Aktualności
XII Konkurs Kompozytorski im. Tadeusza Ochlewskiego
2014-06-28
Tematem tegorocznej edycji Konkursu Kompozytorskiego im. Tadeusza Ochlewskiego jest oryginalna kompozycja przeznaczona na małą orkiestrę symfoniczną, powstała z inspiracji polską muzyką ludową. Stopień trudności wykonawczej utworu powinien odpowiadać możliwościom technicznym muzyków orkiestry szkoły muzycznej II stopnia. Temat konkursu jest powiązany z Rokiem Kolberga.
W Jury tegorocznej edycji zasiądą:
Andrzej Kucybała – dyrektor Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. S. Moniuszki w Bielsku-Białej oraz dyrygent Orkiestry Symfonicznej w tej szkole
Sławomir Kupczak – kompozytor, dyrygent Szkolnej Orkiestry Symfonicznej Państwowej Szkoły Muzycznej im. S. Moniuszki w Jeleniej Górze
dr Daniel Cichy – Redaktor Naczelny PWM
Termin nadsyłania prac: 31 sierpnia 2014 roku.
W Jury tegorocznej edycji zasiądą:
Andrzej Kucybała – dyrektor Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. S. Moniuszki w Bielsku-Białej oraz dyrygent Orkiestry Symfonicznej w tej szkole
Sławomir Kupczak – kompozytor, dyrygent Szkolnej Orkiestry Symfonicznej Państwowej Szkoły Muzycznej im. S. Moniuszki w Jeleniej Górze
dr Daniel Cichy – Redaktor Naczelny PWM
Termin nadsyłania prac: 31 sierpnia 2014 roku.
Regulamin konkursu: http://issuu.com/pwmedition/docs/regulamin_xii_konkursu_im._t.ochlew
Zgłoszenie udziału w konkursie: http://issuu.com/pwmedition/docs/zg__oszenie_udzia__u_w_konkursie
Tadeusz Ochlewski (1894-1975), skrzypek, pedagog, wydawca muzyczny. Początkowo występował jako skrzypek i solista zespołów kameralnych. Powołał zespół muzyki dawnej "Trio Sonata", był współzałożycielem Stowarzyszenia Miłośników Dawnej Muzyki (1926) oraz Towarzystwa Wydawniczego Muzyki Polskiej (1928). W latach 1934-1939 kierował sekcją Organizacja Ruchu Muzycznego (ORMUZ), stawiającą sobie za cel upowszechnienie muzyki. W 1945 stworzył w Krakowie Polskie Wydawnictwo Muzyczne i kierował nim do 1964 roku. W 1964 założył zespół muzyki dawnej "Con moto ma cantabile", który prowadził do roku 1975.
LAUREACI
2003 I edycja – utwór na klarnet
Paula Ptach – Wariacje na temat pewnego odrodzenia (I nagroda)
Alina Błońska – Wołanie w ciszę (wyróżnienie)
PWM 10295
2004 II edycja – utwór na gitarę klasyczną
Marek Pasieczny – Homenaje a Manuel de Falla (I nagroda)
Barbara Kaszuba – Fantazja (wyróżnienie)
PWM 10363
2005 III edycja – utwór na saksofon altowy
Dariusz Przybylski – Konstrukcja (I nagroda)
Robert Kosek – Psikus (wyróżnienie)
PWM 10411
2006 IV edycja – utwór na trąbkę
Jarosław Płonka – Konstrukcja w metalu (I nagroda)
Robert Kosek – Hejnał (wyróżnienie)
PWM 10460
2007 V edycja – utwór na puzon
Jakub Polaczyk – Kombinacje na Olimpie (I nagroda)
Łukasz Godyla – Cyrkulacje (wyróżnienie)
PWM 10889
2008 VI edycja – utwór na klawesyn
Emil Bernard Wojtacki – Sonettino (I nagroda)
(wyróżnienia nie przyznano)
PWM 10922
2009 VII edycja – utwór na kwartet smyczkowy
Michał Jakub Papara – Odyseja (I nagroda)
Paweł Pietruszewski – Tęsknota za pieśnią (wyróżnienie)
PWM 11080, 11081
2010 VIII edycja - utwór na akordeon lub akordeon i taśmę
Krzysztof Kamil Kosecki - Magnetismo (I nagroda)
Igor Jankowski - Trzy impresje (wyróżnienie)
PWM 11168
2011 IX edycja - utwór na instrument preparowany solo
Ewa Fabiańska - Miniatures sonoristiques na puzon preparowany solo (I nagroda)
Justyna Kowalska-Lasoń - ...dotykam gór, a one dymią na flet preparowany solo (wyróżnienie)
PWM 11269
2012 X edycja - utwór na orkiestrę smyczkową
Paweł Piotr Pietruszewski - RIFFFonia ( I nagroda)
Adam Porębski - Semi-overture (wyróżnienie)
PWM 11385
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.