Aktualności
Prawykonanie „Fireworks” Agaty Zubel
2018-07-13
Już tylko miesiąc dzieli nas od poznania najnowszego utworu Agaty Zubel, „Fireworks”!
Prawykonanie odbędzie się 13 sierpnia w Warszawie, w ramach festiwalu Chopin i jego Europa. Utwór wykona European Union Youth Orchestra, którą poprowadzi Gianandrea Noseda.
Utwór „Fireworks” powstał na zamówienie Instytutu Adama Mickiewicza w ramach międzynarodowego programu kulturalnego „Polska 100” przygotowanego z okazji stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości. Jego celem jest prezentacja rodzimej kultury zagranicą w taki sposób, aby wśród odbiorców obudzić zainteresowanie naszą historią i nowoczesnością i pokazać, co w naszej kulturze jest żywe i aktualne.
Jakie refleksje towarzyszyły Agacie Zubel przy tworzeniu „Fireworks”? Oto komentarz kompozytorki:
Historia czasem wydaje się być perfidną konstelacją zdarzeń. Zdarzeń które, choć uchodzą za szereg ewoluujących przyczyn i skutków, gubią swoją inteligentną konsekwencję naiwnie ufając ułomnej ludzkiej niepamięci. Spojrzenie na sto lat narodu, tradycji, sukcesów, wyzwań, ale także kultury, kontekstów, myśli, w końcu samej muzyki (!) – może zawierać niekończącą się ekspozycję obserwacji i skojarzeń. Ale może też obejmować ogląd świata tu i teraz – jako efektu wszystkiego co wydarzyło się wcześniej. Nie uzurpuję sobie prawa, by ta muzyka służyła podsumowaniu ani przestrodze. Chcę za to zakrzyknąć: "Cieszę się, że żyję wolna tu i teraz!".
Tak więc wrzaskliwe interwencje instrumentów dętych blaszanych, czy natarczywe dźwięki perkusji, to nie wspomnienia ani inspiracje – to fajerwerki muzycznych myśli. Ten kto doszuka się brzmień lirycznych nie musi łączyć ich z nostalgicznym patriotyzmem ani echami bolesnego romantyzmu. Muzyka człowieka żyjącego dzisiaj, w kraju od stu lat cieszącym się wolnością, może przecież nieść w sobie humanizm, razem z jego naturalnością i afektami. Świadomość, że pochodzi z Polski jest istotna, ale identyfikacja twórcy nie jest warunkiem ani jedynym kluczem do nadawania dźwiękom znaczeń. Chciałabym, aby Fireworks dodawały siły, budziły do działania, ogniskowały zapał, a nie współczesne wątpliwości jaką kto ma (lub powinien mieć) tożsamość. Chciałabym, aby uruchamiały pęd myśli wartko i niespodziewanie wijących się wśród wielości wrażeń, zaskakiwały i napawały energią – by po prostu chciało się żyć!
Agata Zubel
Kolejne wykonania „Fireworks” odbędą się 14 sierpnia w Konzerthaus w Berlinie oraz 19 sierpnia w londyńskim Royal Albert Hall w ramach festiwalu BBC Proms.
© PWM / fot. Bartek Barczyk
Najczęściej czytane:
Już po raz 22. zapraszamy nauczycieli szkół muzycznych na Dzień Edukacji Muzycznej – wydarzenie, które na stałe wpisało się w kalendarz szkolny i akademicki polskiego środowiska muzycznego.
Świetne wieści dla melomanów w Krakowie: jeszcze tej jesieni na kulturalnej mapie miasta pojawi się nowa, wyjątkowa przestrzeń. To UNA – kluboksięgarnia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Jeden z najciekawszych polskich kompozytorów – nietuzinkowy i wymykający się schematom. Czerpiąc z tradycji, od ponad 60 lat konsekwentnie wyznacza swoją własną ścieżkę twórczą. Krzysztof Meyer stworzył 130 opusowanych dzieł i wciąż komponuje. Jego życie i twórczość opisane zostały w najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – Krzysztof Meyer. Nowoczesny i romantyczny autorstwa Magdaleny Dziadek. Premierą książki PWM świętuje 82. urodziny kompozytora.
W ramach trwającego w Edynburgu pasma Focus on Poland poświęconego polskiej muzyce podczas Edinburgh International Festival, odbędzie się przedpremierowy pokaz krótkometrażowego filmu dokumentalnego „Bacewicz x Bomsori”, który przybliża dwie wybitne artystki: południowokoreańską skrzypaczkę Bomsori Kim oraz Grażynę Bacewicz, jedną z najważniejszych postaci polskiej muzyki XX wieku. Co łączy obie te postaci? Wyjątkowy obraz stworzony przez reżysera Jakuba Piątka.
Krzysztof Knittel jest autorem utworów orkiestrowych, chóralnych, kameralnych, muzyki dla baletu, teatru, filmu, wykonawcą muzyki komputerowej i elektroakustycznej na żywo, twórcą instalacji dźwiękowych. To artysta nieustannie poszukujący – niezależny, eksperymentujący, który podąża własnymi ścieżkami. Człowiek o wielu obliczach, wyraźnych opiniach i bogaty w doświadczenia. W sierpniu jest naszym Kompozytorem miesiąca i zaprasza nas do swojej pracowni, w której opowiada o procesie twórczym i swoich dziełach.
Już 1 sierpnia 2025 roku w Edynburgu rozpoczęła się 78. edycja Edinburgh International Festival – jednego z najbardziej renomowanych i najstarszych festiwali w Wielkiej Brytanii. Tegoroczny program, realizowany pod hasłem „The Truth We Seek”, po raz pierwszy w historii festiwalu wzbogaci się o Focus on Poland – wyjątkową sekcję poświęconą polskiej muzyce.
Festiwal Stolica Języka Polskiego w Szczebrzeszynie to już stały punkt letnich aktywności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Zrodzony jako owoc pasji do słowa, festiwal rokrocznie gromadzi miłośników języka polskiego i polskiej sztuki. W tym roku Polskie Wydawnictwo Muzycznego, które po raz czwarty stało się partnerem festiwalu, planuje aż trzy wydarzenia. Z myślą o najmłodszych uczestnikach proponuje warsztaty muzyczne; starsza publiczność natomiast ujrzy w nowym świetle postać najsłynniejszego polskiego kompozytora – Fryderyka Chopina.
Ponadczasowe spotkanie z muzyką ostatniego polskiego romantyka, Tadeusza Bairda i dźwiękową historią Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia na dwupłytowym wydaniu ANAKLASIS. Trzy symfonie, czterech wybitnych dyrygentów w nagraniach najnowszych i archiwalnych, ponownie odkrytych.
To bez wątpienia jedna z najbardziej znanych i najczęściej wykonywanych kompozycji Henryka Wieniawskiego. Niezmiennie pobudza wyobraźnię melomanów – nie tylko siłą muzycznego wyrazu, lecz także okolicznościami powstania, które obrosły własną – nomen omen – legendą. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu”, z okazji 190. rocznicy urodzin Wieniawskiego, pod lupę weźmiemy Legendę op. 17, badając granice między historią a… fan fiction?
Pięcioodcinkowe słuchowisko o Karolu Szymanowskim w reżyserii Mateusza Pakuły dostępne jest w sprzedaży. Odnaleźć je można na www.pwm.sklep.pl oraz w serwisie Audioteka. Premiera słuchowiska odbyła się w czerwcu na antenie Radia Kraków, wywołując poruszenie w środowisku muzycznym.