Aktualności
Jubileuszowy koncert prof. Andrzeja Koszewskiego
2012-03-15
W dniach 23-28 marca odbędzie się po raz 41. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Poznańska Wiosna Muzyczna”. Jednym z punktów programu jest koncert jubileuszowy z okazji 90. urodzin prof. Andrzeja Koszewskiego. Koncert jubileuszowy odbędzie się 28 marca 2012 o godz. 17:00 - wstęp wolnyW programie koncertu:
Andrzej Koszewski, Magnificat (2004)
Andrzej Koszewski, Stabat Mater (2011) – prawykonanie
Andrzej Koszewski, Zdrowaś, Królewno Wyborna (1963)
Andrzej Koszewski, In memoriam (1963) (z cyklu Trzy chorały eufoniczne)
Michał Ossowski, consectetur na chór (2012) – prawykonanie
Wojciech Widłak Kyrie na 8-głosowy chór mieszany a cappella (2010) – prawykonanie
Maciej Zieliński, Domine, quis habitabit na chór mieszany a cappella (1995)
Olga Hans, Deus, in auditorium meum intende Psalm 70. (Według Cypriana Bazylika) (2000)
Marek Jasiński, Exsultate Deo Omnis Terra na chór mieszany (2008)
Lidia Zielińska, Z ogrodu nauk na chór i brzmienia elektroniczne do tekstu z Księgi Koheleta (2006)
Wykonawcy: Poznański Chór Kameralny, Bartosz Michałowski - dyrygent
Koncert Jubileuszowy Prof. Andrzeja Koszewskiego jest współorganizowany przez Instytut Muzyki i Tańca.
Ponadto w ramach Poznańskiej Wiosny Muzycznej usłyszymy utwory:
- Jan Astriab, Metamorfozy na orkiestrę symfoniczną (1966)
- Kazimierz Serocki, Dramatic Story na orkiestrę (1970)
- Witold Lutosławski, Chantefleurs Et Chantefables na sopran i orkiestrę do wierszy Roberta Desnosa (1989-90) w opracowaniu Eugeniusza Knapika na sopran i fortepian (2008)
- Paweł Łukaszewski, I Kwartet smyczkowy (1994)
- Grażyna Pstrokońska-Nawratil, Arabesca per quartetto d’archi (1980)
- Witold Szalonek, 1+1+1+1 na 1-4 instrumentów smyczkowych (1969)
- Tadeusz Szeligowski, Pieśń litewska na skrzypce i fortepian (1928)
- Artur Kroschel, Plamki na skrzypce i fortepian (2005)
- Andrzej Panufnik, Trio fortepianowe op. 1 (1934, 1945, 1977, 1985)
- Krzysztof Meyer, Trio na skrzypce, wiolonczelę i fortepian op. 50 (1980)
- Jerzy Bauer, Monologi dialogujące na flet i gitarę (1984)
- Ewa Fabiańska, Na Berdyczów na kwartet fortepianowy (2012)
- Henryk Mikołaj Górecki, Quartettino na dwa flety, obój i skrzypce op. 5 (1956)
- Grażyna Bacewicz, Kwartet smyczkowy nr 1 (1938)
- Wojciech Kilar, Orawa na kameralną orkiestrę smyczkową (1986)
- Henryk Czyż, Canzona di barocco na orkiestrę smyczkową (1983)
- Ewa Fabiańska, Musique Ancienne (2011)
Podczas 14 wydarzeń artystycznych usłyszymy 13 światowych prawykonań utworów, w tym 4 kompozycje pisane na zamówienie Filharmonii Poznańskiej oraz Festiwalu, a także kilka pierwszych wykonań w Polsce. Wiosna Młodych jest to nowy cykl imprez, których głównymi wykonawcami, twórcami oraz odbiorcami będą dzieci, młodzież i studenci.
Najczęściej czytane:
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.
Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi rozpoczyna obchody 80-lecia Uczelni. Długą listę jubileuszowych uroczystości otworzą w poniedziałek 24 marca 2025 roku dwa wydarzenia: w południe – uroczyste posiedzenie Senatu Akademii oraz wieczorem – koncert z premierowym wykonaniem suity jazzowej „Sidła” według powieści kryminalnej Grażyny Bacewicz, wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Kompozytor, aranżer i producent muzyczny. Eksploruje szeroki wachlarz stylów, nurtów i gatunków – od muzyki współczesnej, przez filmową, aż do rozrywkowej. Jego kompozycje współczesne zwracają uwagę inwencją formalną, przemyślaną dramaturgią, ekspresją oraz indywidualnym podejściem do postmodernizmu.
Motywem dzieła Krzysztofa Knittla jest uchodźstwo i związana z nim niepewność oraz niepokój przed nieznanym, a także druga strona tego tematu, czyli konieczność udzielenia pomocy i schronienia. Tekst oratorium opiera się na wierszach Tadeusza Sławka. W utworze znajdziemy śpiew, recytacje, partie chóralne oraz improwizacje oparte na tradycjach Bliskiego Wschodu. Premiera albumu już 15 marca podczas 11. Festiwalu Prawykonań.
Przez dwa dni stolica Dolnego Śląska stała się centrum polskiego świata muzycznego. Jubileusz 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zorganizowany we współpracy z Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu to 35 wydarzeń, 28 godzin koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych. To także występy blisko 500 muzyków zrzeszonych w 8 formacjach artystycznych NFM oraz dzieła 35 kompozytorów związanych z Oficyną.