Aktualności
Płyta z nagraniem „Quo vadis” Feliksa Nowowiejskiego już w sprzedaży
2017-02-07
Dziś - w dniu 140. rocznicy urodzin Feliksa Nowowiejskiego - do sprzedaży trafił dwupłytowy album CD, zawierający pierwsze studyjne nagranie „Quo vadis”. Album z udziałem wybitnych solistów został przygotowany z okazji Roku Nowowiejskiego.
W nagraniu udział wzięli: Aleksandra Kurzak – sopran, Artur Ruciński – baryton, Rafał Siwek – bas, Sebastian Szumski – baryton, Arkadiusz Bialic – organy, a także Górecki Chamber Choir przygotowany przez Włodzimierza Siedlika oraz Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie pod dyrekcją Piotra Sułkowskiego.
Aleksandra Kurzak w wywiadzie dla RDC (20 listopada 2016 r.) tak opowiadała o utworze: Dzieło jest przepiękne, monumentalne, bardzo trudne i wymaga olbrzymich umiejętności technicznych od solistów. Cieszę się, że nadarzyła się okazja, by przypomnieć to dzieło tak zapomniane i niedoceniane (…) Miejmy nadzieję, że nagranie dołoży „cegiełkę”, by to właśnie oratorium na nowo zostało odkryte przez Europę i by przypomnieć o nim światu.
„Quo vadis” op. 30 jest uznawane za najsłynniejsze dzieło Nowowiejskiego. Prawykonanie odbyło się w 1907 roku w Usti nad Łabą. Inspiracją jego powstania była słynna powieść Henryka Sienkiewicza pod tym samym tytułem, która osiągnęła międzynarodowy sukces. Utwór Nowowiejskiego również spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem publiczności na całym świecie – w okresie międzywojennym prezentowany był ok. 200 razy w miastach Europy i obu Ameryk, w 13 językach.
Autor komentarza do utworu, dr Marcin Gmys, napisał: „Quo vadis”, określone jako „sceny dramatyczne”, skomponował Nowowiejski do niemieckojęzycznego libretta napisanego specjalnie na jego zamówienie przez poznaną w Berlinie pisarkę Antonię Jüngst (1843-1918) i ta właśnie, oryginalna wersja, prezentowana jest na niniejszej płycie. Partytura (…) składa się z pięciu scen. Kompozytor w sposób niezwykle sugestywny, ocierający się momentami o naturalizm, buduje metaforę procesu rywalizacji chylącego się zwolna ku upadkowi, ale wciąż jeszcze potężnego imperium pogańskiego z zyskującym dopiero na znaczeniu chrześcijaństwem.
Nagranie zrealizowane zostało z okazji obchodów Roku Feliksa Nowowiejskiego 2016, ustanowionego przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej. Nagranie zrealizowano dzięki wsparciu finansowemu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Producentami płyty „Quo vadis” są: Instytut Muzyki i Tańca - pełniący rolę Biura Obchodów Roku Nowowiejskiego - oraz Warmińsko-Mazurska Filharmonia im. F. Nowowiejskiego w Olsztynie, dla której wydanie płyty jest ważnym wydarzeniem jubileuszu 70-lecia Orkiestry i podsumowaniem wielu działań koncertowych, związanych z rokiem patrona instytucji. Wydawcą płyty jest DUX.
Nagranie zrealizowano w Sali Koncertowej Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej w Olsztynie w sierpniu i listopadzie 2016 roku. Reżyserami nagrania są Małgorzata Polańska i Marcin Guz. Wydawcą materiałów nutowych „Quo vadis” Feliksa Nowowiejskiego jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Płytę od 7 lutego nabyć można na stronie internetowej DUX, a następnie także na stronie oraz w salonach EMPiK.
W drugiej połowie lutego album w wersji cyfrowej dostępny będzie też na platformach: Abramus, Amazon, AspiroWiMP, ClassicalArchives, Deezer, Divibib, eClassical, EMusic, Google, Gracenote, Grammofy, Groove, IDAGIO, iHeartRadio, iTunes, KKBOX, MusicNet, MusicReports, Napster, Neurotic, Pandora, PrestoClassical, Primephonic, Qobuz, Rovi, Shazam, SiriusXM, Slacker, SOPROQ, Sound Cloud, SoundExchange, Spotify2, SuperD, YouTube1CID, YouTube2DDEX.
Materiały audiowizualne:
• Fragment nagrania „Quo vadis”, pochodzącego z Nadzwyczajnego koncertu z okazji Roku Nowowiejskiego i Roku Sienkiewicza, który odbył się 20 listopada 2016 roku w Filharmonii Narodowej w Warszawie: https://youtu.be/DA_rqXari6A
• Zapowiedź Krzysztofa Zanussiego: https://youtu.be/AOyhkjpcQNU
Najczęściej czytane:
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.