Aktualności
20. rocznica śmierci Stefana Kisielewskiego
2011-09-27
Dziś mija dwudziesta rocznica śmierci Stefana Kisielewskiego (1911-1991), wybitnego kompozytora, pisarza, krytyka muzycznego, publicysty, pedagoga i polityka. Z tej okazji w kawiarni PIW-u w Warszawie odbędzie się dzisiaj o godzinie 18.00 spotkanie przyjaciół Kisiela, które poprowadzi jego syn – Jerzy Kisielewski. Dodatkową okazją do spotkania jest wydanie "Powieści warszawskich" - II tomu dzieł zebranych Kisielewskiego i wznowienie przez wydawnictwo Iskry jego słynnych "Dzienników". Fragmenty utworu odczyta Henryk Talar. Spotkanie będzie transmitowane na antenie II Programu Polskiego RadiaRównież na antenie Dwójki, w tym tygodniu od poniedziałku do piątku, w cyklu "Głosy z przeszłości" o 11.45, przypomniane zostaną archiwalne nagrania osobistych wspomnień Stefana Kisielewskiego – opowiadane ze swadą i z dowcipem, przykuwające uwagę głębszą refleksją.
Zapraszamy też do obejrzenia wirtualnej wystawy, przygotowanej z okazji setnej rocznicy urodzin Kisiela również przypadającej w tym roku, na stronie http://www.kisielewski.art.pl/
Stefan Kisielewski, kompozytor, publicysta, krytyk muzyczny, literat, studiował w Konserwatorium Warszawskim u K. Sikorskiego (komp.) i J. Lefelda (fort.) oraz polonistykę i filozofię na Uniwersytecie Warszawskim, studia muzyczne uzupełniał w Paryżu. W okresie międzywojennym rozpoczął działalność jako kompozytor, krytyk i literat. W 1939 roku objął stanowisko kierownika muzycznego Rozgłośni „Warszawa II”. W trakcie wojny stracił większość swoich kompozycji. Po 1945 roku osiedlił się w Krakowie, był jednym z założycieli „Ruchu Muzycznego”, który prowadził jako redaktor naczelny przez 3 lata. Równolegle był wykładowcą Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Krakowie. Po słynnym wystąpieniu na zjeździe kompozytorów w Łagowie, w którym skrytykował postulaty władz ingerujące w wolność twórczą został zwolniony ze szkoły, a jego twórczość znalazła się na indeksie – nie był ani wydawany, ani wykonywany przez długie lata. W latach 1950-53 był redaktorem „Przewodnika koncertowego” Filharmonii Krakowskiej, w latach 1956-61 – prezesem koła ZKP w Krakowie. W coraz większym stopniu zaczął zajmować działalnością polityczną – był m.in. posłem na Sejm z koła posłów katolickich „Znak” (1957-1965). Wiązało się to także z przeniesieniem się do Warszawy. Był w latach późniejszych redaktorem naczelnym wydawnictwa muzycznego „Synkopa”, prezesem sekcji muzycznej ZAiKSu, członkiem Związku Literatów, członkiem zarządu ZKP. Zajmował się działalnością kompozytorską, pisarską i publicystyczną. Opublikował wiele książek o tematyce muzycznej. W czasie stanu wojennego był wziętym felietonistą „Tygodnika Powszechnego”. Zmarł w 1991 roku tuż po prawykonaniu „Koncertu fortepianowego” na Warszawskiej Jesieni.
Najczęściej czytane:
Występuje na najsłynniejszych estradach muzycznych: nowojorskich Carnegie Hall i Lincoln Center, Concertgebouw w Amsterdamie, na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall czy wiedeńskich Musikverein i Konzerthaus. W lutym 2021 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym Deutsche Grammophon. Od tego roku Bomsori Kim nosi zaszczytny tytuł ambasadorki twórczości Grażyny Bacewicz, na całym świecie bowiem wykonuje i promuje muzykę tej najważniejszej polskiej kompozytorki.
Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza do udziału w Konkursie Kompozytorskim na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem Jerzego Krechowicza Piesomen Antropon (Uczyńmy Człowieka) Ceta.Konkurs adresowany jest do profesjonalnych kompozytorów urodzonych przed 10 kwietnia 1999 r. Termin zgłoszenia partytur upływa z dniem 1 kwietnia 2025 roku.
70 lat temu ukazał się literacki portret Fryderyka Chopina pióra Jarosława Iwaszkiewicza, który na stałe wpisał się do kanonu literatury poświęconej kompozytorowi. Teraz, dzięki staraniom Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, powraca na półki w specjalnej, odświeżonej, jubileuszowej edycji. Premiera nowego wydania już 26 lutego.
W lutym zaglądamy do pracowni Sławomira Kupczaka – kompozytora związanego z Polskim Wydawnictwem Muzycznym od ponad dwunastu lat. Tworzy muzykę solową, kameralną, symfoniczną, elektroakustyczną, teatralną oraz filmową. Jak sam przyznaje, komponowanie jest procesem złożonym i skomplikowanym, ale jednocześnie jest też przygodą, niosącą ze sobą sporą radość. Na jego biurku znajdziemy całkiem sporo urządzeń i przyrządów służących tworzeniu kolejnych utworów.
Muzyczne spotkania odbywające się w ramach tegorocznego jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego będą okazją do poznania najpiękniejszych dzieł muzyki kameralnej i chóralnej oraz zacieśnienia więzi między słuchaczami a kompozytorami i wykonawcami. Nie zabraknie również utworów solowych skomponowanych na dzwony carillonu. Do wspólnego świętowania podczas jubileuszowych koncertów zapraszamy w dniach 7–8 marca do Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu.
W ramach obchodów jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zapraszamy do różnych przestrzeni NFM na spotkania edukacyjne. W ciągu dwóch dni świętowania odbędzie się szereg wydarzeń, które pozwolą uczestnikom na głębsze poznanie historii polskiej muzyki oraz jej twórców.
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.