PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

V Festiwal Prawykonań - Polska Muzyka Najnowsza

2013-04-22
W najbliższy weekend (26-28 kwietnia) odbędzie się w Katowicach jeden z najważniejszych polskich festiwali poświęcony muzyce najnowszej – Festiwal Prawykonań organizowany przez Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia. Podczas tegorocznej edycji festiwalu zostanie prawykonanych blisko 30 dzieł polskich twórców. Obok organizatora – Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w festiwalu wezmą udział czołowe polskie zespoły: Orkiestra Kameralna Miasta Tychy Aukso, Zespół Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia, Kwartet Śląski, Warszawska Grupa Cellonet, Orkiestra Muzyki Nowej oraz soliści, m.in. Urszula Kryger, Piotr Pławner, Agata Zubel. Koncerty odbywać się będą w sali im. Grzegorz Fitelberga w Centrum Kultury Katowice oraz w sali koncertowej katowickiej Akademii Muzycznej.

Festiwal Prawykonań Polska Muzyka odbywa się w Katowicach od 2005 roku. Pomysłodawczynią imprezy jest dyrektor naczelna NOSPR Joanna Wnuk-Nazarowa. O wyjątkowości wydarzenia decyduje przede wszystkim jego koncepcja programowa – podczas festiwalowych koncertów prezentowane mogą być wyłącznie dzieła, które nie zostały wcześniej wykonane bądź nie miały jeszcze swojej polskiej premiery. W tym roku usłyszymy wyłącznie dzieła skomponowane po 2005 roku.  Podczas siedmiu koncertów zabrzmią dzieła czołowych polskich kompozytorów, m.in. Mikołaja Góreckiego, Krzysztofa Knittla, Włodzimierza Kotońskiego, Justyny Kowalskiej-Lasoń, Zygmunta Krauzego, Krzysztofa Meyera, Piotra Mossa, Aleksandra Nowaka, Bronisława Kazimierza Przybylskiego, Marty Ptaszyńskiej, Wojciecha Widłaka, Agaty Zubel.

Szczegóły na stronie internetowej Festiwalu: www.festiwalprawykonan.pl.

PROGRAM:
26 kwietnia 2013 * Sala koncertowa Akademii Muzycznej
godz. 17.00

Piotr Pławner (skrzypce)
Wojciech Morcinczyk (perkusja)
Michał Żymełka (perkusja)
Michał Mazurkiewicz (puzon)
Warszawska Grupa Cellonet pod dyrekcją Andrzeja Bauera w składzie: Mikołaj Pałosz, Michał Borzykowski, Dominik Płociński, Kornelia Jamborowicz, Filip Syska, Dariusz Dudziński, Marta Kordykiewicz, Robert Dacko

Aleksander Nowak – Z górnego piętra  na skrzypce i perkusję*
Włodzimierz Kotoński - Arietta e i fiori na puzon solo i dźwięki syntetyczne*
Sławomir Wojciechowski – Fingertrips na 8 preparowanych wiolonczel*
Paweł Hendrich – Ertytre na wiolonczelę solo*
Ryszard Osada – Double Reflection na oktet wiolonczelowy*


26 kwietnia 2013
* Sala koncertowa im. Grzegorza Fitelberga
godz. 19.30
                       
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach
dyrygent: Michał Klauza
soliści: Janusz Wawrowski (skrzypce), Magdalena Bojanowicz (wiolonczela), Kamila Wąsik-Janiak (skrzypce), Stanisław Kierner (baryton)

Tomasz Opałka – L.A. Concerto na skrzypce i orkiestrę symfoniczną*
Dariusz Przybylski – Koncert na wiolonczelę i orkiestrę symfoniczną*
Rafał Janiak – I Koncert skrzypcowy *
Piotr Moss – Wiersze Kawafisa na baryton i orkiestrę*


27 kwietnia 2013 * Sala koncertowa Akademii Muzycznej
godz. 12.00

Kwartet Śląski w składzie: Szymon Krzeszowiec (I skrzypce), Arkadiusz Kubica (II skrzypce), Łukasz Syrnicki (altówka), Piotr Janosik (wiolonczela), Piotr Sałajczyk (fortepian)

Justyna Kowalska-Lasoń –  III Kwartet smyczkowy Znajduję swą pieśń*
Dobromiła Jaskot –  Elferiae na kwartet smyczkowy*
Aleksandra Gryka –  10, 12, 13, –31.  na kwartet smyczkowy *
Hanna Kulenty – V Kwartet smyczkowy**
Krzysztof Meyer –  Kwartet fortepianowy op. 112 (nowa wersja)*    

27 kwietnia 2013 * Sala koncertowa Akademii Muzycznej
godz. 17.00

Zespół Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia
partie solowe: Agnieszka Bochenek-Osiecka (sopran), Aleksandra Poniszowska (alt), Łukasz Nowak (tenor), Volodymyr Andrushchak (bas),Wojciech Myrczek (baryton)
Orkiestra Muzyki Nowej
dyrygent: Anna Szostak
solista: Aleksander Tesarczyk (klarnet)

Marcin Rupociński – Non possumus na chór, zespół kameralny oraz media elektroniczne*
Adrian Robak – Koncert wokalny Camerata do słów wierszy Emily Dickinson*
Benedykt Konowalski – Nowa pieśń chwały na klarnet solo i chór mieszany a cappella*
Marcin Bortnowski – Miserere na chór kameralny i zespół perkusyjny *
Ryszard Gabryś – Voyelles de Arthur Rimbaud na mieszany chór solistów*

27 kwietnia 2013 * Sala koncertowa im. Grzegorza Fitelberga
godz. 19.30
                      
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach
dyrygent: José Maria Florêncio
soliści: Gracjan Szymczak (fortepian), Paweł Gusnar (saksofon), Jolanta Kukuła-Kopczyńska (altówka)
Krzysztof Knittel (realizacja dźwięku)
Wojciech Trębicki (programowanie dźwięku)

Stanisław Krupowicz – Koncert fortepianowy*
Krzysztof Knittel - Partita na saksofon altowy i sopranowy, orkiestrę symfoniczną i media elektroniczne*
Bronisław Kazimierz Przybylski – Lofoten - Concert Symphony for Viola and Orchestra *
Mikołaj Górecki – II Symfonia*
 
28 kwietnia 2013
* Sala koncertowa im. Grzegorza Fitelberga
godz.12.00
                      
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach
dyrygent: Szymon Bywalec
soliści: Marta Klimasara (perkusja), Tomasz Strahl (wiolonczela)
    
Marta Ptaszyńska – Of Time & Space. Koncert na perkusję, elektronikę i orkiestrę*
Maciej Małecki – Concertino na wiolonczelę i orkiestrę symfoniczną*
Wojciech Widłak – Festivalente na orkiestrę symfoniczną *


28 kwietnia 2013 * Sala koncertowa im. Grzegorza Fitelberga
godz. 18.00
                      
Orkiestra Kameralna Miasta Tychy AUKSO
dyrygent: Marek Moś
soliści: Karol Kozłowski (tenor), Agata Zubel (sopran), Piotr Sałajczyk (fortepian), Urszula Kryger (mezzosopran)
Pulsaciones w składzie: Mikołaj Majkusiak (akordeon), Andrzej Heimowski (gitara)

Zygmunt Krauze – Canzona na zespół instrumentalny**
Andrzej Kwieciński – Canzon de' baci na tenor i orkiestrę *
Agata Zubel - Pomiędzy odpływem myśli a przypływem snu na głos, fortepian i orkiestrę smyczkową do poezji Tadeusza Dąbrowskiego*
Michał Dobrzyński – Trzy pieśni do słów Rilkego*
Mikołaj Majkusiak – Pulsaciones na akordeon, gitarę klasyczną i orkiestrę smyczkową*

* - prawykonanie
** - prawykonanie w Polsce

Najczęściej czytane:

Muzyczne spotkania. Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania!

To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia! 

Prawykonania utworów Agaty Zubel i Zygmunta Krauze inspirowanych malarstwem współczesnym

W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.

Polifonia epok i osobowości: płyta LAETA MUNDUS dostępna także na LP

Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.

Podwójna tożsamość zaginionej partytury – Historia pewnego utworu

Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.

Wywiad z autorkami „Wiolinkowych opowieści”

Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.

8. Konkurs Kompozytorski im. Krzysztofa Pendereckiego. Termin nadsyłania prac: 8 kwietnia 2025 roku

Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.

Kim był ulubiony uczeń Haydna? Premiera nowej książki z serii „Małe Monografie”

Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.

 

W 2025 roku grajmy TUTTI muzykę polską!

225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.

KOMPOZYTOR MIESIĄCA: ZYGMUNT KRAUZE i jego #BiurkoKompozytora

W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.

Moc wrażeń, moc wydarzeń. PWM podsumowuje 2024 rok

Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.