News Archive
Prawykonanie nowego utworu Joanny Wnuk-Nazarowej w Poznaniu
2023-01-12
Joanna Wnuk-Nazarowa jest jedną z najaktywniejszych polskich kompozytorek swojego pokolenia. Od czasu premiery opery Wanda opartej na misterium Cypriana Kamila Norwida w 2020 roku, które było jednym z najważniejszych wydarzeń muzycznych w roku Wieszcza, jej nazwisko coraz częściej pojawia się na koncertowych afiszach. Przed nami prawykonanie Nie odwracaj się! Dyptyku na dwa flety solo i orkiestrę kameralną, który jest najnowszym utworem kompozytorki.
GRUDZIEŃ: encore
2022-12-28
„Play it again, Sam” – tak najczęściej pamiętana jest słynna kwestia Ilsy z filmu Casablanca. Chociaż Ingrid Bergman wypowiada w filmie nieco inne słowa, ten pseudocytat oddaje nasze upodobanie do tego, co już znamy. „Ja jestem umysł ścisły, mnie się podobają melodie, które już raz słyszałem” – mówił w innym słynnym filmie (Rejs) inżynier Mamoń, grany przez Zdzisława Maklakiewicza. Nic dziwnego, że to właśnie twórcy muzyki filmowej pierwsi odkryli, że ich kompozycje powinny być do czegoś podobne…
Polska Biblioteka Muzyczna: Paderewski podbija Internet
2022-12-21
Polskie Wydawnictwo Muzyczne kontynuuje serię animacji przybliżających Polską Bibliotekę Muzyczną – jedną z największych w Polsce bibliotek cyfrowych, w której znaleźć można zdigitalizowane zbiory Oficyny. Przedstawiamy trzecią część cyklu, która tym razem poświęcona jest zasobom ikonograficznym. Za jej produkcję opowiada TOFU Studio, a w jedną z ról wciela się Magda Miśka-Jackowska.
2022 rok w Polskim Wydawnictwie Muzycznym
2022-12-19
Książki, nuty, materiały wykonawcze, płyty, ale także wydarzenia koncertowe, edukacyjne i międzynarodowe kampanie promujące muzykę polską – w mijającym roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne było w centrum najważniejszych wydarzeń, współpracując ze światowej klasy partnerami. Poniżej przedstawiamy przekrój wyjątkowych przedsięwzięć zrealizowanych w 2022 roku.
Aleksander Pogorilec: kilka słów o grudniowym Kompozytorze miesiąca
2022-12-16
Tegoroczną odsłonę akcji Kompozytor miesiąca zamyka postać Aleksandra Pogorilca. O jego zainteresowaniach, doświadczeniach muzycznych i najciekawszych utworach pisze Karolina Dąbek.
„Strefa Ruchu” ponownie w Filharmonii Sudeckiej
2022-12-07
Po raz drugi w tym sezonie Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem koncertu w Filharmonii Sudeckiej. To także kolejny raz, kiedy wydarzenie poprzedzi spotkanie w ramach „Strefy Ruchu”. Tym razem rozmówcą Mateusza Ciupki będzie Tomasz Tomaszewski, który chwilę później wystąpi na deskach Filharmonii w podwójnej roli: skrzypka i dyrygenta.
Aleksander Pogorilec grudniowym KOMPOZYTOREM MIESIĄCA
2022-12-01
Aleksander Pogorilec wie, jak ważna w nauce gry na instrumencie jest nie tylko indywidualna praca, ale także współpraca z innymi. Nic więc dziwnego, że w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dominują jego utwory kameralne. W grudniu kierujemy się ku jego muzyce, a także przybliżamy sylwetkę twórcy w ramach akcji Kompozytor Miesiąca.
LISTOPAD: pożegnania
2022-11-23
Requiem – ulubiony temat muzyczny, który jak magnes przyciąga każdego, kto do muzyki klasycznej doszedł przez genialne dzieło Mozarta. I tematy pokrewne, związane z wielką tradycją opłakiwania, wspominania, duchowego kontaktu z przeszłością, z umarłymi. Żegnamy się z nimi, ale nie chcemy ich porzucać. Zakręty historii sprawiły, że w polskiej kulturze Święto Zmarłych to jedyne jeszcze święto nieskomercjalizowane, nie służące tylko nieokiełznanej konsumpcji. Przeżywane wspólnie, a zarazem prywatnie, intymnie.
#WYOSTRZSŁUCH RAZEM Z ANAKLASIS – 3. URODZINY MARKI
2022-11-22
Najciekawsze zjawiska w muzyce współczesnej, szerokie spektrum gatunków, wybitne dzieła, znakomici kompozytorzy i wykonawcy – to istota powołanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne marki fonograficznej ANAKLASIS. Świętuje ona już trzecie urodziny, utrzymując zawrotne tempo i wysoki poziom artystyczny publikacji!
Z WIRTUOZOWSKIM ROZMACHEM. PREMIERA ALBUMU CONCERTOS ELŻBIETY SIKORY JUŻ 2 GRUDNIA!
2022-11-18
Poproszona o próbę zdefiniowania własnej twórczości, nazwała ją ekspresjonizmem lirycznym. Wybór takiego szyldu wiele mówi o emocjonalnym natężeniu muzyki Elżbiety Sikory, które być może jest odbiciem doświadczenia dwóch ojczyzn – Polski i Francji – ale i konsekwencją artystycznego dojrzewania w epoce ścierania się potężnych żywiołów, awangardy i nurtu neoklasycznego. Albo z myślenia o celu, jakim jest dla artystki słuchacz, którego zawsze pragnie zadziwić, zaskoczyć, bądź zaszokować.