Aktualności
PWM zmieni oblicze kulturalne Warszawy
2018-04-19
Pracownia wybitnego architekta Andrzeja Chołdzyńskiego rozpoczęła prace projektowe związane z przebudową stołecznej siedziby Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Inwestycja zmieni kulturowy krajobraz Warszawy.
Latem 2017 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne wraz z Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego ogłosiło międzynarodowy konkurs architektoniczny na opracowanie koncepcji architektonicznej przebudowy budynku Oficyny przy ul. Fredry 8 w Warszawie. 29 listopada ubiegłego roku Sąd Konkursowy pod przewodnictwem architekta Tomasza Koniora jednogłośnie wskazał zwycięski projekt, który został złożony przez AMC – Andrzej Chołdzyński Sp. z o.o. sp. komandytowa. W uzasadnieniu werdyktu jurorzy wskazali, że projekt wyróżnia się klarowną strukturą przestrzenną i czytelnym podziałem stref funkcjonalnych.
W rewitalizowanym budynku z 1897 roku zachowana będzie nie tylko nienaruszona przez działania wojenne zabytkowa tkanka, ale także zostaną stworzone nowe przestrzenie, poszerzające dotychczasowy zakres działań Wydawnictwa w warszawskiej siedzibie. Kameralna sala koncertowa w technologii box in box, mediateka, biblioteka i księgarnia, studio nagrań, sala tańca, przestrzenie warsztatowe, archiwa materiałów nutowych czy klub jazzowy pozwolą na prowadzenie bogatego programu artystycznego, fonograficznego, szerokich działań edukacyjnych dla każdej grupy wiekowej oraz kontynuowanie aktywności wypożyczeniowej w zakresie udostępniania materiałów wykonawczych dla zespołów i orkiestr z całego świata.
Jestem przekonany, że inwestycja, którą Wydawnictwo podjęło wraz z resortem kultury, zmieni obraz kulturalny Warszawy – mówi dr Daniel Cichy, dyrektor i redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Różnorodna oferta programowa dla różnych kręgów odbiorców, zespolona z rdzeniem naszej aktywności, a więc działalnością wydawniczą, dzięki doskonałej znajomości kulturalnego rynku i pielęgnowanym często od dziesięcioleci relacjom z polskim i zagranicznym środowiskiem muzycznym, jeszcze lepiej pozwoli dbać o rodzimą spuściznę muzyczną. A że będziemy naszą misję prowadzić w pięknie zaprojektowanych przestrzeniach, to wartość, której nie sposób przecenić.
Jest dla nas zaszczytem możliwość twórczego, aktywnego uczestniczenia w budowaniu wraz z Ministerstwem Kultury i Dyrekcją Polskiego Wydawnictwa Muzycznego społecznie użytecznej, otwartej na świat siedziby tej Instytucji w Warszawie. Zadanie jest niełatwe, ale jak uczy doświadczenie, każde trudności i antynomie dają szansę na wyjątkowy wysiłek i niepowtarzalne rozwiązania artystyczne oraz intelektualne – mówi Andrzej Chołdzyński, architekt.
Z przyjemnością informujemy, że 13 kwietnia 2018 roku w krakowskiej siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego została podpisana umowa na wykonanie wielobranżowej dokumentacji projektowej dla przedsięwzięcia „Przebudowa budynku Polskiego Wydawnictwa Muzycznego przy ul. Fredry 8 w Warszawie”. Tym samym rozpoczęty został kolejny etap inwestycji.
fot. Anna Maria Olak / © PWM
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.