PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Prawykonanie nowego utworu Eugeniusza Knapika na inauguracji Konkursu Dyrygentów im. G. Fitelberga

2012-11-13
16 listopada w sali koncertowej Akademii Muzycznej w Katowicach podczas inauguracyjnego koncertu prawykonań po raz pierwszy zabrzmią: Beauty Radiated in Eternity Eugeniusza Knapika oraz Uwertura koncertowa Stanisława Moryty.
Wystąpi Orkiestra Symfoniczna i Chór Filharmonii Śląskiej pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka.

"Beauty Radiated in Eternity" na chór i orkiestrę powstało do tekstu poety perskiego Hafiza (1320-1389).  Zamówienie dzieła wiąże się z chęcią prezentacji podczas międzynarodowej imprezy muzycznej twórczości śląskiego środowiska kompozytorskiego, którego E. Knapik jest jednym z czołowych przedstawicieli jako uczeń patrona Filharmonii Śląskiej. Po pokoleniach B. Szabelskiego, B. Woytowicza, potem H. M. Góreckiego i W. Kilara, Eugeniusz Knapik ze stalowowolskiego "Pokolenia 51" wyznacza kolejne pokolenie "katowickiej szkoły kompozytorskiej".
Utwór chóralny wpisuje się zarazem w ogromnie bogate tradycje ruchu śpiewaczego na Śląsku. (Marek Skocza)

Międzynarodowy Konkurs Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga jest trzecim w Polsce – obok konkursów pianistycznego im. Fryderyka Chopina i skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego – członkiem Światowej Federacji Międzynarodowych Konkursów Muzycznych w Genewie, która skupia 129 najbardziej prestiżowych konkursów w Europie, obu Amerykach, Azji i Australii. Zaledwie siedem z nich to konkursy dyrygenckie. Tylko one bowiem wymagają podczas całego przebiegu tak dużego zespołu wykonawczego, jakim jest orkiestra. Taki wysiłek finansowy podejmują organizatorzy konkursów dyrygenckich w: Barcelonie, Besançon (Francja), Parmie, St. Petersburgu, Trento i Verviers (Belgia) oraz właśnie w Katowicach. Międzynarodowy Konkurs Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach, choć nie najstarszy (np. w Besançon odbyło się już 51 konkursów), zaliczany jest do najważniejszych. Decyduje o tym m.in. największa liczba dopuszczanych kandydatów (50 wobec np. 15 w Barcelonie czy 20 w Besançon), rozległy repertuar wymagany regulaminem (od baroku do współczesności, z blisko czterdziestoma utworami od Wolfganga Amadeusa Mozarta po Witolda Lutosławskiego, w tym także utworów wymagających współpracy z solistami), stosunkowo szeroki skład międzynarodowego jury. Atrakcyjność Katowic potwierdzają m.in. przyjazdy kandydatów już nagrodzonych lub wyróżnionych w innych, starszych konkursach, czy też ponowne zgłoszenia uczestników, którzy wcześniej nie zdołali dojść do finału. V MKD (1995) startował np. Włoch Massimiliano Caldi, który jednak dopiero w 1999 r. katowicki konkurs zwyciężył.
Konkurs katowicki powołany został zrazu jako ogólnopolski. Od 1979 roku (stulecie urodzin patrona – najbardziej w świecie znanego polskiego dyrygenta, twórcy Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, którą po wojennej przerwie reaktywowano w Katowicach. Wówczas  Mistrz, powróciwszy z wojennej tułaczki poprowadził ją dalej, aż do swojej śmierci) turniej ma charakter międzynarodowy. Inicjatorem Konkursu był długoletni dyrektor Filharmonii Śląskiej, prof. Karol Stryja, ostatni z klasy dyrygentury Grzegorza Fitelberga w katowickiej uczelni muzycznej.
Dotąd w Katowicach zwyciężyli: Claus Peter Floor (Niemcy, 1979), Chikara Imamura (Japonia, 1983), Michael Zilm (Niemcy, 1987), Makato Suehiro (Japonia, 1991), Victoria Żadko (Ukraina, 1995), Massimiliano Caldi (Włochy, 1999), Aleksandra Marković i Modestas Pitrénas (Serbia i Litwa, 2003) i Eugene Tzigane (USA, 2007).

Zakwalifikowanych do przesłuchań konkursowych uczestników oceniać będzie Jury w składzie: prof. Antoni Wit (przewodniczący), Mirosław Jacek Błaszczyk (Polska), Juozas Domarkas (Litwa), Piotr Gajewski (USA), Martinez Izquierdo (Hiszpania), Eugeniusz Knapik (Polska), John Neschling (Brazylia), Marek Pijarowski (Polska), Maximiano Valdes (Chile), Takuo Yuasa (Japonia), Michael Zilm (Niemcy). Honorowym patronat nad Konkursem objął Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Bronisław Komorowski.

Spośród 164 zgłoszeń z całego świata do udziału w Konkursie komisja kwalifikacyjna wybrała 50 uczestników z 22 krajów: Australii (1), Austrii (2), Brazylii (2), Chin (2), Czech (1), Finlandii (1), Francji (1), Grecji (2), Holandii (2), Irlandii (1), Japonii (5), Kolumbii (1), Korei Południowej (4), Litwy (1), Meksyku (1), Niemiec (4), Nowej Zelandii (1), Polski (8), Rosji (3), Tajwanu (3), USA (3) i Wielkiej Brytanii (1).


Publiczne przesłuchania IX Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga odbędą się gościnnie w katowickiej Akademii Muzycznej w trzech etapach: I - w dniach 17-20 listopada 2012, II – 21-22 listopada 2012 i finał – 23 listopada 2012 roku.

KALENDARIUM KONKURSU

16 listopada, godz. 12
Katowice, hotel „Monopol”, ul. Dworcowa 5
Konferencja prasowa poprzedzająca konkurs
16 listopada, godz. 19
Katowice, sala koncertowa Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego, ul. Zacisze 3
Oficjalne otwarcie konkursu i Inauguracyjny koncert prawykonań.
Wystąpią: Orkiestra Symfoniczna i Chór Filharmonii Śląskiej pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka. W programie: Uwertura koncertowa Stanisława Moryty i Beauty Radiated in Eternity Eugeniusza Knapika.

17-20 listopada, godz. 9.30 – 13.20 i godz. 16 – 20.25
Katowice, sala koncertowa Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego
Konkursowe przesłuchania I etapu.
20 listopada, ok. godz. 22
Katowice, hotel „Monopol”
Konferencja prasowa po I etapie z udziałem wszystkich jurorów; wręczenie dyplomów uczestnictwa.

21 listopada, godz. 9.30 – 13 i godz. 16 – 19.30
22 listopada, godz. 9.30 – 13
Katowice, sala koncertowa Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego
Konkursowe przesłuchania II etapu.
22 listopada, godz. podana zostanie w trakcie konkursu
Katowice, hotel „Monopol”
Konferencja prasowa po II etapie z udziałem wszystkich jurorów.

23 listopada, godz. 9.30 – 12.30 i godz. 16 – 19
Katowice, sala koncertowa Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego
Konkursowe przesłuchania III etapu.
23 listopada, nocą
Katowice, hotel „Monopol”
Zamykająca konferencja prasowa wszystkich jurorów i laureatów konkursu.

25 listopada, godz. 19
Katowice, sala koncertowa Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego
Oficjalne zamknięcie konkursu, po przerwie – koncert laureatów

26 listopada, godz. 19
Warszawa, Filharmonia Narodowa
Powtórzenie koncertu laureatów.
Wykonawcy: Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej, dyrygować będą laureaci konkursu.
Program ustalony zostanie 23 listopada.

Najczęściej czytane:

Zrozumieć złożoność "Masek" Karola Szymanowskiego. Rozmowa z Pawłem Malinowskim

Nowe, młode pokolenie polskich kompozytorów przyswaja i dzieli się różnorodnymi wpływami oraz muzycznymi inspiracjami, jednocześnie przenosząc je w nowe wymiary. Ze złożonością muzyki Karola Szymanowskiego zmierzył się Paweł Malinowski, który na zamówienie Spółdzielni Muzycznej contemporary ensemble przygotował własną instrumentację Masek op. 34 Karola Szymanowskiego. Krakowski zespół zaprezentuje dzieło podczas Musica Festival w Strasburgu 23 września o godz. 20:30 w Palais de Fêtes.

Lidia Zielińska dołącza do grona kompozytorów ściśle współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym!

Z dumą ogłaszamy zainicjowanie ścisłej współpracy między Polskim Wydawnictwem Muzycznym a Lidią Zielińską, artystką o ogromnym dorobku muzycznym i edukacyjnym, specjalizującą się w sztukach eksperymentalnych, ekologii dźwiękowej i tradycyjnej muzyki japońskiej.

Wyostrz słuch na niestereotypowe słuchowisko Tadeusza Wieleckiego. Premiera albumu JAK BY TO POWIEDZIEĆ (ANA 040)

Piąta w tym roku premiera fonograficzna ANAKLASIS prezentuje niepozbawione humoru słuchowisko, w którym rozbrzmiewają głosy Joanny Freszel, Matyldy Damięckiej i kompozytora – Tadeusza Wieleckiego. Gra Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca. Jak by to powiedzieć – ostatnie jak do tej pory tak duże dzieło Tadeusza Wieleckiego, od 19 września dostępne jest na najnowszej płycie wydanej w serii OPERA.

Spotkania autorskie podczas 68. edycji "Warszawskiej Jesieni"

Już jutro Warszawa ponownie stanie się stolicą muzyki najnowszej. 19 września rusza 68. Edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, której hasłem przewodnim jest „Prześwit”. Polskie Wydawnictwo Muzyczne – Partner Strategiczny Festiwalu – zaprasza na dwa spotkania autorskie, wokół premierowych publikacji poświęconych postaciom związanym z festiwalem.

Obraz wielokrotny. Tadeusz Wielecki w rozmowie z Adamem Suprynowiczem

Jak podzielić się ze słuchaczem własnym doświadczeniem? Jak oddać to, co niełatwo wyrazić słowem, gestem czy dźwiękiem? Jak za pomocą dźwięków przekazać własne „ja”? Tadeusz Wielecki – kompozytor i kontrabasista – nieustannie poszukuje odpowiedzi na te pytania. Jego refleksje zwerbalizowane w dialogu z Adamem Suprynowiczem, zapisane zostały w najnowszej książce Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Jak by to powiedzieć... Premierowa publikacja to głos artysty, dla którego nie ma prostych odpowiedzi. 

Polscy Kompozytorzy Dzieciom: Wanda Chmielowska

Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowią istotną i liczną grupę powstających publikacji. Z okazji 80 lat istnienia PWM-u, powstał cykl artykułów Polscy Kompozytorzy Dzieciom zadedykowany twórcom, którzy część pracy artystycznej poświęcili adeptom sztuki muzycznej.

Ostatni polski romantyk? Tadeusz Baird oczami Rafała Augustyna

Głęboko zakorzeniony w tradycji, nie uciekał od nowinek muzycznych. Kompozytor, pedagog, twórca życia kulturalnego, a prywatnie – miłośnik motoryzacji. Tadeusz Baird to bohater napisanej przez Rafała Augustyna najnowszej książki z serii „Małe Monografie” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Publikacja już dziś trafia na księgarniane półki.


Poland Business Run 2025. Pobiegliśmy!

Aż 4 drużyny z Polskiego Wydawnictwa Muzycznego wzięły udział w tegorocznej edycji Poland Business Run. To największa charytatywna sztafeta biznesowa w Polsce! 

Kompozytor miesiąca: Paweł Łukaszewski i jego #biurkokompozytora

Paweł Łukaszewski prowadzi szeroko zakrojoną działalność artystyczną: jest wszechstronnym kompozytorem, dyrygentem, wykładowcą akademickim i animatorem życia muzycznego. Jego dzieła wykonują renomowane zespoły w Europie, Stanach Zjednoczonych, czy Kanadzie. We wrześniu, w ramach akcji Kompozytor miesiąca, zaglądamy do jego pracowni, by przyjrzeć się pracy i miejscu, w którym zazwyczaj komponuje.

Carillony zawsze współczesne. Premiera albumu CONTEMPORARY CARILLON II (ANA 039)

Carillon to instrument wpisany w audiosferę Gdańska od wielu wieków. Dziś przeżywa swój renesans. Dzięki corocznym premierom nowych utworów skomponowanych na dwa miejskie zestawy dzwonów oraz nagraniom rejestrującym te dzieła na płytach, carillony są na nowo odkrywane dla muzyki współczesnej. I tę właśnie twórczość, napisaną na zamówienie Miasta Gdańska oraz Muzeum Gdańska w latach 2022-2024 zarejestrowano na albumie wytwórni płytowej ANAKLASIS, który dziś trafia do sprzedaży w najlepszych sklepach muzycznych.