Aktualności
VIII Symfonia "Sinfonia da requiem" Krzysztofa Meyera w Filharmonii Narodowej
2013-11-05
Już w najbliższy piątek 8 listopada Orkiestra Symfoniczna i Chór Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Michaiła Jurowskiego wykona VIII Symfonię „Sinfonia da requiem” Krzysztofa Meyera. Na koncercie usłyszymy również utwory H. Wieniawskiego i E. Elgara. Utwór Krzysztofa Meyera powstał do słów czterech wierszy Adama Zagajewskiego, poruszających problem antysemityzmu. Są to: "Jedwabne", "Nienapisana elegia dla Żydów krakowskich", "Dożywocie" i "Persefona". VIII Symfonia przeznaczona jest na chór mieszany i orkiestrę symfoniczną i składa się z pięciu części. Część druga, będąca muzyczną refleksją nad Jedwabnem, jest czysto instrumentalna. Światowa premiera utworu miała miejsce w styczniu 2011 roku.O tym utworze Krzysztofa Meyera tak pisał Andrzej Chłopecki: "Utwór Zagajewskiego - Meyera jest elegią muzyczno-poetycką z czysto orkiestrowym interludium, dramatycznym, lecz nie posiadającym w sobie żadnego tonu niestosownego w ekspresji. To Requiem mogłoby mieć podtytuł 'pamięci polskich Żydów' czy po prostu 'żydowska elegia'. Bez jakichkolwiek w muzyce cytatów i bezpośrednich aluzji. W muzycznym kształcie kompozycji Meyer ustrzegł się estetycznych przerysowań dwóch swych profesorów kompozycji, którzy temat ten przed nim podjęli - Stanisława Wiechowicza Listu do Marca Chagalla i Krzysztofa Pendereckiego Brygady śmierci. A wrażliwości słów Zagajewskiego dał dźwiękowy kształt w subtelności niemal pokorny.”
Cały tekst: http://wyborcza.pl/1,76842,9057229,Sinfonia_da_Requiem.html#ixzz2jlHi90t0
8 listopada, godz. 19:30, Sala Koncertowa Filharmonii Narodowej
ORKIESTRA SYMFONICZNA i CHÓR FILHARMONII NARODOWEJ
Michail JUROWSKI - dyrygent
Simone LAMSMA - skrzypce
Henryk WOJNAROWSKI - dyrektor chóru
Edward ELGAR - Preludium symfoniczne Polonia op. 76
Henryk WIENIAWSKI - I Koncert skrzypcowy fis-moll
Krzysztof MEYER - VIII Symfonia "Sinfonia da requiem" do tekstu Adama Zagajewskiego na chór i orkiestrę
Kolejny koncert - 9 listopada o godz. 18:00
Najczęściej czytane:
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.