Aktualności
Nagrania utworów Wojciecha Kilara dostępne w NINATECE!
2015-03-20
Wyjątkowa kolekcja poświęcona twórczości Wojciecha Kilara miała swoją premierę w NINATECE 18 marca. Serwis z nagraniami wybitnego kompozytora powstał dzięki współpracy Narodowego Instytutu Audiowizualnego, Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i Polskiego Radia.
Kolekcja stworzona w ramach portalu NINATEKA.PL stanowi największą bazę nagrań polskiego kompozytora dostępną on-line. Zdigitalizowane w wysokiej jakości nagrania uzupełnione są przystępnymi opisami, materiałami filmowymi oraz playlistami, które sprawiają, że muzyczna podróż po twórczości Wojciecha Kilara jest jeszcze przyjemniejsza.
Kolekcja Wojciecha Kilara to coś więcej niż obszerne internetowe archiwum. Twórczość Wojciecha Kilara została bowiem na nowo zbadana i opracowana przez zespół muzykologów pod kierunkiem dr hab. Iwony Lindstedt. Wykorzystano między innymi nowo odkryte materiały z archiwum prywatnego kompozytora. Kolekcję wzbogacają także niepublikowane dotychczas zdjęcia, szczegółowe omówienia utworów, wypowiedzi samego autora oraz opinie krytyków i muzykologów.
Serwis zawiera ponad 130 utworów: od znanych z ekranu popularnych melodii filmowych, po awangardowe Riff62 i Upstairs-Downstairs, czy inspirowane folklorem utwory Orawa, Krzesany i Kościelec 1909.
W sposób szczególny wyróżniono w serwisie muzykę filmową Kilara. Zakładka „Muzyka filmowa” gromadzi teksty dotyczące najważniejszych kompozycji napisanych przez Kilara do polskich i zagranicznych filmów, takich jak: Nikt nie woła Kazimierza Kutza, Lalka Wojciecha Jerzego Hasa, Struktura kryształu Krzysztofa Zanussiego, Ziemia obiecana, Pan Tadeusz Andrzeja Wajdy, Śmierć i dziewczyna i Dziewiąte wrota Romana Polańskiego, a także Dracula Francisa Forda Coppoli i Portret damy Jane Campion. Tekstom towarzyszą nagrania oraz około 120 fragmentów filmów z motywami muzycznymi autorstwa Kilara.
Jak podkreśla Jan Topolski, autor tekstów o muzyce filmowej Kilara:
Kilar jak żaden inny kompozytor w XX wieku wpłynął na kształt i brzmienie polskich filmów. Jego marsze nadały im tempo i rytm, a następnie – w tan porwały walce, tanga, polonezy, salta i mazury. Nie sposób wyobrazić sobie dzieł Zanussiego, Kutza czy Wajdy bez motywów Kilara, z których wiele wiedzie przedłużony żywot poza ekranem (o weselach i studniówkach nie wspominając).
Kolekcja Wojciecha Kilara jest owocem współpracy Narodowego Instytutu Audiowizualnego (NInA), Polskiego Wydawnictwa Muzycznego oraz Polskiego Radia. Powstała w ramach portalu NINATEKA.PL - głównej platformy udostępniania przez NInA zasobów polskiego dziedzictwa audiowizualnego i audialnego.
Serdecznie zapraszamy do odwiedzania serwisu: http://ninateka.pl/kolekcje/kilar
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.