PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

GŁOSY GÓR W MUZYCE KAROLA SZYMANOWSKIEGO, HENRYKA MIKOŁAJA GÓRECKIEGO, WOJCIECHA KILARA ORAZ FOTOGRAFII MIECZYSŁAWA KARŁOWICZA

2014-11-06

Fascynacja krajobrazem, polskimi górami, ludźmi i muzyką, połączyła wielkich polskich kompozytorów: Fryderyka Chopina, Karola Szymanowskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego, Wojciecha Kilara oraz Mieczysława Karłowicza.

 

Głosy gór to muzyczny projekt ukazujący wpływ krajobrazu polskich gór, muzyki i tradycji góralskiej na twórczość wybitnych kompozytorów polskich: Fryderyka Chopina, Karola Szymanowskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego, Wojciecha Kilara, Mieczysława Karłowicza. Na scenie zderzą się dwa nurty muzyczne: ludowy i klasyczny, uzupełnione jazzem. Ten pierwszy inspiruje i przenika do drugiego. Jest to oryginalne spojrzenie na twórczość mistrzów. Usłyszymy nowoczesne brzmienie muzyki góralskiej i klasyczne interpretacje znanych dzieł. W koncercie usłyszymy kilka fragmentów muzycznych wybranych z twórczości trzech wybitnych kompozytorów, związanych z Tatrami i muzyką górali podhalańskich: Chopina, Szymanowskiego, Góreckiego, Kilara. Muzyce towarzyszy animacja oparta na fotografiach pochodzących z trzech autorskich albumów kompozytora Mieczysława Karłowicza udostępnionych przez Centralny Ośrodek Turystyki Górskiej PTTK w Krakowie. „Zabierzemy widzów w umowną wędrówkę po polskich górach, które zafascynowały bohaterów naszego koncertu. Przewodnikiem będzie Orzeł Bielik. Pragniemy wzbudzić w międzynarodowej publiczności zainteresowanie źródłami muzyki mistrzów, a tym samym zachęcić ją do odwiedzania Polski i jej magicznych miejsc jakimi są bez wątpienia Tatry”. W projekcie biorą udział: wiodący polski pianista i wspaniały interpretator muzyki klasycznej, Janusz Olejniczak oraz 16 muzyków młodego pokolenia w tym trzon zespołu Zakopower z liderem Sebastianem Karpielem-Bułecką, Jan Smoczyński, Atom String Quartet, Jan Młynarski, Michał Barański oraz NEO String Quartet. Koncert pod batutą mistrza Jerzego Maksymiuka.


źródło: teatrwielki.pl

Koncert pod batutą Jerzego Maksymiuka odbędzie się 9 listopada 2014r. o godz. 19:00 w Sali Moniuszki Teatru Wielkiego Opery Narodowej.

Idea, scenariusz: Waldemar Dąbrowski, Janusz Olejniczak, Jolanta Trykacz
Kierownictwo muzyczne: Janusz Olejniczak
Aranżacje: Jan Smoczyński
Produkcja wykonawcza i koordynacja projektu: 2T Vision Promotion sp. z o.o.

Występują:

1. Janusz Olejniczak – fortepian
2. Jan Smoczyński – instrumenty klawiszowe
3. Kwartet góralski Sebastiana Karpiela Bułecki
Sebastian Karpiel Bułecka – wokal, skrzypce, dudy podhalańskie, instrumenty pasterskie
Bartłomiej Kudasik – skrzypce, altówka
Wojciech Topa – skrzypce
Józef Chyc – basy podhalańskie
4. Atom String Quartet:
Dawid Lubowicz – skrzypce
Lucjan Szaliński-Bałwas – skrzypce
Michał Zaborski – altówka
Krzysztof Lenczowski – wiolonczela
5. NEO String Quartet:
Karolina Piątkowska-Nowicka – skrzypce
Paweł Kapica – skrzypce
Michał Markiewicz – altówka
Krzysztof Pawłowski – wiolonczela
Jan Młynarski – perkusja
Michał Barański – kontrabas

Czas trwania koncertu: 90 min.

Program:

1. Tradycyjne melodie góralskie
2. Koncert fortepianowy
muz. Wojciech Kilar
3. Lulaj
muz. Fryderyk Chopin
4. Koncert fortepianowy op. 40
muz. Henryk Mikołaj Górecki
5. Tradycyjne melodie góralskie
6. Mazurek op. 50 nr 1
muz. Karol Szymanowski
7. Mazurek op. 50 nr 2
muz. Karol Szymanowski
8. Zakopane
muz. Mateusz Smoczyński
9. Orawa
muz. Wojciech Kilar
 

Najczęściej czytane:

Polifonia epok i osobowości: płyta LAETA MUNDUS dostępna także na LP

Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.

Podwójna tożsamość zaginionej partytury – Historia pewnego utworu

Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.

Wywiad z autorkami „Wiolinkowych opowieści”

Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.

8. Konkurs Kompozytorski im. Krzysztofa Pendereckiego. Termin nadsyłania prac: 8 kwietnia 2025 roku

Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.

Kim był ulubiony uczeń Haydna? Premiera nowej książki z serii „Małe Monografie”

Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.

 

W 2025 roku grajmy TUTTI muzykę polską!

225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.

KOMPOZYTOR MIESIĄCA: ZYGMUNT KRAUZE i jego #BiurkoKompozytora

W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.

Moc wrażeń, moc wydarzeń. PWM podsumowuje 2024 rok

Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.

Sięgnij po najpiękniejsze polskie kolędy

Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.

Instrument miesiąca: trąbkowe rekomendacje Sławomira Cichora

Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.

 

O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.