Aktualności
Dwa nowe albumy Orkiestry AUKSO w serii Mistrzowie Muzyki
2015-02-17
Orkiestra Kameralna Miasta Tychy AUKSO pod batutą Marka Mosia wzięła na warsztat dzieła dwóch wybitnych polskich kompozytorów: Henryka Mikołaja Góreckiego oraz Wojciecha Kilara. Efektem tego przedsięwzięcia są dwa wyjątkowe albumy płytowe, tworzące serię zatytułowaną Mistrzowie Muzyki.
Album Górecki / AUKSO
Album zawiera cztery dzieła wybitnego polskiego kompozytora na orkiestrę kameralną. Wybór konkretnie tych utworów z bogatego dorobku Góreckiego nie był przypadkowy, gdyż wszystkie stanowią ważne etapy w rozwoju jego twórczości.
Pieśni o radości i rytmie op.7 powstały na początku działalności artystycznej Góreckiego, jeszcze w latach 50. Zarówno tytuł, jak i wymowa pieśni nawiązuje do wiersza Juliana Tuwima, jednak Górecki w swojej interpretacji skupił się nie tyle na poszukiwaniu uniwersalnej prawdy (jak Tuwim), lecz na energii i radości wypływającej z rytmicznej i dynamicznej muzyki.
Powstałe kilka lat później Trzy utwory w dawnym stylu bardzo mocno nawiązują do muzyki renesansowej. Inspiracja muzyką dawną była niezwykle zaskakującym posunięciem ze strony młodego kompozytora, kojarzonego dotychczas głównie z awangardą.
Komponując w 1980 roku Koncert na klawesyn i orkiestrę smyczkową op.40 Górecki powrócił po latach tworzenia utworów wokalno-instrumentalnych do muzyki czysto instrumentalnej. Ten krótki koncert jest niezwykle rytmiczny i pełen werwy. W obydwu jego częściach dominuje szybkie tempo i olbrzymia dynamika.
Złożone z czterech części Małe requiem dla pewnej polki op.66 z roku 1993 to jedna z najbardziej popularnych i najczęściej wykonywanych kompozycji Góreckiego. Refleksyjny, pełen zadumy i liryzmu nastrój tego dzieła przywodzi na myśl słynną III Symfonię.
W nagraniu płyty, obok Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy AUKSO, uczestniczyli także znakomici soliści: Anna Górecka, Joanna Galon-Frant i Piotr Sałajczyk (fortepian) oraz Marek Toporowski (klawesyn).
Jak podkreśla dyrygent Marek Moś: Do muzyki kameralnej Henryka Mikołaja Góreckiego mam specjalny stosunek, bo zacząłem ją grać jeszcze w Kwartecie Śląskim, a więc była w moim życiu pierwsza, przed utworami symfonicznymi. To, co przeżywałem grając Sonaty czy Kwartety smyczkowe Góreckiego, pomogło mi w zrozumieniu całej jego muzyki. Uważam utwory kameralne Góreckiego za równie głębokie wypowiedzi, jak jego symfonie. Szczególnie głęboką wypowiedzią kompozytora, i bardzo mi bliską, jest Małe requiem. Zauroczony jestem także Pieśniami o radości i rytmie, siłą tego utworu i barwną instrumentacją. To utwór nieczęsto wykonywany, który mimo wieku brzmi świeżo i dynamicznie.
Album Kilar / Moś / AUKSO
Dwupłytowy album zawiera siedem utworów autorstwa Wojciecha Kilara:
1. Mała uwertura
2. II Koncert fortepianowy
3. Exodus
4. Orawa
5. Siwa mgła
6. Kościelec
7. Krzesany
Wybitny kompozytor sam wybrał utwory na płytę, a także uczestniczył w sesjach i czuwał nad jej nagraniem. Niestety, nie dane mu było doczekać jej premiery, gdyż zmarł 29 grudnia 2013 roku.
O wyjątkowej atmosferze przy tworzeniu tej płyty wspomina dyrygent Marek Moś: Kiedy pojawiła się szansa realizacji od dawna wymarzonego projektu, poczułem się wyjątkowo podekscytowany. Możliwość uwiecznienia na płycie najważniejszych utworów Wojciecha Kilara była wielkim wyzwaniem. Dokonując wraz z Kompozytorem wyboru utworów i spotykając się z Nim na sesjach nagraniowych, nie przeczuwałem, że będzie to nasze ostatnie muzyczne przedsięwzięcie. Ciągle nie mogę w to uwierzyć.
W nagraniach oprócz Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy AUKSO wziął udział także Chór Akademii Muzycznej w Katowicach. Album trafił na rynek w dwóch postaciach: podwójnej płyty kompaktowej oraz kolekcjonerskiej. Ta ostatnia w specjalnie zaprojektowanym pudełku oprócz płyt CD zawiera także płytę winylową zawierającą dwa utwory: Kościelec oraz Krzesanego.
Orkiestra Kameralna Miasta Tychy AUKSO powstała w lutym 1998 z inicjatywy wybitnego skrzypka, dyrygenta i kameralisty - Marka Mosia oraz grupy absolwentów Akademii Muzycznej w Katowicach. Zespół odnosi sukcesy zarówno w kraju, jak i zagranicą.
Producentem obydwu albumów jest Instytucja Kultury Katowice - Miasto Ogrodów.
Więcej informacji:
http://miasto-ogrodow.eu/strona/goreckiaukso/mid/109
http://miasto-ogrodow.eu/strona/kilarmosaukso/mid/108
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.