PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Dużo Emocji Muzycznych – Dzień Edukacji Muzycznej 2016

2016-10-20

Tegoroczny Dzień Edukacji Muzycznej już za nami. Była to edycja pod wieloma względami wyjątkowa. Program obejmował ponad 20 wydarzeń, wśród których znalazły się lekcje pokazowe, warsztaty chóralne i wykłady prowadzone przez wybitnych specjalistów: pedagogów, kompozytorów i autorów publikacji. Impreza cieszyła się ogromnym zainteresowaniem – zgromadziła ponad 200 uczestników z całej Polski.
 

Dzień Edukacji Muzycznej dedykowany jest nauczycielom gry na różnych instrumentach, dyrygentom chórów i orkiestr szkolnych, a także bibliotekarzom szkół muzycznych wszystkich stopni. Ma na celu wymianę doświadczeń między pedagogami, a także przedstawienie nowatorskich metod nauczania i nowych publikacji nutowych wydawanych przez PWM oraz wydawnictwa współpracujące. W tym roku zawitaliśmy w gościnne progi Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Oferowane przez nas zajęcia dotyczyły problematyki nauczania uczniów na różnych poziomach zaawansowania.

Zagadnienie efektywnego kształcenia najmłodszych dzieci w zakresie gry na fortepianie omówiła dr Agnieszka Kopińska. Prelegentka wykorzystała publikacje Janiny Garści – Łamigłówki na fortepian, Feliksa Rybickiego – Już gram oraz Gram wszystko, a także nowy zbiór kompozycji Zenona Kowalowskiego pt. Okruchy. Piękno polskich utworów fortepianowych przybliżyła także Izabela Grzybek podczas zajęć zatytułowanych Muzyka z kraju Chopina (publikacje Muzyka z Kraju Chopina na fortepian solo, z. 1 i 2). W programie znalazła się również lekcja pokazowa Elżbiety Bień, poświęcona grze na 2 fortepianach, podczas których zaprezentowano zbiór utworów Zenona Kowalowskiego Witaj Reksio na 2 fortepiany oraz Ambulansik na 2 fortepiany Hanny Kulenty. Dla pedagogów II stopnia warsztaty prowadził dr Piotr Machnik (publikacje: F. Rybicki, Koncert dla małych rąk, Z. Bargielski, Pchli targ na fortepian, z. 1).

Nauczycielom początkowych klas skrzypiec dedykowane były zajęcia prowadzone przez Ewę Iwan i Pawła Wójtowicza, którzy zaprezentowali publikacje swojego autorstwa – Ładnie gram na skrzypcach (E. Iwan) oraz Miniatury na skrzypce i fortepian (P. Wójtowicz). O pierwszych etapach nauczania gry na skrzypach z wykorzystaniem muzycznej wyobraźni dzieci opowiadała też Dorota Obijalska (publikacja: D. Obijalska, M. Wawruk, Skrzypiące nutki na skrzypce i fortepian) oraz Lilianna Adamska, która na swojej lekcji pokazowej wykorzystała kompozycje Grażyny Bacewicz – Łatwe utwory na skrzypce i fortepian, Hanny Kulenty Ambulansik na skrzypce i fortepian oraz zbiór utworów Wandy Doleżal Śpiewające skrzypce.

Zajęcia dla nauczycieli wiolonczeli na poziomie II stopnia w oparciu o Zbiór tańców na wiolonczelę i fortepian Mirosława Gąsieńca przeprowadziła Marta Nagawiecka.

Warsztaty dotyczące nauczania gry na kontrabasie uczniów pierwszych klas poprowadził Ryszard Kusek, który podczas lekcji wykorzystał swoje publikacje: Etiudowe oczko oraz W dawnym stylu. Autorską metodę nauczania gry na kontrabasie zaprezentował także Grzegorz Frankowski (G. Frankowski, Szkoła na kontrabas, z. 1 i 2), angażując przy tym nie tylko uczniów, ale też rodziców.

Fleciści skorzystali z zajęć prowadzonych przez Jolantę Trzos-Frankowską, która w formie atrakcyjnej zabawy ze swoimi uczniami zaprezentowała ćwiczenia przydatne w pierwszym okresie nauczania gry na flecie (J. Garścia, Zabawne opowiadania na flety proste). Atrakcyjne formy nauczania gry na flecie w szkołach muzycznych II stopnia omówił natomiast dr Wiesław Suruło, który w swojej lekcji wykorzystał opracowania tematów filmowych Wojciecha Kilara (W. Kilar, Muzyka filmowa na skrzypce (flet) i fortepian, z. 1 i 2). Dużym zainteresowaniem cieszyły się także warsztaty prowadzone przez znaną saksofonistkę, dr Alinę Mleczko na podstawie wydanego właśnie przez PWM w polskiej wersji językowej podręcznika Jeana-Marie Londeixa Zagrajmy na saksofonie.

Nauczyciele gry na instrumentach dętych wzięli również udział w lekcjach pokazowych dr Katarzyny Marczak – Klarnet dla początkujących (publikacje: A. Brzozowski, Zagrajmy razem na 3 klarnety, W. Kilar, Muzyka filmowa na klarnet i fortepian, z. 1 i 2) oraz dr hab., prof. AM Romana Widaszka – Klarnet i instrumenty dęte (publikacje: G. Bacewicz, Kaprys polski na klarnet i fortepian, K. Serocki, Taniec na klarnet i fortepian, J. Świder, Kaprys na klarnet i fortepian, Z. Krauze, Trio stroikowe).

Tradycyjnie w programie Dnia Edukacji Muzycznej znalazły się wykłady tematyczne. Prof. dr hab. Sławomir Tomasik w wykładzie pt. Korekta aparatu gry skrzypka wraz z trójką uczniów tutejszej szkoły zaprezentował własne metody korygowania złych nawyków gry, natomiast dr hab., prof. AM Wojciech Olszewski w panelu o nazwie Aranżacja i improwizacja skierowanym do wszystkich nauczycieli, podkreślał znaczenie rozwijania w uczniach już od najmłodszych lat umiejętności improwizacji i harmonizowania melodii.

DEM 2016 oferował także szkolenia dla kierujących zespołami kameralnymi i orkiestrami: warsztaty pt. Kameralistyka na zespoły o różnych składach Leszka Dzierżęgi i Małgorzaty Pietruszki (publikacje: seria Children on stage: C. Saint-Saëns, Karnawał zwierząt, W.A. Mozart, Czarodziejski flet, A. Pogorilec, Suita g-moll w starodawnym stylu) oraz wykład pt. Muzyka polska w repertuarze orkiestr szkolnych, który poprowadził dr hab. Tomasz Chmiel.

Nowością tegorocznego Dnia Edukacji Muzycznej były warsztaty dla dyrygentów chóralnych. Pierwszą część poprowadziła prof. dr hab. Katarzyna Sokołowska z własnym chórem z ZPSM nr 1 w Warszawie. W programie zajęć wykorzystane zostały kompozycje Romualda Twardowskiego oraz Wojciecha Kałamarza. Moduł popołudniowy pt. Związek techniki wokalnej z intonacją w chórze zrealizowała dr hab. Agnieszka Franków-Żelazny. W zajęciach udział wzięli młodzi chórzyści ZPSM im. M. Karłowicza w Krakowie, a zaprezentowane zostały kompozycje Romualda Twardowskiego, Marcina Łukasza Mazura oraz Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej.

Podczas imprezy odbyła się także prezentacja aplikacji mobilnej Orkiestrownik (Mateusz Cieślik, Instytut Muzyki i Tańca). W ramach wydarzeń towarzyszących uczestnicy mieli również okazję do spotkania i konsultacji z lutnikiem.

W trakcie imprezy była również możliwość zakupu najnowszych publikacji nutowych i książek wydawanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne oraz albumów płytowych firmy DUX.

Jest nam niezmiernie miło, że swoją obecnością podczas Dnia Edukacji Muzycznej zaszczycili nas także kompozytorzy i autorzy publikacji pedagogicznych i chóralnych PWM, m.in. Ewa Fabiańska-Jelińska, Zbigniew Bargielski, Zenon Kowalowski oraz Mirosław Gąsieniec.

Zwieńczenie pełnego wrażeń dnia stanowił koncert Krakowskiej Młodej Filharmonii – orkiestry ZPSM im. M. Karłowicza w Krakowie pod dyrekcją Tomasza Chmiela. Młodzi artyści wykonali kompozycje Wojciecha Kilara, Michała Lorenca, Henryka Czyża, Stanisława Moniuszki oraz pieśni Fryderyka Chopina i Mieczysława Karłowicza. Solistkami były Alina Prochowska – uczennica ZPSM im. M. Karłowicza w Krakowie oraz Katarzyna Oleś-Blacha – solistka Opery Krakowskiej.

Tegoroczna edycja DEM wyróżniła postać Mieczysława Karłowicza – patrona goszczącej nas placówki, którego 140. rocznicę urodzin obchodzimy w tym roku. Okazję do przypomnienia twórczości Karłowicza stanowił nie tylko koncert, podczas którego zabrzmiały jego pieśni, ale i lekcja pokazowa z historii muzyki pt. Mieczysław Karłowicz – postępowy indywidualista epoki, poprowadzona przez dr Dorotę Susuł.

Serdecznie dziękujemy wszystkim, którzy przyczynili się do ogromnego sukcesu tegorocznego Dnia Edukacji Muzycznej. Szczególne podziękowania kierujemy do Dyrekcji Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. M. Karłowicza w Krakowie – p. dyrektora Witolda Malinowskiego i p. wicedyrektor Małgorzaty Zgałat-Łozińskiej oraz szkolnej koordynatorki wydarzenia – p. Marii Lubaszewskiej.

Pragniemy także gorąco podziękować wszystkim prelegentom, nauczycielom, uczniom oraz uczestnikom tego wyjątkowego wydarzenia i zaprosić do udziału w kolejnym Dniu Edukacji Muzycznej.
Do zobaczenia za rok!

Najczęściej czytane:

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.

KOMPOZYTORKA MIESIĄCA: JAGODA SZMYTKA i jej #BiurkoKompozytorki

Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.

Najpiękniejsze Książki 2024 – trzy nominacje dla PWM

Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.

Kompozytor oświecony. Poznaj Jeana-Philippe’a Rameau

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś. 

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „ŻEROMSKI 2025”. Termin nadsyłania partytur: 20 listopada 2025 roku

Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.

Fryderyki 2025 rozdane. Trzy statuetki dla ANAKLASIS

Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.

Kwartet smyczkowy op. 20 Józefa Kofflera odnaleziony w Royal College of Music w Londynie

Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.