Aktualności
Festiwal Witolda Lutosławskiego Łańcuch XIV
2017-02-01
W dniach 28 stycznia - 12 lutego w Warszawie, w Studiu Koncertowym Polskiego Radia odbywa się Festiwal Witolda Lutosławskiego.
Ideą festiwali „Łańcuch”, już na stałe wpisanych w kalendarz wydarzeń kulturalnych, jest ukazywanie muzyki Witolda Lutosławskiego w interesującym, a istotnym dla niej kontekście. Jak co roku, również i tym razem, organizatorzy przygotowali niespodziankę miłośnikom muzyki XX i XXI wieku.
Kolejna, XIV edycja „Łańcucha” – cyklu koncertów poświęconych właśnie osobie i twórczości kompozytora – to szczególna impreza kulturalna organizowana od 2004 roku przez Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego.
Początkowy zamysł twórców festiwalu realizowany w pierwszych edycjach w formie prezentującej prawie całą twórczość i dorobek kompozytora – zarówno wczesne dzieła, jak i późne, dojrzałe - ustąpił koncepcji umieszczenia jej w wielostronnym kontekście muzyki XX i XXI wieku. Taki zabieg organizatorzy tłumaczą przekonaniem, że najbardziej indywidualne cechy muzyki Mistrza, jej wielkość i klasyczne piękno najmocniej przejawią się w zestawieniu z utworami innych kompozytorów.
Zbieg ważnych dat 2017 roku zdeterminował niejako decyzję organizatorów, aby w bieżącej edycji zestawić muzykę Witolda Lutosławskiego z twórczością Karola Szymanowskiego, którego 80. rocznicę śmierci i 135. rocznicę urodzin właśnie wspominamy.
Festiwal jest współorganizowany przez Program 2 Polskiego Radia S.A. i współfinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
W dniu rocznicy śmierci Witolda Lutosławskiego (7 lutego) w audycji "Filharmonia Dwójki" zostanie nadana retransmisja koncertu inauguracyjnego z 29 stycznia. Wybrane koncerty pojawią się również na antenie Drugiego Programu Polskiego Radia, m.in. koncert finałowy (12 lutego).
PROGRAM
Sobota 28 stycznia 2017 19.00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego ul. Modzelewskiego 59
Karol Szymanowski (1882-1937)
III Symfonia „Pieśń o nocy” op. 27 na głos, chór mieszany i orkiestrę (1916) do słów Mewlany Dżalaludina Rumiego w przekładzie Tadeusza Micińskiego
***
Maurice Ravel (1875-1937)
Szeherezada na głos i orkiestrę (1903) do słów Tristana Klingsora
Witold Lutosławski (1913-1994)
IV Symfonia (1992)
Iwona Sobotka – sopran, Andrzej Lampert – tenor, Chór Filharmonii Krakowskiej, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Aleksander Liebreich - dyrygent
Niedziela 29 stycznia 2017
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego ul. Modzelewskiego 59
Igor Strawiński (1882-1971)
Trzy utwory na kwartet smyczkowy (1914/18)
Karol Szymanowski (1882-1937)
II Kwartet smyczkowy op. 56 (1927)
***
Anton Webern (1883-1945)
Sześć bagatel na kwartet smyczkowy op. 9 (1913)
Witold Lutosławski (1913-1994)
Kwartet smyczkowy (1964)
Kwartet Śląski
Niedziela 5 lutego 2017 19.00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego ul. Modzelewskiego 59
Witold Lutosławski (1913-1994)
Lullaby for Anne-Sophie na skrzypce i fortepian (1989)
Karol Szymanowski (1882-1937)
La Berceuse d’Aïtacho Enia op. 52 na skrzypce i fortepian (1925)
Rymy dziecięce. Dwadzieścia piosenek dla dzieci op. 49 na głos i fortepian do słów Kazimiery Iłłakowiczówny (1923) - wybór
Witold Lutosławski
Pięć pieśni na głos żeński i fortepian do słów Kazimiery Iłłakowiczówny(1957)
Karol Szymanowski
Trzy kaprysy Paganiniego op. 40 na skrzypce i fortepian (1918) nr 3: Kaprys nr 24 a-moll
***
Witold Lutosławski
Wariacje na temat Paganiniego na 2 fortepiany (1941)
Karol Szymanowski
Mity. Trzy poematy op. 30 na skrzypce i fortepian (1915)
Witold Lutosławski
Partita na skrzypce i fortepian (1984)
Joanna Freszel – sopran, Mariusz Rutkowski – fortepian, Katarzyna Krzyżanowska – mezzosopran, Łukasz Chrzęszczyk – fortepian, Tanja Becker-Bender – skrzypce, Peter Nagy – fortepian, Ravel Piano Duo: Agnieszka Kozło – fortepian, Katarzyna Sokołowska – fortepian
Poniedziałek 6 lutego 2017 19.00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego ul. Modzelewskiego 59
Witold Lutosławski (1913-1994)
Uwertura smyczkowa (1949)
Koncert podwójny na obój, harfę i orkiestrę kameralną (1980)
***
Igor Strawiński (1882-1971)
Concerto in D (1946)
Karol Szymanowski (1882-1937)
Mandragora. Pantomima w trzech sprawach op. 43 (1920) na tenor i orkiestrę kameralną do libretta L. Schillera, R. Bolesławskiego i kompozytora
Maksymilian Lipień – obój, Giedrė Šiaulytė – harfa, Orkiestra Kameralna m. Tychy AUKSO, Marek Moś - dyrygent
Piątek 10 lutego 2017 19.00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego ul. Modzelewskiego 59
Witold Lutosławski (1913-1994)
Tune for Martin Nordwall na trąbkę solo
Mini-Uwertura na kwintet blaszany
Preludia taneczne
Łańcuch I
***
Grave na wiolonczelę i smyczki
Preludia i fuga na 13 instrumentów smyczkowych
Chain Ensemble
Magdalena Bojanowicz - wiolonczela Andrzej Bauer - dyrygent
Sobota 11 lutego 2017 19.00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego ul. Modzelewskiego 59
Karol Szymanowski
Pieśń Roksany z opery Król Roger op. 46 (1924) – wersja na wiolonczelę i fortepian (opr. Andrzej Orkisz)
Witold Lutosławski
Grave. Metamorfozy na wiolonczelę i fortepian (1981)
Karol Szymanowski
Preludium h-moll na fortepian op. 1 nr 1 (1905) – wersja na wiolonczelę i fortepian (opr. B. Koziak)
Berceuse d’Aïtacho Enia na skrzypce i fortepian op. 52 (1925) – wersja na wiolonczelę i fortepian (opr. Bartosz Koziak)
Dwa mazurki z cyklu Dwudziestu mazurków na fortepian op. 50 (1925) – wersja na wiolonczelę i fortepian (opr. Jerzy Bauer)
Taniec z baletu-pantomimy Harnasie op. 55 (1931) – wersja na wiolonczelę i fortepian (opr. Bartosz Koziak)
Witold Lutosławski
Wariacja Sacherowska
Karol Szymanowski
Etiuda b-moll op. 4 – wersja na wiolonczelę i fortepian (opr. Kazimierz Wiłkomirski)
Cztery pieśni kurpiowskie z cyklu Pieśni kurpiowskich op. 58 (1932) – wersja na wiolonczelę i fortepian (opr. Bartosz Koziak)
Sonata d-moll op. 9 – wersja na wiolonczelę i fortepian (opr. Kazimierz Wiłkomirski)
Bartosz Koziak – wiolonczela, Agnieszka Kozło - fortepian
Niedziela 12 lutego 2017 19.00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego ul. Modzelewskiego 59
Gabriel Fauré (1845 – 1924)
Prélude z suity Pelléas et Mélisande op. 80 (1898)
Karol Szymanowski (1882-1937)
Pieśni księżniczki z baśni op. 31 na sopran i orkiestrę (1915) do słów Zofii Szymanowskiej
Alexander Zemlinsky (1871 – 1942)
Sinfonietta op. 23 (1934)
***
Witold Lutosławski (1913-1994)
Chantefleurs et chantefables na sopran i orkiestrę (1990) do słów Roberta Desnos
Łańcuch III na orkiestrę (1986)
Olga Pasiecznik – sopran, Sinfonia Varsovia, Renato Rivolta - dyrygent
Najczęściej czytane:
Z wielkim żalem przyjęliśmy wiadomość o śmierci prof. Jerzego Artysza – wielkiego, cenionego barytona, wieloletniego solisty Teatru Wielkiego w Warszawie oraz Warszawskiej Opery Kameralnej, pedagoga warszawskiej AM i UMiFC, bohatera książki „Poszukiwanie". Miał 93 lata.
Indywidualny rys, jaki nadali swym dziełom wybrani kompozytorzy, świadczy o ich niezwykłym kunszcie muzycznym, wiedzy na temat różnorodnych sposobów wykorzystania perkusji i swego rodzaju wizjonerstwie, torującym drogę dla perkusji w XXI wieku.
Które utwory wyznaczyły kierunek perkusyjnego sonoryzmu i poszerzyły tradycyjny aparat wykonawczy? Jak zmieniał się sposób postrzegania przez kompozytorów tej najstarszej grupy instrumentów? Która kompozycja zaklina złe moce? Na pytania odpowiada Leszek Lorent – perkusista, który specjalizuje się w realizacji utworów multiperkusyjnych oraz teatru instrumentalnego. Przygotował on dla nas wybór jego zdaniem najciekawszych utworów perkusyjnych, znajdujących się w katalogu PWM.
Drodzy klienci!
Zmieniamy się dla Was! Przez pare kolejnych dni na stronie naszego internetowego sklepu wprowadzać będziemy aktualizacje. W związku z tym witryna w dniach 22-24 lipca będzie niedostępna. Wszystkie zamówienia złożone po 18 lipca będą realizowane po 25 lipca.
Przepraszamy za te niedogodnośc i zapraszamy ponownie na zakupy od 25 lipca 2024!
Debiutancka opowieść Magdaleny Majewskiej ujrzała właśnie światło dzienne. Do serii Małe Monografie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dołączyła wyczekiwana historia Ignacego Jana Paderewskiego – owoc konkursu pisarskiego, który odbił się szerokim echem w środowisku muzycznym i literackim.
Muzyka współczesna zajmuje główne miejsce w działalności artystycznej Tamary Kurkiewicz. Perkusistka i performerka ceni sobie bliską współpracę z kompozytorami i dąży do nadania osobistego charakteru utworom, w które się angażuje. Dla nas przygotowała rekomendacje czterech najlepszych i najciekawszych utworów na perkusję, które znajdziecie w katalogu naszej Oficyny. Zajrzyjcie po garść inspiracji!
W lipcu polecamy szczególnej uwadze dwa wydarzenia poświęcone twórczości polskich kompozytorów, podczas których po raz pierwszy zabrzmią kompozycje Marcela Chyrzyńskiego i Zygmunta Krauze – Festiwal Muzyki Polskiej w Krakowie oraz 47. Festiwal Muzyki Karola Szymanowskiego w Zakopanem.
Festiwal Stolica Języka Polskiego w Szczebrzeszynie to owoc pasji do słowa, a także obowiązkowy przystanek na szlaku wakacyjnych podróży wszystkich miłośników języka polskiego i polskiej sztuki. W tym roku Festiwal świętuje jubileuszową X edycję, która nie mogła obyć się bez aktywności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, które już po raz trzeci stało się partnerem wydarzenia. Tym razem bohaterem działań Oficyny stanie się Ignacy Jan Paderewski – postać nietuzinkowa – światowej sławy pianista i kompozytor, polityk, mąż stanu, filantrop, wspaniały mówca, niestrudzony działacz na rzecz niepodległości Polski.
Po które publikacje z katalogu PWM warto sięgnąć, grając na perkusji, podpowiada i rekomenduje Łukasz Ciesiołkiewicz. Sprawdźcie, które utwory zwiększają radość perkusisty z przebywania na scenie, jaką publikację warto uznać za godne polecenia kompendium wiedzy i czyj kunszt kompozytorski w posługiwaniu się fakturą perkusyjną warto docenić. A także… którym utworem zaskoczycie akompaniatora!
Muzyczne tematy z kultowego filmu Coppoli, w dekonstrukcji i reinterpretacji przewrotnego duetu, zabrzmią ponownie na żywo. Koncertowi towarzyszy premiera albumu THEMES OF DRACULA, wydanego przez ANAKLASIS na nowym nośniku.
Zapraszamy Was do comiesięcznej zabawy z ilustracjami tegorocznego kalendarza PWM. Szukaj atrybutów na ilutracjach i zdobywaj ciekawe nagrody.
Konkurs "Gdzie jest Wally" rozgrywa się w 11 odsłonach. Śledź naszą stronę na Facebooku od lutego do grudnia i wygrywaj. Do zdobycia: nowe publikacje i atrakcyjne rabaty.