PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

"Trzy utwory w dawnym stylu" Henryka Mikołaja Góreckiego

2010-11-16
"Trzy utwory w dawnym stylu na orkiestrę smyczkową powstały w odpowiedzi na przyjacielski zarzut ze strony ówczesnego dyrektora Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Tadeusza Ochlewskiego, iż w kompozycjach Góreckiego brak melodii." "Wszystkie trzy utwory odznaczają się znacznym stopniem modalności: pierwszy i trzeci wykorzystują jedynie siedem „białych klawiszy”, natomiast utwór drugi, który jest dawnym tańcem wiejskim, napisany został w skali eolskiej zaczynającej się od g.

Utwór pierwszy posiada dwie „prorocze” cechy – parę poruszających się w ruchu wahadłowym akordów w tle (utworzonych przez zachodzące na siebie kwarty czyste) oraz linie melodyczną o krótkich frazach powtarzanych na wzór polskiej pieśni ludowej. Najbardziej bezpośrednie zapożyczenie z muzyki renesansowej ma miejsce w utworze ostatnim.

Górecki prowadził transkrypcję, w tonacji oryginalnej, anonimowej, czterogłosowej pieśni polskiej z połowy XVI wieku pt. Pieśń o weselu Króla Zygmunta Wtórego. Podobnie jak w utworze pierwszym, kompozytor wykorzystuje tu dźwięki melodii do stworzenia pewnej aury harmonicznej: pierwsze pięć dźwięków skali doryckiej buduje tło w początkowej fazie utworu. Równie istotna dla przyszłych utworów (por. Refren) jest jeszcze inna technika melodyczno-harmoniczna: piętrzenie linii melodycznej – w tym przypadku głosu tenorowego pieśni weselnej – aż do utworzenia masywnego, równoczesnego wejścia wszystkich ośmiu głosów instrumentalnych.

Każdy z nich zaczyna się od innego dźwięku skali doryckiej, przy czym oryginalna transpozycja występuje w górnym i dolnym głosie tego układu. Ta prosta technika, dająca ciemny rezonans brzmieniowy, wywodzi się z tabeli serii rozwiniętej w części początkowej I Symfonii. Tam jednak była zamaskowana na skutek manipulacji dźwiękowych i transpozycji oktawowych, a tu objawia się z całą wyrazistością."

(A. Thomas, Górecki, tłum. E. Gabryś,PWM 1998, s. 84-86)

Najczęściej czytane:

Obraz wielokrotny. Tadeusz Wielecki w rozmowie z Adamem Suprynowiczem

Jak podzielić się ze słuchaczem własnym doświadczeniem? Jak oddać to, co niełatwo wyrazić słowem, gestem czy dźwiękiem? Jak za pomocą dźwięków przekazać własne „ja”? Tadeusz Wielecki – kompozytor i kontrabasista – nieustannie poszukuje odpowiedzi na te pytania. Jego refleksje zwerbalizowane w dialogu z Adamem Suprynowiczem, zapisane zostały w najnowszej książce Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Jak by to powiedzieć... Premierowa publikacja to głos artysty, dla którego nie ma prostych odpowiedzi. 

Polscy Kompozytorzy Dzieciom: Wanda Chmielowska

Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowią istotną i liczną grupę powstających publikacji. Z okazji 80 lat istnienia PWM-u, powstał cykl artykułów Polscy Kompozytorzy Dzieciom zadedykowany twórcom, którzy część pracy artystycznej poświęcili adeptom sztuki muzycznej.

Ostatni polski romantyk? Tadeusz Baird oczami Rafała Augustyna

Głęboko zakorzeniony w tradycji, nie uciekał od nowinek muzycznych. Kompozytor, pedagog, twórca życia kulturalnego, a prywatnie – miłośnik motoryzacji. Tadeusz Baird to bohater napisanej przez Rafała Augustyna najnowszej książki z serii „Małe Monografie” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Publikacja już dziś trafia na księgarniane półki.


Poland Business Run 2025. Pobiegliśmy!

Aż 4 drużyny z Polskiego Wydawnictwa Muzycznego wzięły udział w tegorocznej edycji Poland Business Run. To największa charytatywna sztafeta biznesowa w Polsce! 

Kompozytor miesiąca: Paweł Łukaszewski i jego #biurkokompozytora

Paweł Łukaszewski prowadzi szeroko zakrojoną działalność artystyczną: jest wszechstronnym kompozytorem, dyrygentem, wykładowcą akademickim i animatorem życia muzycznego. Jego dzieła wykonują renomowane zespoły w Europie, Stanach Zjednoczonych, czy Kanadzie. We wrześniu, w ramach akcji Kompozytor miesiąca, zaglądamy do jego pracowni, by przyjrzeć się pracy i miejscu, w którym zazwyczaj komponuje.

Carillony zawsze współczesne. Premiera albumu CONTEMPORARY CARILLON II (ANA 039)

Carillon to instrument wpisany w audiosferę Gdańska od wielu wieków. Dziś przeżywa swój renesans. Dzięki corocznym premierom nowych utworów skomponowanych na dwa miejskie zestawy dzwonów oraz nagraniom rejestrującym te dzieła na płytach, carillony są na nowo odkrywane dla muzyki współczesnej. I tę właśnie twórczość, napisaną na zamówienie Miasta Gdańska oraz Muzeum Gdańska w latach 2022-2024 zarejestrowano na albumie wytwórni płytowej ANAKLASIS, który dziś trafia do sprzedaży w najlepszych sklepach muzycznych.

Siła prawykonań w polskiej muzyce najnowszej

To rekordowy miesiąc pod względem liczby prawykonań z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ostatnim czasie! We wrześniu usłyszymy aż 16 kompozycji: nowych, po raz pierwszy granych w Polsce lub w zupełnie nowej szacie instrumentalnej. Polska muzyka najnowsza zabrzmi w Gdańsku, Warszawie, Katowicach, Wrocławiu oraz Strasburgu.

Zapisz się na Kurs Edytorstwa Muzycznego!

Polskie Wydawnictwo Muzyczne serdecznie zaprasza na kolejną edycję seminarium „Kurs Edytorstwa Muzycznego”. Zajęcia odbywają się online, planowane są też zjazdy stacjonarne. Nabór trwa do 14 września.

„Ideofonie” Marty Mołodyńskiej-Wheeler już w sprzedaży

Ideofonie na fortepian Marty Mołodyńskiej-Wheeler to zbiór utworów klasycznych, lecz wzbogaconych o fragmenty improwizowane – wykonawca może stworzyć własną linię melodyczną do gotowego akompaniamentu lewej ręki.

22. Dzień Edukacji Muzycznej: widzimy się w Poznaniu!

Już po raz 22. zapraszamy nauczycieli szkół muzycznych na Dzień Edukacji Muzycznej – wydarzenie, które na stałe wpisało się w kalendarz szkolny i akademicki polskiego środowiska muzycznego.