Aktualności
Paryskie prawykonanie "Poloneza" Józefa Świdra
2018-05-14
Po trzydziestu latach od skomponowania Polonez na obój, klarnet i fagot zostaje wydany przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, a jego światowego prawykonania 23 maja 2018 roku w Bibliotece Polskiej w Paryżu dokona Krakowskie Trio Stroikowe w składzie: Marek Mleczko – obój, Roman Widaszek – klarnet, Paweł Solecki – fagot.
Profesor Roman Widaszek o utworze:
„Polonez – polski taniec narodowy, o dostojnym i uroczystym charakterze – od wieków inspirował kompozytorów do pisania nie tylko użytkowych, ale również artystycznych jego wersji. Mniej lub bardziej rozbudowane, bogato zinstrumentowane, czasem wirtuozowskie polonezy odnajdujemy w dorobku wybitych polskich kompozytorów, takich jak Fryderyk Chopin, Henryk Wieniawski, Michał Kleofas Ogiński czy współcześnie Wojciech Kilar.
Józef Świder, polski kompozytor kojarzony głównie z twórczością chóralną, mający też znaczny dorobek dzieł instrumentalnych, także nie oparł się pokusie skomponowania poloneza. Tak oto w roku 1988 powstał Polonez na chór mieszany a cappella i niemal równolegle z nim zaistniało autorskie opracowanie utworu na trzy instrumenty dęte – obój, klarnet i fagot. Kompozytor całe życie związany był ze Śląskiem, a region ten zawsze słynął z wysokiego poziomu muzyków grających na instrumentach dętych (w dorobku Świdra jest aż 20 kompozycji na takie składy). To zapewne było powodem opracowania przez kompozytora pierwotnego materiału muzycznego również na kwintet instrumentów dętych i dodania go w roku 2005 do drugiej wersji swego Mini Quintetto (twórca uzupełnił dzieło z roku 1993 o dodatkowe części: Imitazione i Polonez; zob. wydanie PWM 2016). Świder dokonał także aranżacji Poloneza na trzy gitary (1996) oraz na chór żeński (2004).
Polonez na obój, klarnet i fagot Józefa Świdra to zwarta, jednoczęściowa miniatura, która może stanowić doskonały materiał koncertowy, ale też edukacyjny. Zważywszy na fakt, że współczesnych polskich kompozycji przeznaczonych na trio stroikowe jest stanowczo za mało, utwór ten niewątpliwie wzbogaci literaturę na tę obsadę wykonawczą. Kompozycja idealnie nadaje się do kształcenia w zakresie kameralistyki w szkołach muzycznych II stopnia”.
Program koncertu
W.A. Mozart - Divertimento B -dur
K. Dębski - Cantabile in h
H.Tomasi - Concert champetre
J.S. Bach - Sinfonien C-dur, e-moll, a-moll
J. Świder - Polonez na obój, klarnet i fagot
J. Ibert - Cinque pieces pour Trio d'anches
A. Szałowski - Trio
O autorze Poloneza
Józef Świder – pianista, kompozytor i pedagog urodzony 19 sierpnia 1930 w Czechowicach-Dziedzicach. Zmarł 22 maja 2014 w Katowicach. Szczególnie ceniona jest jego twórczość chóralna, doskonale ukazująca bogactwo inwencji harmonicznej - pierwszoplanowego elementu formotwórczego.
Studia odbył pod kierunkiem Bolesława Woytowicza w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Katowicach oraz Goeffredo Petrassiego w Accademia Santa Cecilia w Rzymie. Jako profesor Akademii Muzycznej w Katowicach wykształcił wielu uczniów, m.in. Aleksandra Lasonia, Andrzeja Dziadka i Wiesława Cienciałę.
Ponadto był profesorem Uniwersytetu Śląskiego - Filii w Cieszynie i Podyplomowego Studium Chórmistrzowskiego przy Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Wykładał na kursach dla dyrygentów i instruktorów muzycznych. Był jurorem konkursów kompozytorskich i śpiewaczych oraz dyrektorem Związku Śląskich Kół Śpiewaczych i Instrumentalnych.
Józef Świder był wielokrotnie honorowany państwowymi odznaczeniami i nagrodami: Srebrnym i Złotym Krzyżem Zasługi, Krzyżem Kawalerskim i Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski, Nagrodami Ministra Kultury i Sztuki (II stopnia – 1973, I stopnia – 1975), Nagrodą Ministra Edukacji za działalność pedagogiczną, Nagrodą Prezesa Rady Ministrów za twórczość dla dzieci, Nagrodą Prezydenta miasta Katowic oraz Srebrną i Złotą Odznaką „Zasłużonemu w Rozwoju Województwa Katowickiego”.
Najczęściej czytane:
W maju 1857 r. w „Ruchu Muzycznym” ukazała się zapowiedź wystawienia Halki na deskach warszawskiego Teatru Wielkiego. Na te wieści Stanisław Moniuszko czekał bez mała dekadę – teraz jednak wpadł w „żywy niepokój”… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się przygotowaniom do długo wyczekiwanej przez kompozytora premiery.
Dzieło nagrodzone w Konkursie Kompozytorskim Piesomen Antropon zabrzmi po raz pierwszy 6 czerwca w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy. Tego wieczoru usłyszymy ponadto utwory kompozytorów polskich i francuskich, których twórczość stanowi świadectwo czasu i hołd złożony wielkim osobowościom świata sztuki i duchowości m.in. Krzysztofa Pendereckiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem Konkursu.
W ostatnim tygodniu maja uczniowie krakowskich przedszkoli i szkół odwiedzili księgarnię muzyczną PWM z okazji trwającego Tygodnia Dziecka w Polskim Wydawnictwie Muzycznym.
2 czerwca br. rozpocznie się 12. edycja Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. W muzyczne szranki stanie 77 młodych śpiewaków z 28 krajów; zwycięzców poznamy 7 czerwca. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest Partnerem wydarzenia.
Kompozytor, dyrygent, wydawca, teoretyk muzyki, pedagog muzyczny, rektor uczelni – życiorys Józefa Elsnera jest niezwykle bogaty. Mimo to przeważnie kojarzony jest jedynie jako nauczyciel Fryderyka Chopina. Krzysztof Bilica z zaciekawieniem przygląda się mistrzowi przełomu XVIII i XIX wieku, którego portret rysuje w najnowszej Małej Monografii.
Fascynujący bohater, śmiała koncepcja, wreszcie znakomita obsada aktorska – Król Narcyz to nieszablonowy format opowieści o najsłynniejszym kompozytorze muzyki polskiej początków XX wieku. Wspólna produkcja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i Radia Kraków zgromadziła cenionych realizatorów i aktorów teatralnych, którzy wykreowali świat Karola Szymanowskiego oraz jego bliskich. Emisja na antenie Radia Kraków w kolejne poniedziałki o godzinie 21.05, począwszy od 2 czerwca br.
Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.