Aktualności
Prof. Jan Ekier w oczach swoich uczniów
2014-08-18
Zmarły 15 sierpnia prof. Jan Ekier był wybitnym znawcą twórczości Chopina, ale również nieprzeciętnym pedagogiem, spod którego skrzydeł wyszli wybitni artyści i muzykolodzy.
„Estetyka profesora Ekiera opierała się na antycznych wartościach, takich jak dobro, piękno, prawda, proporcja, symetria. Bardzo ubolewał nad wykonaniami, których podstawą była deformacja dostrzegalna w jakimkolwiek aspekcie interpretacji. Nie potrafił zgodzić się z nadmiernym eksponowaniem osobowości wykonawcy, a także z deformacją tekstu nutowego tylko po to, aby zagrać coś inaczej niż dotychczas” [wypowiedź prof. Bronisławy Kawalli w: A. Teichman, Jan Ekier, PWM, s. 450]
„Pamiętam Profesora jako człowieka bardzo wrażliwego, życzliwego dla świata, dla ludzi. Wszyscy czuliśmy i byliśmy przekonani, że możemy się zwrócić do niego z różnymi sprawami życiowymi. Nigdy nas nie zbywał, zawsze przejmował się i interesował nawet naszymi osobistymi problemami. (…) Nie pamiętam, aby profesor kiedykolwiek mnie zganił, nawet jeśli koncert nie był zbyt udany. Jego wrodzona dyplomacja, wysoka kultura osobista powodowała, że zawsze był niezwykle taktowny. Owszem, komentował wykonanie, udzielał wskazówek, ale nigdy nie powiedział niczego, co by spowodowało, że poczułbym się skarcony.” [wypowiedź Piotra Palecznego, w: A. Teichman, Jan Ekier, PWM, s. 433-434]
„Chyba wszyscy byli wdzięczni Ekierowi za to, że przypominał nieustannie młodym pianistom, iż źródło powodzenia i generalnie źródło działań człowieka powinno leżeć w naturalności. Naturalna pozycja, naturalne myślenie – to jest bardzo harmonijne i bliskie naturze człowieka, i zapewne dlatego stosunkowo łatwo było go realizować, a przede wszystkim zrozumieć.” [wypowiedź prof. Alicji Palety-Bugaj, w: A. Teichman, Jan Ekier, PWM, s. 438]
„Miałam świadomość, że pozostaję pod wpływem człowieka o wyjątkowej inteligencji. Ciekawość świata oraz otwarty umysł spowodowały, że z czasem Profesor dysponował naprawdę imponującą i rozległą wiedzą z różnych dziedzin, która emanowała na otoczenie, a więc również i na nas – studentów. Z pewnością sprzyjało to rozwojowi osobowości młodego muzyka i zachęcało do samodzielnych poszukiwań, a także do formułowania własnego zdania w sprawach artystycznych”. [wypowiedź prof. Anny Jastrzebskiej-Quinn, w: A. Teichman, Jan Ekier, PWM, s. 441]
Najczęściej czytane:
W maju 1857 r. w „Ruchu Muzycznym” ukazała się zapowiedź wystawienia Halki na deskach warszawskiego Teatru Wielkiego. Na te wieści Stanisław Moniuszko czekał bez mała dekadę – teraz jednak wpadł w „żywy niepokój”… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się przygotowaniom do długo wyczekiwanej przez kompozytora premiery.
Dzieło nagrodzone w Konkursie Kompozytorskim Piesomen Antropon zabrzmi po raz pierwszy 6 czerwca w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy. Tego wieczoru usłyszymy ponadto utwory kompozytorów polskich i francuskich, których twórczość stanowi świadectwo czasu i hołd złożony wielkim osobowościom świata sztuki i duchowości m.in. Krzysztofa Pendereckiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem Konkursu.
W ostatnim tygodniu maja uczniowie krakowskich przedszkoli i szkół odwiedzili księgarnię muzyczną PWM z okazji trwającego Tygodnia Dziecka w Polskim Wydawnictwie Muzycznym.
2 czerwca br. rozpocznie się 12. edycja Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. W muzyczne szranki stanie 77 młodych śpiewaków z 28 krajów; zwycięzców poznamy 7 czerwca. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest Partnerem wydarzenia.
Kompozytor, dyrygent, wydawca, teoretyk muzyki, pedagog muzyczny, rektor uczelni – życiorys Józefa Elsnera jest niezwykle bogaty. Mimo to przeważnie kojarzony jest jedynie jako nauczyciel Fryderyka Chopina. Krzysztof Bilica z zaciekawieniem przygląda się mistrzowi przełomu XVIII i XIX wieku, którego portret rysuje w najnowszej Małej Monografii.
Fascynujący bohater, śmiała koncepcja, wreszcie znakomita obsada aktorska – Król Narcyz to nieszablonowy format opowieści o najsłynniejszym kompozytorze muzyki polskiej początków XX wieku. Wspólna produkcja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i Radia Kraków zgromadziła cenionych realizatorów i aktorów teatralnych, którzy wykreowali świat Karola Szymanowskiego oraz jego bliskich. Emisja na antenie Radia Kraków w kolejne poniedziałki o godzinie 21.05, począwszy od 2 czerwca br.
Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.