PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Król Roger w Covent Garden

2015-05-04

Prawdziwym sukcesem zakończyła się premiera „Króla Rogera” Karola Szymanowskiego, zaprezentowana 1 maja w Covent Garden z brawurową tytułową rolą Mariusza Kwietnia. Spektakl w reżyserii Kaspra Holtena zdobył uznanie nie tylko publiczności, ale i krytyków.

 

Jacek Hawryluk podkreślił: Duński reżyser w sposób prosty, ale za to sugestywny przedstawił symbolikę i znaczenie historii zawartej w libretcie. To opowieść o współczesnym człowieku, w którego wnętrzu buzuje emocjonalny kocioł - przenikanie się ciała i umysłu, pożądania i racjonalności, męskości i kobiecości. Przy czym każda z postaci opery, jak twierdzi reżyser, jest "ucieleśnieniem rozmaitych cech głównego bohatera". Bo wszystko dzieje się w jego wnętrzu. Roger dialoguje z samym sobą: odsłania się, poddaje, załamuje, wreszcie ulega. Wraz z nim legnie w gruzach cały jego świat. (http://wyborcza.pl/1,75475,17850686,_Krol_Roger__Karola_Szymanowskiego__triumf_na_premierze.html)


Jak powiedziała Dorota Szwarcman: W sumie z prób wystawienia tego trudnego dzieła, jakie widziałam, ta była jedną z lepszych. Dodając do tego znakomite wyczucie muzyczne Antonia Pappano (jakoś nie miałam wątpliwości, że sobie poradzi), trzeba powiedzieć, że warto tę realizację obejrzeć.
http://szwarcman.blog.polityka.pl/2015/05/02/w-glowie-rogera/


Zagraniczni krytycy oceni spektakl i samo dzieło Szymanowskiego bardzo wysoko.


David Karlin: The founding fathers would be every bit as astonished at the sound world that Szymanowski creates. The orchestral timbre is exceptionally dense and multilayered, engulfing you in ocean waves that roll and break. The instrumentation is rich, but where many composers use complex instrumentation to bring out individual instruments, most of Szymanowski’s music in Król Roger does the opposite, using blended sounds that are constantly shifting. You don’t hear the individual horn or clarinet line: you just feel enveloped by the totality of the orchestral sound.
http://bachtrack.com/review-krol-roger-holten-pappano-kwiecien-royal-opera-london-may-2015


Mark Valencia: And what a score it is – and how searingly Antonio Pappano and the Royal Opera forces deliver it. In one of the great opening nights at Covent Garden everyone gave a red-hot performance, even Mariusz Kwiecień in the gruelling title role despite (so we were told, though we'd never have guessed) suffering from a cold. Singing for once in his native language, the Polish baritone was gripping and emotionally engaged through some Berg-like passages of introspection until the King's – and the opera's – ravishingly clear-hued climax.
http://www.whatsonstage.com/london-theatre/reviews/krl-roger-royal-opera-house_37728.html


Rupert Christiansen:
Szymanowski imbues the music with a magnificent oriental archaism: the influence of his Hungarian neighbour Bartok may be salient, but the flavour is more voluptuously romantic than formally modernist. Much of the vocal writing is melismatic and incantatory, threaded through sumptuously coloured orchestral tapestries that shimmer and glow. Nothing in the score is more beautiful than the spectral nocturne that opens the final scene; nothing more exciting than the orgy than brings the second scene to its climax. Antonio Pappano’s conducting of its intensities is masterly, and the orchestra luxuriates in them.
http://www.telegraph.co.uk/culture/music/opera/11576865/Krol-Roger-Royal-Opera-House-review-a-major-triumph.html
 

Opinie publiczności, umieszczone w serwisie społecznościowym Twitter, również nie pozostawiają wątpliwości - spektakl w ich ocenie był znakomity: http://www.roh.org.uk/news/your-reaction-krol-roger-2015

 

Dzieło Szymanowskiego zostanie pokazane w Londynie jeszcze pięć razy. 16 maja będzie można obejrzeć spektakl w transmisji na stronie culture.pl, zaś 30 maja posłuchać w radiowej Dwójce.

 

Najczęściej czytane:

Zapisz się na Kurs Edytorstwa Muzycznego!

Polskie Wydawnictwo Muzyczne serdecznie zaprasza na kolejną edycję seminarium „Kurs Edytorstwa Muzycznego”. Zajęcia odbywają się online, planowane są też zjazdy stacjonarne. Nabór trwa do 14 września.

„Ideofonie” Marty Mołodyńskiej-Wheeler już w sprzedaży

Ideofonie na fortepian Marty Mołodyńskiej-Wheeler to zbiór utworów klasycznych, lecz wzbogaconych o fragmenty improwizowane – wykonawca może stworzyć własną linię melodyczną do gotowego akompaniamentu lewej ręki.

22. Dzień Edukacji Muzycznej: widzimy się w Poznaniu!

Już po raz 22. zapraszamy nauczycieli szkół muzycznych na Dzień Edukacji Muzycznej – wydarzenie, które na stałe wpisało się w kalendarz szkolny i akademicki polskiego środowiska muzycznego.

Muzyka zostaje w Rynku. Już wkrótce otwarcie koncertowej kluboksięgarni PWM

Świetne wieści dla melomanów w Krakowie: jeszcze tej jesieni na kulturalnej mapie miasta pojawi się nowa, wyjątkowa przestrzeń. To UNA – kluboksięgarnia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

 

Nowoczesny i romantyczny. Portret Krzysztofa Meyera

Jeden z najciekawszych polskich kompozytorów – nietuzinkowy i wymykający się schematom. Czerpiąc z tradycji, od ponad 60 lat konsekwentnie wyznacza swoją własną ścieżkę twórczą. Krzysztof Meyer stworzył 130 opusowanych dzieł i wciąż komponuje. Jego życie i twórczość opisane zostały w najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – Krzysztof Meyer. Nowoczesny i romantyczny autorstwa Magdaleny Dziadek. Premierą książki PWM świętuje 82. urodziny kompozytora.

Przedpremierowy pokaz filmu „Bacewicz x Bomsori” w reżyserii Jakuba Piątka w Edynburgu

W ramach trwającego w Edynburgu pasma Focus on Poland poświęconego polskiej muzyce podczas Edinburgh International Festival, odbędzie się przedpremierowy pokaz krótkometrażowego filmu dokumentalnego „Bacewicz x Bomsori”, który przybliża dwie wybitne artystki: południowokoreańską skrzypaczkę Bomsori Kim oraz Grażynę Bacewicz, jedną z najważniejszych postaci polskiej muzyki XX wieku. Co łączy obie te postaci? Wyjątkowy obraz stworzony przez reżysera Jakuba Piątka.

Kompozytor miesiąca: Krzysztof Knittel i jego #biurkokompozytora

Krzysztof Knittel jest autorem utworów orkiestrowych, chóralnych, kameralnych, muzyki dla baletu, teatru, filmu, wykonawcą muzyki komputerowej i elektroakustycznej na żywo, twórcą instalacji dźwiękowych. To artysta nieustannie poszukujący – niezależny, eksperymentujący, który podąża własnymi ścieżkami. Człowiek o wielu obliczach, wyraźnych opiniach i bogaty w doświadczenia. W sierpniu jest naszym Kompozytorem miesiąca i zaprasza nas do swojej pracowni, w której opowiada o procesie twórczym i swoich dziełach.

Polska muzyka w centrum uwagi na Edinburgh International Festival. Trwa UK/Poland Season 2025

Już 1 sierpnia 2025 roku w Edynburgu rozpoczęła się 78. edycja Edinburgh International Festival – jednego z najbardziej renomowanych i najstarszych festiwali w Wielkiej Brytanii. Tegoroczny program, realizowany pod hasłem „The Truth We Seek”, po raz pierwszy w historii festiwalu wzbogaci się o Focus on Poland – wyjątkową sekcję poświęconą polskiej muzyce. 

Co nowego w Szczebrzeszynie? PWM zaprasza na muzyczne atrakcje!

Festiwal Stolica Języka Polskiego w Szczebrzeszynie to już stały punkt letnich aktywności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Zrodzony jako owoc pasji do słowa, festiwal rokrocznie gromadzi miłośników języka polskiego i polskiej sztuki. W tym roku Polskie Wydawnictwo Muzycznego, które po raz czwarty stało się partnerem festiwalu, planuje aż trzy wydarzenia. Z myślą o najmłodszych uczestnikach proponuje warsztaty muzyczne; starsza publiczność natomiast ujrzy w nowym świetle postać najsłynniejszego polskiego kompozytora – Fryderyka Chopina.

 

TADEUSZ BAIRD SYMFONICZNIE. Premiera albumu SYMPHONIES (ANA 038) już 26 lipca, w rocznicę urodzin kompozytora

Ponadczasowe spotkanie z muzyką ostatniego polskiego romantyka, Tadeusza Bairda i dźwiękową historią Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia na dwupłytowym wydaniu ANAKLASIS. Trzy symfonie, czterech wybitnych dyrygentów w nagraniach najnowszych i archiwalnych, ponownie odkrytych.