Aktualności
IL TEMPO PASSA. Pierwsza monograficzna płyta Joanny Wnuk-Nazarowej
2024-05-06
Czas płynie nieustannie, zmieniając wokół świat i jego pejzaż dźwiękowy. Tytuł IL TEMPO PASSA może być zarówno refleksją nad nietrwałością życia, świata i rzeczy, jak i wskazówką, by cieszyć się trwającą chwilą. Najnowszy album wydawnictwa ANAKLASIS przedstawia plon twórczości kameralnej i symfonicznej Joanny Wnuk-Nazarowej z ostatnich lat. Premiera 28 maja 2024 roku, w dniu 75. urodzin kompozytorki.
Po przejściu w 2018 roku na emeryturę, po latach wytężonej pracy na rzecz polskiej kultury muzycznej, Joanna Wnuk-Nazarowa zajęła się komponowaniem. Jej twórczość w swym nastroju daleka jest od rozpaczy czy buntu wobec losu, czy przemijania. Muzyka staje się u niej pretekstem, by wyrazić zgodę na to, co nieuchronne oraz, by czule wspomnieć to, co wydarzyło się w życiu dotychczas. Tytuł płyty znakomicie oddaje nastroje obecne w nagranych na niej utworach, jak i postawę ich autorki – pełną szacunku do tradycji, z nutą nostalgii, przyglądającej się własnemu życiu i związanym z nim doświadczeniom muzycznym.
Zawodowe życie Joanny Wnuk-Nazarowej to pasmo wyzwań i sukcesów – powszechnie znane są jej osiągnięcia na niwie pedagogicznej, organizacyjnej i politycznej. Kierowała m.in. Filharmonią Krakowską i Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, a w latach 1997–1999 resortem kultury. To aż zaskakujące, że znajdowała czas i energię na pracę twórczą, bo przecież przede wszystkim jest znakomitą kompozytorką i dyrygentką.
Album IL TEMPO PASSA (ANA 030) jest wyborem jej utworów na orkiestrę kameralną i symfoniczną. To przede wszystkim rzeczy najnowsze: poświęcony pamięci Henryka Mikołaja Góreckiego Koncert skowronkowy na klawesyn amplifikowany i orkiestrę kameralną, który usłyszeliśmy po raz pierwszy we wrześniu 2023 roku, niewiele wcześniej Il tempo passa. Passacaglię na wielką orkiestrę symfoniczną (prezent urodzinowy dla Elżbiety Pendereckiej i zarazem ukłon dla jej męża) oraz dyptyk Nie odwracaj się!: Orfeusz i Eurydyka oraz Lot i żona Lota na 2 flety solo i orkiestrę kameralną. Z kolei Morze Śródziemne, żegnaj. Próba rekonstrukcji na dwie gitary i orkiestrę jest powrotem do roku 1986.
W nagraniu płyty udział wzięli uznani soliści oraz doskonałe zespoły: Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej pod batutą Yaroslava Shemeta, Śląska Orkiestra Kameralna pod kierownictwem Piotra Pławnera oraz soliści: klawesynistka Aleksandra Gajecka-Antosiewicz, harfistka Agnieszka Kaczmarek-Bialic, fleciści: Łukasz Długosz i Agata Kielar-Długosz, Bartłomiej Duda – sopran dziecięcy oraz gitarzyści: Marek Nosal i Jakub Moroziński.
Album ukazujący twórczość jednej z najważniejszych kompozytorek polskiej muzyki XX i XXI wieku ukaże się nakładem wydawnictwa ANAKLASIS w serii PORTRAITS już 28 maja, w dniu 75. urodzin kompozytorki. Premiera płyty odbędzie się podczas gali urodzinowej, z udziałem solenizantki, w Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego w Katowicach. Współorganizatorem wydarzenia oraz wydawcą utworów Joanny Wnuk-Nazarowej jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Album dostępny będzie w księgarni PWM, w najlepszych sklepach muzycznych oraz na wirtualnych półkach sieci empik.
Patroni medialni: TVP Kultura, Program 2 Polskiego Radia, Culture.pl
Partner: Ruch Muzyczny
ANAKLASIS
A DIVISION OF
PWM EDITION
www.anaklasis.pl
www.facebook.com/anaklasisrecords
www.instagram.com/anaklasis
Najczęściej czytane:
Kompozytor, dyrygent, wydawca, teoretyk muzyki, pedagog muzyczny, rektor uczelni – życiorys Józefa Elsnera jest niezwykle bogaty. Mimo to przeważnie kojarzony jest jedynie jako nauczyciel Fryderyka Chopina. Krzysztof Bilica z zaciekawieniem przygląda się mistrzowi przełomu XVIII i XIX wieku, którego portret rysuje w najnowszej Małej Monografii.
Fascynujący bohater, śmiała koncepcja, wreszcie znakomita obsada aktorska – Król Narcyz to nieszablonowy format opowieści o najsłynniejszym kompozytorze muzyki polskiej początków XX wieku. Wspólna produkcja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i Radia Kraków zgromadziła cenionych realizatorów i aktorów teatralnych, którzy wykreowali świat Karola Szymanowskiego oraz jego bliskich. Emisja na antenie Radia Kraków w kolejne poniedziałki o godzinie 21.05, począwszy od 2 czerwca br.
Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.