Aktualności
Wystawa prof. Czesława Dźwigaja
2015-01-12
14 stycznia 2015 r. zapraszamy do Biblioteki Materiałów Orkiestrowych w Warszawie. O godz. 18:00 odbędzie się tam wernisaż wystawy prof. Czesława Dźwigaja, zatytułowanej Homage to Requiem.
W związku z tym, że inspiracją do jej powstania był utwór Romana Maciejewskiego Missa pro defunctis, gościem honorowym będzie brat kompozytora – Wojciech Maciejewski.
Na ekspozycję składa się 30 obrazów, 38 rysunków oraz 14 rzeźb, podzielonych na dwa cykle. Jak sam artysta deklaruje, preludium stanowi cykl rysunków – Transfiguracje oraz 8 rzeźb, zebranych w rozdział odpowiadający kolejnym podstawowym częściom Requiem; uwertura to 27 obrazów do 27 części utworu muzycznego, zakończonych dyptykiem Studium I i Studium II oraz finałowym wielkim obrazem Requiem. Missa pro defunctis. Codę tworzy 6 rzeźb Signum temporis oraz 12 rysunków z powstałej przed paroma laty poetycko-plastycznej kompozycji Cytaty z lekcji umierania. Praca nad całością wystawy trwała przez ostatnie 4 lata. Poszczególne obrazy są tak eksponowane, że można oglądać je, słuchając indywidualnie muzyki Requiem przez dołączone słuchawki.
Czesław Dźwigaj urodził się w 1950 roku w Nowym Wiśniczu.
Tam w 1971 roku ukończył Liceum Sztuk Plastycznych. W 1977 roku uzyskał dyplom na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie oraz aneks z Grafiki Książki. Profesor zwyczajny, prowadzi Pracownię Rzeźby w Ceramice na ASP w Krakowie. Kierownik Katedry Sztuki na Katolickim Uniwersytecie w Rużomberok (Słowacja), w latach 1994-2011 wykładowca Uniwersytetu Papieskiego im. Jana Pawła II w Krakowie, visiting professor kilku uczelni w Europie. W dorobku artystycznym ma kilkadziesiąt pomników zrealizowanych na wszystkich kontynentach świata, około 600 medali, ponad 50 spi-żowych port, a także szereg całościowych wnętrz sakralnych, polichromii i witraży. Brał udział w kilkudziesięciu wystawach zbiorowych, miał kilkanaście wystaw indywidualnych. Wydał trzy tomy poetyckie oraz opublikował szereg krytycznych artykułów o sztuce. Od 2002 roku stała ekspozycja jego dorobku artystycznego znajduje się w Muzeum Ziemi Wiśnickiej, a od roku 2008 kilkadziesiąt modeli jego monumentalnych prac można oglądać na stałej ekspozycji w zamku Lubomirskich w Nowym Wiśniczu. Wiele jego prac znajduje się w zbiorach muzealnych w Polsce i poza granicami kraju oraz wśród zbiorów licznych koneserów sztuki.
Najczęściej czytane:
Występuje na najsłynniejszych estradach muzycznych: nowojorskich Carnegie Hall i Lincoln Center, Concertgebouw w Amsterdamie, na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall czy wiedeńskich Musikverein i Konzerthaus. W lutym 2021 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym Deutsche Grammophon. Od tego roku Bomsori Kim nosi zaszczytny tytuł ambasadorki twórczości Grażyny Bacewicz, na całym świecie bowiem wykonuje i promuje muzykę tej najważniejszej polskiej kompozytorki.
Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza do udziału w Konkursie Kompozytorskim na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem Jerzego Krechowicza Piesomen Antropon (Uczyńmy Człowieka) Ceta.Konkurs adresowany jest do profesjonalnych kompozytorów urodzonych przed 10 kwietnia 1999 r. Termin zgłoszenia partytur upływa z dniem 1 kwietnia 2025 roku.
70 lat temu ukazał się literacki portret Fryderyka Chopina pióra Jarosława Iwaszkiewicza, który na stałe wpisał się do kanonu literatury poświęconej kompozytorowi. Teraz, dzięki staraniom Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, powraca na półki w specjalnej, odświeżonej, jubileuszowej edycji. Premiera nowego wydania już 26 lutego.
W lutym zaglądamy do pracowni Sławomira Kupczaka – kompozytora związanego z Polskim Wydawnictwem Muzycznym od ponad dwunastu lat. Tworzy muzykę solową, kameralną, symfoniczną, elektroakustyczną, teatralną oraz filmową. Jak sam przyznaje, komponowanie jest procesem złożonym i skomplikowanym, ale jednocześnie jest też przygodą, niosącą ze sobą sporą radość. Na jego biurku znajdziemy całkiem sporo urządzeń i przyrządów służących tworzeniu kolejnych utworów.
Muzyczne spotkania odbywające się w ramach tegorocznego jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego będą okazją do poznania najpiękniejszych dzieł muzyki kameralnej i chóralnej oraz zacieśnienia więzi między słuchaczami a kompozytorami i wykonawcami. Nie zabraknie również utworów solowych skomponowanych na dzwony carillonu. Do wspólnego świętowania podczas jubileuszowych koncertów zapraszamy w dniach 7–8 marca do Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu.
W ramach obchodów jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zapraszamy do różnych przestrzeni NFM na spotkania edukacyjne. W ciągu dwóch dni świętowania odbędzie się szereg wydarzeń, które pozwolą uczestnikom na głębsze poznanie historii polskiej muzyki oraz jej twórców.
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.