Aktualności
Złota kolekcja płytowa z okazji jubileuszu Witolda Rowickiego
2015-02-03
W 2014 roku minęła setna rocznica urodzin i dwudziesta piąta rocznica śmierci Witolda Rowickiego, wybitnego polskiego dyrygenta, pedagoga i propagatora polskiej muzyki na świecie. Z tej okazji opublikowano wyjątkowy 5-płytowy album z nagraniami tego znakomitego artysty, zrealizowanymi z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej oraz Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach (obecnie NOSPR).
Repertuar każdej z pięciu jubileuszowych płyt został starannie przemyślany i dobrany tak, aby podkreślić wszechstronność i geniusz Maestro Rowickiego. Zaś wybór kilku nagrań spośród całego ogromnego dorobku Rowickiego stanowić musiał nie lada wyzwanie, gdyż - jak wspomina Jan Popis - autor koncepcji i opracowania redakcyjno-wydawniczego: Dzieło fonograficzne Witolda Rowickiego, samo w sobie pozostaje dokonaniem niezwykłym, tak w wymiarze artystycznym, jak sama już liczba dyrygenckich kreacji Mistrza, musi wywoływać wrażenie kolosalne. Ktoś, nie bez racji powiedział, że gdyby się udało wydać na płytach wszystkie nagrania Rowickiego, nasza rodzima dyskografia mogłaby poszczycić się kolekcją porównywalną z legendarną The Royal Collection Leonarda Bernsteina (cyt. za J. Popis, książeczka dołączona do albumu, s. 20).
Pierwsze dwie płyty to monografie kompozytorskie z dziełami Karola Szymanowskiego (Uwertura koncertowa, III Symfonia „Pieśń o nocy” oraz balet Harnasie) i Mieczysława Karłowicza (Odwieczne pieśni, Stanisław i Anna Oświecimowie, Koncert skrzypcowy z partią solową Wandy Wiłkomirskiej). Na kolejnej znajdują się utwory wybitnych polskich kompozytorów drugiej połowy XX wieku: Uwertura tragiczna Andrzeja Panufnika, Koncert na orkiestrę i Musica sinfonica in tre movimenti Grażyny Bacewicz oraz Kościelec 1909 i Krzesany Wojciecha Kilara. Czwarta płyta to już z kolei dzieła kompozytorów rosyjskich – Anatolija Ladowa (Zaczarowane jezioro), Modesta Musorgskiego (Hopak z opery „Jarmark Soroczyński” oraz Noc na Łysej Górze z opery „Chowańszczyzna”), a także Piotra Czajkowskiego (V Symfonia). Kolekcję zamykają Koncert fortepianowy Roberta Schumanna (sol. Arturo Benedetti-Michelangeli) oraz II koncert fortepianowy Johannesa Brahmsa (sol. Artur Rubinstein), zawarte na piątej płycie.
Kolekcja Witold Rowicki - W stulecie urodzin wydana została jako podsumowanie uroczystości jubileuszowych przez Stowarzyszenie Polskich Artystów Muzyków oraz MUZĘ – Polskie Nagrania.
Więcej informacji znaleźć można na stronach wydawców:
http://spa-m.pl/witold-rowicki
http://polskienagrania.com.pl/oferta/muzyka_powazna/witold_rowicki._w_stulecie_urodzin/
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.