Aktualności
PWM zmieni oblicze kulturalne Warszawy
2018-04-19
Pracownia wybitnego architekta Andrzeja Chołdzyńskiego rozpoczęła prace projektowe związane z przebudową stołecznej siedziby Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Inwestycja zmieni kulturowy krajobraz Warszawy.
Latem 2017 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne wraz z Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego ogłosiło międzynarodowy konkurs architektoniczny na opracowanie koncepcji architektonicznej przebudowy budynku Oficyny przy ul. Fredry 8 w Warszawie. 29 listopada ubiegłego roku Sąd Konkursowy pod przewodnictwem architekta Tomasza Koniora jednogłośnie wskazał zwycięski projekt, który został złożony przez AMC – Andrzej Chołdzyński Sp. z o.o. sp. komandytowa. W uzasadnieniu werdyktu jurorzy wskazali, że projekt wyróżnia się klarowną strukturą przestrzenną i czytelnym podziałem stref funkcjonalnych.
W rewitalizowanym budynku z 1897 roku zachowana będzie nie tylko nienaruszona przez działania wojenne zabytkowa tkanka, ale także zostaną stworzone nowe przestrzenie, poszerzające dotychczasowy zakres działań Wydawnictwa w warszawskiej siedzibie. Kameralna sala koncertowa w technologii box in box, mediateka, biblioteka i księgarnia, studio nagrań, sala tańca, przestrzenie warsztatowe, archiwa materiałów nutowych czy klub jazzowy pozwolą na prowadzenie bogatego programu artystycznego, fonograficznego, szerokich działań edukacyjnych dla każdej grupy wiekowej oraz kontynuowanie aktywności wypożyczeniowej w zakresie udostępniania materiałów wykonawczych dla zespołów i orkiestr z całego świata.
Jestem przekonany, że inwestycja, którą Wydawnictwo podjęło wraz z resortem kultury, zmieni obraz kulturalny Warszawy – mówi dr Daniel Cichy, dyrektor i redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Różnorodna oferta programowa dla różnych kręgów odbiorców, zespolona z rdzeniem naszej aktywności, a więc działalnością wydawniczą, dzięki doskonałej znajomości kulturalnego rynku i pielęgnowanym często od dziesięcioleci relacjom z polskim i zagranicznym środowiskiem muzycznym, jeszcze lepiej pozwoli dbać o rodzimą spuściznę muzyczną. A że będziemy naszą misję prowadzić w pięknie zaprojektowanych przestrzeniach, to wartość, której nie sposób przecenić.
Jest dla nas zaszczytem możliwość twórczego, aktywnego uczestniczenia w budowaniu wraz z Ministerstwem Kultury i Dyrekcją Polskiego Wydawnictwa Muzycznego społecznie użytecznej, otwartej na świat siedziby tej Instytucji w Warszawie. Zadanie jest niełatwe, ale jak uczy doświadczenie, każde trudności i antynomie dają szansę na wyjątkowy wysiłek i niepowtarzalne rozwiązania artystyczne oraz intelektualne – mówi Andrzej Chołdzyński, architekt.
Z przyjemnością informujemy, że 13 kwietnia 2018 roku w krakowskiej siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego została podpisana umowa na wykonanie wielobranżowej dokumentacji projektowej dla przedsięwzięcia „Przebudowa budynku Polskiego Wydawnictwa Muzycznego przy ul. Fredry 8 w Warszawie”. Tym samym rozpoczęty został kolejny etap inwestycji.
fot. Anna Maria Olak / © PWM
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.