Aktualności
Król Roger w Covent Garden
2015-05-04
Prawdziwym sukcesem zakończyła się premiera „Króla Rogera” Karola Szymanowskiego, zaprezentowana 1 maja w Covent Garden z brawurową tytułową rolą Mariusza Kwietnia. Spektakl w reżyserii Kaspra Holtena zdobył uznanie nie tylko publiczności, ale i krytyków.
Jacek Hawryluk podkreślił: Duński reżyser w sposób prosty, ale za to sugestywny przedstawił symbolikę i znaczenie historii zawartej w libretcie. To opowieść o współczesnym człowieku, w którego wnętrzu buzuje emocjonalny kocioł - przenikanie się ciała i umysłu, pożądania i racjonalności, męskości i kobiecości. Przy czym każda z postaci opery, jak twierdzi reżyser, jest "ucieleśnieniem rozmaitych cech głównego bohatera". Bo wszystko dzieje się w jego wnętrzu. Roger dialoguje z samym sobą: odsłania się, poddaje, załamuje, wreszcie ulega. Wraz z nim legnie w gruzach cały jego świat. (http://wyborcza.pl/1,75475,17850686,_Krol_Roger__Karola_Szymanowskiego__triumf_na_premierze.html)
Jak powiedziała Dorota Szwarcman: W sumie z prób wystawienia tego trudnego dzieła, jakie widziałam, ta była jedną z lepszych. Dodając do tego znakomite wyczucie muzyczne Antonia Pappano (jakoś nie miałam wątpliwości, że sobie poradzi), trzeba powiedzieć, że warto tę realizację obejrzeć.
http://szwarcman.blog.polityka.pl/2015/05/02/w-glowie-rogera/
Zagraniczni krytycy oceni spektakl i samo dzieło Szymanowskiego bardzo wysoko.
David Karlin: The founding fathers would be every bit as astonished at the sound world that Szymanowski creates. The orchestral timbre is exceptionally dense and multilayered, engulfing you in ocean waves that roll and break. The instrumentation is rich, but where many composers use complex instrumentation to bring out individual instruments, most of Szymanowski’s music in Król Roger does the opposite, using blended sounds that are constantly shifting. You don’t hear the individual horn or clarinet line: you just feel enveloped by the totality of the orchestral sound.
http://bachtrack.com/review-krol-roger-holten-pappano-kwiecien-royal-opera-london-may-2015
Mark Valencia: And what a score it is – and how searingly Antonio Pappano and the Royal Opera forces deliver it. In one of the great opening nights at Covent Garden everyone gave a red-hot performance, even Mariusz Kwiecień in the gruelling title role despite (so we were told, though we'd never have guessed) suffering from a cold. Singing for once in his native language, the Polish baritone was gripping and emotionally engaged through some Berg-like passages of introspection until the King's – and the opera's – ravishingly clear-hued climax.
http://www.whatsonstage.com/london-theatre/reviews/krl-roger-royal-opera-house_37728.html
Rupert Christiansen: Szymanowski imbues the music with a magnificent oriental archaism: the influence of his Hungarian neighbour Bartok may be salient, but the flavour is more voluptuously romantic than formally modernist. Much of the vocal writing is melismatic and incantatory, threaded through sumptuously coloured orchestral tapestries that shimmer and glow. Nothing in the score is more beautiful than the spectral nocturne that opens the final scene; nothing more exciting than the orgy than brings the second scene to its climax. Antonio Pappano’s conducting of its intensities is masterly, and the orchestra luxuriates in them.
http://www.telegraph.co.uk/culture/music/opera/11576865/Krol-Roger-Royal-Opera-House-review-a-major-triumph.html
Opinie publiczności, umieszczone w serwisie społecznościowym Twitter, również nie pozostawiają wątpliwości - spektakl w ich ocenie był znakomity: http://www.roh.org.uk/news/your-reaction-krol-roger-2015
Dzieło Szymanowskiego zostanie pokazane w Londynie jeszcze pięć razy. 16 maja będzie można obejrzeć spektakl w transmisji na stronie culture.pl, zaś 30 maja posłuchać w radiowej Dwójce.
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.