Aktualności
Profesor Mieczysław Tomaszewski odznaczony Orderem Orła Białego
2017-05-03
3 maja 2017 roku w uznaniu w uznaniu znamienitych zasług w działalności na rzecz rozwoju i upowszechniania polskiej kultury muzycznej, za osiągnięcia w pracy naukowej, artystycznej i twórczej profesor Mieczysław Tomaszewski otrzymał z rąk Prezydenta RP Andrzeja Dudy najstarsze i najwyższe odznaczenie państwowe Rzeczypospolitej Polskiej – Order Orła Białego.
Profesor Mieczysław Tomaszewski jest jedną z najbardziej znaczących postaci polskiej muzykologii, a jego dokonania naukowe wciąż inspirują kolejne pokolenia muzykologów i teoretyków muzyki. Ten wybitny muzykolog i edytor, profesor Akademii Muzycznej w Krakowie, kierownik Katedry Teorii i Interpretacji Dzieła Muzycznego, był wieloletnim dyrektorem i redaktorem naczelnym Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Jego imponujący dorobek naukowy, w którym szczególne miejsce zajmują dzieła poświęcone analizie muzycznej, problematyce relacji słowno-muzycznych oraz twórczości Fryderyka Chopina, w tym bezprecedensowa w skali światowej monografia „Chopin. Człowiek, dzieło, rezonans”, stanowi kanon współczesnej literatury muzykologicznej.
Rozpoczęta w latach pięćdziesiątych działalność Mieczysława Tomaszewskiego w PWM-ie obejmowała edytorstwo, dydaktykę, publicystykę oraz badania naukowe i miała ogromne znaczenie dla rozwoju polskiej kultury muzycznej po II wojnie światowej. Z jego inicjatywy powstała wielotomowa Encyklopedia Muzyczna PWM, liczne serie nutowe, a także rozpoczęto pracę nad źródłowo-krytycznymi wydaniami dzieł Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki, Karola Szymanowskiego czy Mieczysława Karłowicza. W tym czasie PWM wydawało też liczne monografie kompozytorów, podręczniki m.in. monumentalne pięciotomowe Formy muzyczne Józefa Chomińskiego i Krystyny Wilkowskiej-Chomińskiej, leksykony, serie bibliograficzne i serię «Res Facta», jak i prace poświęcone kulturze popularnej.
Za swoje zasługi dla polskiej kultury muzycznej i osiągnięcia w pracy naukowej Profesor Tomaszewski został uhonorowany wieloma nagrodami i odznaczeniami, m.in. Krzyżem Wielkim Orderu Odrodzenia Polski, Honorową odznaką „Zasłużony dla Ochrony Dziedzictwa Fryderyka Chopina”, Nagrodą Fundacji Nauki Polskiej, Nagrodą Wydawców im. J. Długosza za monografię „Chopin. Człowiek, dzieło, rezonans”. Profesor Tomaszewski otrzymał również tytuł doktora honoris causa krakowskiej Akademii Muzycznej, jest także Honorowym Obywatelem Miasta Krakowa.
W listopadzie 2016 roku Mieczysław Tomaszewski skończył 95 lat. Jesteśmy dumni z tak wielkiego wyróżnienia i składamy Profesorowi serdeczne gratulacje!
Najczęściej czytane:
Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.