PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

IL TEMPO PASSA. Pierwsza monograficzna płyta Joanny Wnuk-Nazarowej

2024-05-06

Czas płynie nieustannie, zmieniając wokół świat i jego pejzaż dźwiękowy. Tytuł IL TEMPO PASSA może być zarówno refleksją nad nietrwałością życia, świata i rzeczy, jak i wskazówką, by cieszyć się trwającą chwilą. Najnowszy album wydawnictwa ANAKLASIS przedstawia plon twórczości kameralnej i symfonicznej Joanny Wnuk-Nazarowej z ostatnich lat. Premiera 28 maja 2024 roku, w dniu 75. urodzin kompozytorki.

 

 

Po przejściu w 2018 roku na emeryturę, po latach wytężonej pracy na rzecz polskiej kultury muzycznej, Joanna Wnuk-Nazarowa zajęła się komponowaniem. Jej twórczość w swym nastroju daleka jest od rozpaczy czy buntu wobec losu, czy przemijania. Muzyka staje się u niej pretekstem, by wyrazić zgodę na to, co nieuchronne oraz, by czule wspomnieć to, co wydarzyło się w życiu dotychczas. Tytuł płyty znakomicie oddaje nastroje obecne w nagranych na niej utworach, jak i postawę ich autorki – pełną szacunku do tradycji, z nutą nostalgii, przyglądającej się własnemu życiu i związanym z nim doświadczeniom muzycznym.


Zawodowe życie Joanny Wnuk-Nazarowej to pasmo wyzwań i sukcesów – powszechnie znane są jej osiągnięcia na niwie pedagogicznej, organizacyjnej i politycznej. Kierowała m.in. Filharmonią Krakowską i Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, a w latach 1997–1999 resortem kultury. To aż zaskakujące, że znajdowała czas i energię na pracę twórczą, bo przecież przede wszystkim jest znakomitą kompozytorką i dyrygentką.

 



Album IL TEMPO PASSA (ANA 030) jest wyborem jej utworów na orkiestrę kameralną i symfoniczną. To przede wszystkim rzeczy najnowsze: poświęcony pamięci Henryka Mikołaja Góreckiego Koncert skowronkowy na klawesyn amplifikowany i orkiestrę kameralną, który usłyszeliśmy po raz pierwszy we wrześniu 2023 roku, niewiele wcześniej Il tempo passa. Passacaglię na wielką orkiestrę symfoniczną (prezent urodzinowy dla Elżbiety Pendereckiej i zarazem ukłon dla jej męża) oraz dyptyk Nie odwracaj się!: Orfeusz i Eurydyka oraz Lot i żona Lota na 2 flety solo i orkiestrę kameralną. Z kolei Morze Śródziemne, żegnaj. Próba rekonstrukcji na dwie gitary i orkiestrę jest powrotem do roku 1986.


W nagraniu płyty udział wzięli uznani soliści oraz doskonałe zespoły: Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej pod batutą Yaroslava Shemeta, Śląska Orkiestra Kameralna pod kierownictwem Piotra Pławnera oraz soliści: klawesynistka Aleksandra Gajecka-Antosiewicz, harfistka Agnieszka Kaczmarek-Bialic, fleciści: Łukasz Długosz i Agata Kielar-Długosz, Bartłomiej Duda – sopran dziecięcy oraz gitarzyści: Marek Nosal i Jakub Moroziński.


Album ukazujący twórczość jednej z najważniejszych kompozytorek polskiej muzyki XX i XXI wieku ukaże się nakładem wydawnictwa ANAKLASIS w serii PORTRAITS już 28 maja, w dniu 75. urodzin kompozytorki. Premiera płyty odbędzie się podczas gali urodzinowej, z udziałem solenizantki, w Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego w Katowicach. Współorganizatorem wydarzenia oraz wydawcą utworów Joanny Wnuk-Nazarowej jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Album dostępny będzie w księgarni PWM, w najlepszych sklepach muzycznych oraz na wirtualnych półkach sieci empik.

 

Patroni medialni: TVP Kultura, Program 2 Polskiego Radia, Culture.pl
Partner: Ruch Muzyczny

ANAKLASIS
A DIVISION OF
PWM EDITION

www.anaklasis.pl
www.facebook.com/anaklasisrecords
www.instagram.com/anaklasis


 

Najczęściej czytane:

Kim był ulubiony uczeń Haydna? Premiera nowej książki z serii „Małe Monografie”

Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.

 

W 2025 roku grajmy TUTTI muzykę polską!

225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.

KOMPOZYTOR MIESIĄCA: ZYGMUNT KRAUZE i jego #BiurkoKompozytora

W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.

Moc wrażeń, moc wydarzeń. PWM podsumowuje 2024 rok

Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.

Sięgnij po najpiękniejsze polskie kolędy

Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.

Instrument miesiąca: trąbkowe rekomendacje Sławomira Cichora

Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.

 

O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.

Oferta pracy

Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.

Światowe premiery: polska muzyka współczesna w grudniu!

Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.

Jak zatrzymano dźwięki? O początkach polskiej fonografii

Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.

 

21. Dzień Edukacji Muzycznej za nami

22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!