Aktualności
Wyostrz słuch na pieśni Zygmunta Mycielskiego
2025-12-05
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Ostatnie w tym roku rozdanie wytwórni ANAKLASIS przynosi słuchaczom unikatowy, muzyczny portret Zygmunta Mycielskiego (1907–1987) – pisarza, publicysty, redaktora naczelnego „Ruchu Muzycznego” w latach 60., intelektualisty zaangażowanego w działalność społeczną i polityczną (za co spotkały go restrykcje ze strony władz PRL). Ale także, o czym nie zawsze pamiętamy, kompozytora. Muzyki uczył się najpierw w Krakowie, następnie za namową Karola Szymanowskiego w Paryżu – u Paula Dukasa i Nadii Boulanger, z którą połączyła go wieloletnia przyjaźń. Sam autor datował swoje poważne kompozycje od końca lat 30., ale już wcześniej pisał, między innymi pieśni.
Liryką wokalną Mycielskiego podzieliły się dwa duety. Joanna Freszel (sopran) i Bartłomiej Kominek (fortepian) wykonują pieśni przedwojenne, z tymi najczęściej dziś przypominanymi „Pięcioma pieśniami weselnymi” do słów Brunona Jasieńskiego (1934). Tomasz Konieczny (bas-baryton) i Lech Napierała (fortepian) sięgają zaś po utwory powojenne, kończąc na „Ośmiu pieśniach” do słów Zbigniewa Herberta, ukończonych trzy lata przed śmiercią kompozytora (1984).
Pieśni Mycielskiego, pisane przez całe życie, są świadectwem jego erudycji i wyrafinowanego gustu. Jak w kalejdoskopie odbijają się w nich fascynacje szkołą paryską, folklorem, modernizmem, nowymi technikami kompozytorskimi. Poważne i z przymrużeniem oka. Zawsze jednak ze słowem, które znaczy: Norwida, Iwaszkiewicza, Miłosza, Herberta. Mycielskiego się czytało (dość wspomnieć jego pisane przez niemal 40 lat „Dzienniki”), czas najwyższy zacząć go słuchać!
Podwójny album COMPLETE SONGS (ANA 042) od dziś dostępny jest w sprzedaży w najlepszych sklepach muzycznych i na wirtualnych półkach sieci Empik, a także w serwisach streamingowych. Wybrane pieśni Zygmunta Mycielskiego będzie można usłyszeć także na żywo już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie, godz. 19:00 podczas specjalnego koncertu, którym „Ruch Muzyczny” świętuje swoje osiemdziesiąte urodziny. „Wspólnie chcemy uczcić 80 lat tradycji pisania o muzyce specjalnym koncertem, który odbędzie się w ramach 10. Festiwalu «TRZY-CZTE-RY. Konteksty. Kontrasty. Konfrontacje» organizowanego przez Fundację Przypływ Kultury we współpracy z Programem 2 Polskiego Radia” – pisze redakcja.
W programie organizatorzy chcą uhonorować zasłużonych nie tylko dla czasopisma, ale i dla polskiej kultury redaktorów naczelnych – zjadliwego krytyka siermiężnej rzeczywistości PRL, przenikliwego publicystę i kompozytora Stefana Kisielewskiego oraz Zygmunta Mycielskiego, nie tylko świetnego dziennikarza, ale i świadka historii. Program koncertu uzupełnią także pieśni Fryderyka Chopina oraz Karola Szymanowskiego. Wykonawcami będą dwa duety: Tomasz Konieczny z Lechem Napierałą oraz Joanna Freszel z Bartłomiejem Kominkiem.
Nagrania dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Patroni medialni albumu: TVP Kultura, Program 2 Polskiego Radia, Culture.pl
Partnerzy: Ruch Muzyczny
ANAKLASIS
A DIVISION OF
PWM EDITION
www.anaklasis.pl
www.facebook.com/anaklasisrecords
www.instagram.com/anaklasis
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
