycje pedagogiczne, po które warto sięgnąć.
Wybitna sopranistka wystąpi podczas tegorocznej edycji Festiwalu Conrada. Widzowie zobaczą Olgę Pasiecznik w dwóch odsłonach – jako śpiewaczkę podczas recitalu pieśni ukraińskich i polskich oraz jako współautorkę wywiadu rzeki Bez makijażu w rozmowie z Agatą Kwiecińską. A to wszystko już w najbliższy poniedziałek.
Polska staje się areną międzynarodowej debaty na temat wykorzystania nowoczesnych technologii cyfrowych w badaniach muzykologicznych.
W dniach 23–25 października 2024 r. Narodowy Instytut Fryderyka Chopina w Warszawie organizuje Pierwszą Międzynarodową Konferencję „Digital Musicology”, podczas której uczestnicy będą mieli okazję zapoznać się z najnowocześniejszymi technologiami usprawniającymi prowadzenie projektów badawczych.
Gitara klasyczna to jeden z najpopularniejszych (o ile nie najpopularniejszy) instrument wybierany na pierwszym poziomie kształcenia w polskich szkołach muzycznych. Po jej odmiany – gitarę akustyczną i elektryczną – chętnie i często sięgają także muzycy-amatorzy.
Wojciech Gurgul, gitarzysta, badacz, pedagog, a w latach 2014–2017 redaktor naczelny kwartalnika miłośników gitary klasycznej „Sześć Strun Świata” przygotował wybór utworów z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, po które – jego zdaniem – warto sięgnąć, grając na gitarze.