Aktualności
Sławomir Kupczak kwietniowym kompozytorem miesiąca
2019-04-01
Galeria KOMPOZYTORÓW MIESIĄCA poszerza się dzisiaj o postać Sławomira Kupczaka, który patronuje kwietniowej odsłonie akcji.
Nowy miesiąc rozpoczynamy prostym w formie, ale pełnym treści alfabetem kompozytora:
A jak abstrakcja, Anafora VI, Akademia Muzyczna we Wrocławiu, AUKSO, Andy Warhol, accentato e tenuto, Akwaforta, „apple”, Analogya 2, Azelia Banks
B jak bliskość, Bach, Buena Vista Social Club, Barbara Skarga, biurko, Bółt Records, Beckett Samuel, babcia Leonia, bum, Bułhakow Michaił, Bareja Stanisław, „Beverly Hills, 90210”
C jak czułość, Cioran Emil, chinkali, Cetirizini dihydrochloridum, Chopin, cisza, Chłopecki Andrzej, casual, Cikada String Quartet
D jak dom, działka, Daft Punk, determinacja, „Dynastia”, drewno, disco, Dossier A.Z., dokument, David Lynch, Diva, dyrygent, De profundis, Danny Trejo
E jak Ewa, emocje, empatia, „ech”, edukacja, erotyka, etiudy Kreutzera R.
F jak flirt, film, Francis Ford Coppola, fotel, Ford Gran Torino, Figliki, Frank Miller
G jak Gliwice, głos, gwałtowność, Gudmundsen-Holmgreen Pelle, gamy i pasaże, „Gang Olsena”
H jak humor, heets, Halny, Hopper Edward
I jak inność, inicjatywa, interfejs audio J jak Joanna, jezioro, Jukka Tiensuu, Jelenia Góra, „James Bond”, „Jeden z dziesięciu”
K jak Kołakowski Leszek, Kolibry, „Kojak”, Krawędzie, Kleiber Carlos, kontratenor, kicz, Kraków, kamp, kawa, komputer, Kabaret Olgi Lipińskiej, Kondratiuk Andrzej, kot Bandito, Kreacja I
L jak lenistwo, lekkość, Lofty, Lutosławski Witold, lęk, Lalique, „Liwko, liwko skocz po piwko!”, Leonard Bernstein, la la laaaaaa.....
Ł jak łóżko, „ło matko!”, „Łowiecka”
M jak miłość, Mozart, M.I.A., mini lotto, „Musica Polonica Nova”, Mark Rothko, „Policjanci z Miami”, Mahler, Marian Paździoch
N jak Naira, noc, niezależność, narty, Novella, nadciśnienie, Nikifor, nie wiem, nie chcę, NFZ, nauczyciel mianowany
O jak owoce morza, Oratorium, „o jejku!”, obraz, Ośrodek Grotowskiego, opera współczesna, osiem dźwięków
P jak pasja, Program 2 Polskiego Radia, powtarzalność, „Panna dziedziczka” pieśń, Podlasie, Penultima, przyjaciele, PWM, praca, piękno, PKP, PSM I i II st. w Jeleniej Górze, performance, Pełnia, pierogi, Polityka, Partita III Pawła Szymańskiego
R jak rower, Raport, Różewicz Tadeusz, Rukola, „Rambo”, Rysa, Res facta, Radiohead
S jak Sine amore nihil est vita, Studio Kompozycji Komputerowej Akademii Muzycznej we Wrocławiu, Stasiuk Andrzej, Sorrentino Paolo, skrzypce, sto procent bawełny, sernik, struktura, samotność, surkonwencjonalizm, Sen spowodowany lotem pszczoły wokół jabłka granatu na jedną sekundę przed przebudzeniem, szachy
Ś jak śmiech
T jak teatr, Tarantino Quentin, tachykardia, TVP Kultura, tenis stołowy, tatar, Tomasz Sikorski, Tsmindao Ghmerto, tulipany, Tadeusz Konwicki
U jak używki, upartość, upał, uległość, ul. Dobrowolskiego 13
W jak wolność, wino, wędkarstwo, white over red, wiolonczela, Wenecja, winyl, współpraca, Wrocław, Webern Anton, Widziałem Cię, „Warszawska Jesień”
V jak vintage, Voyager
Z jak zmienność, zima, zapach, zdecydowanie, Z listopada 2010
Ż jak żarty
Katalog PWM wkrótce powiększy się o kolejny utwór Sławomira Kupczaka: to Diva na sopran i kwartet smyczkowy. Utwór miał swoje prawykonanie 30 marca b.r., podczas właśnie zakończonego 8. Festiwalu Prawykonań w Katowicach. Jeszcze przed koncertem zarejestrowaliśmy wypowiedzi kompozytora oraz wykonawców na temat tego utworu. Dostępne są na PWM-owskim kanale YouTube:
Sławomir Kupczak – https://www.youtube.com/watch?v=j253US4CZps
Agata Zubel – https://www.youtube.com/watch?v=KrVzJ7E5_6M
Arkadiusz Kubica (Kwartet Śląski) – https://www.youtube.com/watch?v=UdNqojTfNIg
Zachęcamy do uzupełnienia biblioteki nutowej o utwory Sławomira Kupczaka, które przez cały miesiąc oferujemy z 50% rabatem!
© PWM / fot. Bartek Barczyk
Najczęściej czytane:
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.
Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza 22 listopada na prapremierę opery Ślub z muzyką skomponowaną przez Zygmunta Krauze. Spektakl uświetniający 120-lecie urodzin oraz 55. rocznicę śmierci Witolda Gombrowicza, tuż po premierze zostanie zaprezentowany także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.
Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.
Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.