PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

GŁOSY GÓR W MUZYCE KAROLA SZYMANOWSKIEGO, HENRYKA MIKOŁAJA GÓRECKIEGO, WOJCIECHA KILARA ORAZ FOTOGRAFII MIECZYSŁAWA KARŁOWICZA

2014-11-06

Fascynacja krajobrazem, polskimi górami, ludźmi i muzyką, połączyła wielkich polskich kompozytorów: Fryderyka Chopina, Karola Szymanowskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego, Wojciecha Kilara oraz Mieczysława Karłowicza.

 

Głosy gór to muzyczny projekt ukazujący wpływ krajobrazu polskich gór, muzyki i tradycji góralskiej na twórczość wybitnych kompozytorów polskich: Fryderyka Chopina, Karola Szymanowskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego, Wojciecha Kilara, Mieczysława Karłowicza. Na scenie zderzą się dwa nurty muzyczne: ludowy i klasyczny, uzupełnione jazzem. Ten pierwszy inspiruje i przenika do drugiego. Jest to oryginalne spojrzenie na twórczość mistrzów. Usłyszymy nowoczesne brzmienie muzyki góralskiej i klasyczne interpretacje znanych dzieł. W koncercie usłyszymy kilka fragmentów muzycznych wybranych z twórczości trzech wybitnych kompozytorów, związanych z Tatrami i muzyką górali podhalańskich: Chopina, Szymanowskiego, Góreckiego, Kilara. Muzyce towarzyszy animacja oparta na fotografiach pochodzących z trzech autorskich albumów kompozytora Mieczysława Karłowicza udostępnionych przez Centralny Ośrodek Turystyki Górskiej PTTK w Krakowie. „Zabierzemy widzów w umowną wędrówkę po polskich górach, które zafascynowały bohaterów naszego koncertu. Przewodnikiem będzie Orzeł Bielik. Pragniemy wzbudzić w międzynarodowej publiczności zainteresowanie źródłami muzyki mistrzów, a tym samym zachęcić ją do odwiedzania Polski i jej magicznych miejsc jakimi są bez wątpienia Tatry”. W projekcie biorą udział: wiodący polski pianista i wspaniały interpretator muzyki klasycznej, Janusz Olejniczak oraz 16 muzyków młodego pokolenia w tym trzon zespołu Zakopower z liderem Sebastianem Karpielem-Bułecką, Jan Smoczyński, Atom String Quartet, Jan Młynarski, Michał Barański oraz NEO String Quartet. Koncert pod batutą mistrza Jerzego Maksymiuka.


źródło: teatrwielki.pl

Koncert pod batutą Jerzego Maksymiuka odbędzie się 9 listopada 2014r. o godz. 19:00 w Sali Moniuszki Teatru Wielkiego Opery Narodowej.

Idea, scenariusz: Waldemar Dąbrowski, Janusz Olejniczak, Jolanta Trykacz
Kierownictwo muzyczne: Janusz Olejniczak
Aranżacje: Jan Smoczyński
Produkcja wykonawcza i koordynacja projektu: 2T Vision Promotion sp. z o.o.

Występują:

1. Janusz Olejniczak – fortepian
2. Jan Smoczyński – instrumenty klawiszowe
3. Kwartet góralski Sebastiana Karpiela Bułecki
Sebastian Karpiel Bułecka – wokal, skrzypce, dudy podhalańskie, instrumenty pasterskie
Bartłomiej Kudasik – skrzypce, altówka
Wojciech Topa – skrzypce
Józef Chyc – basy podhalańskie
4. Atom String Quartet:
Dawid Lubowicz – skrzypce
Lucjan Szaliński-Bałwas – skrzypce
Michał Zaborski – altówka
Krzysztof Lenczowski – wiolonczela
5. NEO String Quartet:
Karolina Piątkowska-Nowicka – skrzypce
Paweł Kapica – skrzypce
Michał Markiewicz – altówka
Krzysztof Pawłowski – wiolonczela
Jan Młynarski – perkusja
Michał Barański – kontrabas

Czas trwania koncertu: 90 min.

Program:

1. Tradycyjne melodie góralskie
2. Koncert fortepianowy
muz. Wojciech Kilar
3. Lulaj
muz. Fryderyk Chopin
4. Koncert fortepianowy op. 40
muz. Henryk Mikołaj Górecki
5. Tradycyjne melodie góralskie
6. Mazurek op. 50 nr 1
muz. Karol Szymanowski
7. Mazurek op. 50 nr 2
muz. Karol Szymanowski
8. Zakopane
muz. Mateusz Smoczyński
9. Orawa
muz. Wojciech Kilar
 

Najczęściej czytane:

Konkurs "Gdzie jest Wally"

Zapraszamy Was do comiesięcznej zabawy z ilustracjami tegorocznego kalendarza PWM. Szukaj atrybutów na ilutracjach i zdobywaj ciekawe nagrody.

Konkurs "Gdzie jest Wally" rozgrywa się w 11 odsłonach. Śledź naszą stronę na Facebooku od lutego do grudnia i wygrywaj. Do zdobycia: nowe publikacje i atrakcyjne rabaty.



MAJ: czwarta odsłona konkursu

Daj znać w komentarzu, ile klawiszy fotepianu widzisz na ilustracji i w jakich miejscach się znajdują. Na najbardziej spostrzegawczych czekają trzy egzemplarze książki Moniuszko z serii Małe Monografie .

Fryderyki 2024 rozdane. Statuetka dla ANAKLASIS

Najważniejsze polskie nagrody fonograficzne Fryderyki zostały przyznane podczas Gali Muzyki Poważnej, która odbyła się w niedzielę 28 kwietnia w sali koncertowej Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Wśród laureatów ponownie zatriumfowała marka fonograficzna Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – ANAKLASIS.

 

Przyznano również nagrodę Złotego Fryderyka za całokształt twórczości w kategorii Muzyka Poważna. Laureatem został Krzysztof Meyer.

Powraca Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego. Koncert inauguracyjny już 30 kwietnia

W dniach 1-12 maja 2024 roku w Filharmonii Narodowej w Warszawie odbędzie się XII Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego. Tegoroczna edycja wyznacza powrót tego prestiżowego wydarzenia do polskiego i światowego kalendarza konkursów muzycznych po kilkuletniej, spowodowanej pandemią przerwie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne i „Ruch Muzyczny” są Partnerami przedsięwzięcia.

Najpiękniejsze Książki 2023 – nominacja dla PWM!

Najgłośniejsza książka ubiegłego roku wydana przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne otrzymała nominację w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2023. W kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa jury doceniło publikację Ten cały musical Mateusza Borkowskiego, Jacka Mikołajczyka i Marcina Zawady. Autorką projektu okładki i wnętrza oraz składu jest Alicja Kobza.

Paweł Malinowski nowym kompozytorem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Mamy przyjemność ogłosić, że Paweł Malinowski dołączył do grona kompozytorów reprezentowanych przez naszą Oficynę. Jego utwory były i są wykonywane m.in. przez członków The London Philharmonic Orchestra. W swojej twórczości, młody kompozytor poszukuje kruchych i wrażliwych dźwięków, jednocześnie eksplorując muzyczną przeszłość.

Matematyczność w muzyce. 36. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów promuje i prezentuje współczesną, profesjonalną twórczość kompozytorów krakowskich od klasyków i generacji profesorów, poprzez kompozytorów średniego i młodego pokolenia oraz studentów kompozycji. W programie tegorocznej odsłony zabrzmią utwory m.in. kompozytorów reprezentowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Festiwal rusza już 20 kwietnia.

Biblia tańca powraca. Kultowy podręcznik Ireny Turskiej na nowo

Jak tańczono w starożytnych Chinach? Czym jest gawot? Kiedy powstał profesjonalny balet? Krótki zarys historii tańca i baletu Ireny Turskiej to odpowiedź na setki pytań. To także lektura obowiązkowa dla każdego miłośnika Terpsychory. Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawia nową, zaktualizowaną edycję książki, która od 1962 roku wychowała całe pokolenia historyków tańca, choreografów i tancerzy.

Instrument miesiąca: klawesynowe rekomendacje Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz

Klawesyn w naturze swej ma blask i czystość, jakich próżno by szukać w innych instrumentach – mawiał François Couperin. Jego intrygujący, wyrazisty i rozwibrowany dźwięk wciąż inspiruje kompozytorów i daje instrumentowi nowe życie w muzyce XX i XXI wieku. Oto 5 publikacji wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, po które warto sięgnąć według Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz – klawesynistki i pianistki, specjalizującej się w interpretacji muzyki nowej.

Kto napisał „Poloneza Ogińskiego”? Odpowiedź nie jest oczywista

Wzruszająca melodia, chwytliwy tytuł, a do tego legenda o cierpieniu kompozytora opuszczającego kraj pod przymusem. Polonez a-moll Pożegnanie Ojczyzny, potocznie zwany też Polonezem Ogińskiego, to jeden z najsłynniejszych utworów w historii polskiej muzyki. Najnowsze badania muzykologiczne sugerują jednak, że autorem tej kompozycji najprawdopodobniej wcale nie był Ogiński...

Jak brzmi muzyka najnowsza? Premiery w Krakowie i we Wrocławiu

Spośród różnorodnych czynników, które kształtują muzykę najnowszą, można wskazać indywidualne doświadczenia i perspektywy jej twórców, współczesne wydarzenia społeczne czy dziedzictwo kulturowe, niekoniecznie rodzime.