Aktualności
Dwa nowe albumy Orkiestry AUKSO w serii Mistrzowie Muzyki
2015-02-17
Orkiestra Kameralna Miasta Tychy AUKSO pod batutą Marka Mosia wzięła na warsztat dzieła dwóch wybitnych polskich kompozytorów: Henryka Mikołaja Góreckiego oraz Wojciecha Kilara. Efektem tego przedsięwzięcia są dwa wyjątkowe albumy płytowe, tworzące serię zatytułowaną Mistrzowie Muzyki.
Album Górecki / AUKSO
Album zawiera cztery dzieła wybitnego polskiego kompozytora na orkiestrę kameralną. Wybór konkretnie tych utworów z bogatego dorobku Góreckiego nie był przypadkowy, gdyż wszystkie stanowią ważne etapy w rozwoju jego twórczości.
Pieśni o radości i rytmie op.7 powstały na początku działalności artystycznej Góreckiego, jeszcze w latach 50. Zarówno tytuł, jak i wymowa pieśni nawiązuje do wiersza Juliana Tuwima, jednak Górecki w swojej interpretacji skupił się nie tyle na poszukiwaniu uniwersalnej prawdy (jak Tuwim), lecz na energii i radości wypływającej z rytmicznej i dynamicznej muzyki.
Powstałe kilka lat później Trzy utwory w dawnym stylu bardzo mocno nawiązują do muzyki renesansowej. Inspiracja muzyką dawną była niezwykle zaskakującym posunięciem ze strony młodego kompozytora, kojarzonego dotychczas głównie z awangardą.
Komponując w 1980 roku Koncert na klawesyn i orkiestrę smyczkową op.40 Górecki powrócił po latach tworzenia utworów wokalno-instrumentalnych do muzyki czysto instrumentalnej. Ten krótki koncert jest niezwykle rytmiczny i pełen werwy. W obydwu jego częściach dominuje szybkie tempo i olbrzymia dynamika.
Złożone z czterech części Małe requiem dla pewnej polki op.66 z roku 1993 to jedna z najbardziej popularnych i najczęściej wykonywanych kompozycji Góreckiego. Refleksyjny, pełen zadumy i liryzmu nastrój tego dzieła przywodzi na myśl słynną III Symfonię.
W nagraniu płyty, obok Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy AUKSO, uczestniczyli także znakomici soliści: Anna Górecka, Joanna Galon-Frant i Piotr Sałajczyk (fortepian) oraz Marek Toporowski (klawesyn).
Jak podkreśla dyrygent Marek Moś: Do muzyki kameralnej Henryka Mikołaja Góreckiego mam specjalny stosunek, bo zacząłem ją grać jeszcze w Kwartecie Śląskim, a więc była w moim życiu pierwsza, przed utworami symfonicznymi. To, co przeżywałem grając Sonaty czy Kwartety smyczkowe Góreckiego, pomogło mi w zrozumieniu całej jego muzyki. Uważam utwory kameralne Góreckiego za równie głębokie wypowiedzi, jak jego symfonie. Szczególnie głęboką wypowiedzią kompozytora, i bardzo mi bliską, jest Małe requiem. Zauroczony jestem także Pieśniami o radości i rytmie, siłą tego utworu i barwną instrumentacją. To utwór nieczęsto wykonywany, który mimo wieku brzmi świeżo i dynamicznie.
Album Kilar / Moś / AUKSO
Dwupłytowy album zawiera siedem utworów autorstwa Wojciecha Kilara:
1. Mała uwertura
2. II Koncert fortepianowy
3. Exodus
4. Orawa
5. Siwa mgła
6. Kościelec
7. Krzesany
Wybitny kompozytor sam wybrał utwory na płytę, a także uczestniczył w sesjach i czuwał nad jej nagraniem. Niestety, nie dane mu było doczekać jej premiery, gdyż zmarł 29 grudnia 2013 roku.
O wyjątkowej atmosferze przy tworzeniu tej płyty wspomina dyrygent Marek Moś: Kiedy pojawiła się szansa realizacji od dawna wymarzonego projektu, poczułem się wyjątkowo podekscytowany. Możliwość uwiecznienia na płycie najważniejszych utworów Wojciecha Kilara była wielkim wyzwaniem. Dokonując wraz z Kompozytorem wyboru utworów i spotykając się z Nim na sesjach nagraniowych, nie przeczuwałem, że będzie to nasze ostatnie muzyczne przedsięwzięcie. Ciągle nie mogę w to uwierzyć.
W nagraniach oprócz Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy AUKSO wziął udział także Chór Akademii Muzycznej w Katowicach. Album trafił na rynek w dwóch postaciach: podwójnej płyty kompaktowej oraz kolekcjonerskiej. Ta ostatnia w specjalnie zaprojektowanym pudełku oprócz płyt CD zawiera także płytę winylową zawierającą dwa utwory: Kościelec oraz Krzesanego.
Orkiestra Kameralna Miasta Tychy AUKSO powstała w lutym 1998 z inicjatywy wybitnego skrzypka, dyrygenta i kameralisty - Marka Mosia oraz grupy absolwentów Akademii Muzycznej w Katowicach. Zespół odnosi sukcesy zarówno w kraju, jak i zagranicą.
Producentem obydwu albumów jest Instytucja Kultury Katowice - Miasto Ogrodów.
Więcej informacji:
http://miasto-ogrodow.eu/strona/goreckiaukso/mid/109
http://miasto-ogrodow.eu/strona/kilarmosaukso/mid/108
Najczęściej czytane:
Muzykolodzy nazywają go potocznie „Kras 52” – od sygnatury, jaką nadano mu w Bibliotece Krasińskich. To najcenniejsze polskie źródło średniowiecznej muzyki polifonicznej, która kształtowała dźwiękowy krajobraz ówczesnego Krakowa oraz dworu pierwszych Jagiellonów. Teraz manuskrypt zyskuje nowe życie dzięki wydaniu wykonawczemu w opracowaniu Agnieszki Budzińskiej-Bennett i Marca Lewona. „Kodeks Krasińskich” ukaże się już 20 marca nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Moc muzyki to osiem arkuszy sporządzonych według autorskiej metody Michała Moca. Uczą, jak aktywnie słuchać muzyki, rozwijać muzyczną spostrzegawczość i wyobraźnię oraz zwiększać kompetencje w obszarze kształcenia słuchu.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na spotkanie autorskie wokół książki Granice niczego. Podczas 11 edycji Festiwalu Prawykonań, 15 marca 2025 o godzinie 13.00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Krzysztof Knittel wraz z Michałem Mendykiem opowiedzą o pracy nad książką, o towarzyszących im inspiracjach, a także spróbują odnaleźć odpowiedź na pytanie: gdzie są granice niczego?
Dołącz do nas we wspólnym świętowaniu dzięki radiowej Dwójce! Zapraszamy do słuchania transmisji radiowej nadawanej na żywo prosto z jubileuszu osiemdziesięciolecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, a także retransmisji koncertów jubileuszowych na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia.
#wyostrzsłuch na nominowane albumy od ANAKLASIS! Po raz kolejny płyty wydane przez wytwórnię płytową działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego nominowano do prestiżowych nagród fonograficznych Fryderyk.
Katowice ponownie staną się centrum polskiej muzyki współczesnej. 11. Festiwal Prawykonań, który odbędzie się w dniach 14-16 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, będzie okazją do wyjątkowych odkryć – tych najnowszych, ale także tych, które na swój czas musiały poczekać. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Rozpoczynający się miesiąc ma szansę zapisać się w historii muzyki polskiej nie tylko ze względu na dużą liczbę prawykonań. Uwagę entuzjastów muzyki skupią wydarzenia w Krakowie, Wrocławiu, Katowicach i Warszawie. Swoje premiery będą miały tam zarówno utwory najnowsze, jak i dzieła starsze, które po wielu latach zapomnienia zostaną włączone do życia koncertowego.
Bezprecedensowy hit teatralny – w samej Warszawie w ciągu 50 lat od prapremiery doczekał się 800 przedstawień. Kiedy Polacy nie posiadali własnego państwa, rozpowszechniał rodzimą kulturę i tańce, docierając m.in. do Paryża, Pragi, Lwowa, Mińska, Kijowa, Wilna, Petersburga czy Moskwy. W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu bierzemy pod lupę Wesele w Ojcowie, szukając Ojca (a raczej Ojców!) jego sukcesu.
Występuje na najsłynniejszych estradach muzycznych: nowojorskich Carnegie Hall i Lincoln Center, Concertgebouw w Amsterdamie, na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall czy wiedeńskich Musikverein i Konzerthaus. W lutym 2021 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym Deutsche Grammophon. Od tego roku Bomsori Kim nosi zaszczytny tytuł ambasadorki twórczości Grażyny Bacewicz, na całym świecie bowiem wykonuje i promuje muzykę tej najważniejszej polskiej kompozytorki.
Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza do udziału w Konkursie Kompozytorskim na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem Jerzego Krechowicza Piesomen Antropon (Uczyńmy Człowieka) Ceta.Konkurs adresowany jest do profesjonalnych kompozytorów urodzonych przed 10 kwietnia 1999 r. Termin zgłoszenia partytur upływa z dniem 1 kwietnia 2025 roku.