Aktualności
Sławomir Kupczak kwietniowym kompozytorem miesiąca
2019-04-01
Galeria KOMPOZYTORÓW MIESIĄCA poszerza się dzisiaj o postać Sławomira Kupczaka, który patronuje kwietniowej odsłonie akcji.
Nowy miesiąc rozpoczynamy prostym w formie, ale pełnym treści alfabetem kompozytora:
A jak abstrakcja, Anafora VI, Akademia Muzyczna we Wrocławiu, AUKSO, Andy Warhol, accentato e tenuto, Akwaforta, „apple”, Analogya 2, Azelia Banks
B jak bliskość, Bach, Buena Vista Social Club, Barbara Skarga, biurko, Bółt Records, Beckett Samuel, babcia Leonia, bum, Bułhakow Michaił, Bareja Stanisław, „Beverly Hills, 90210”
C jak czułość, Cioran Emil, chinkali, Cetirizini dihydrochloridum, Chopin, cisza, Chłopecki Andrzej, casual, Cikada String Quartet
D jak dom, działka, Daft Punk, determinacja, „Dynastia”, drewno, disco, Dossier A.Z., dokument, David Lynch, Diva, dyrygent, De profundis, Danny Trejo
E jak Ewa, emocje, empatia, „ech”, edukacja, erotyka, etiudy Kreutzera R.
F jak flirt, film, Francis Ford Coppola, fotel, Ford Gran Torino, Figliki, Frank Miller
G jak Gliwice, głos, gwałtowność, Gudmundsen-Holmgreen Pelle, gamy i pasaże, „Gang Olsena”
H jak humor, heets, Halny, Hopper Edward
I jak inność, inicjatywa, interfejs audio J jak Joanna, jezioro, Jukka Tiensuu, Jelenia Góra, „James Bond”, „Jeden z dziesięciu”
K jak Kołakowski Leszek, Kolibry, „Kojak”, Krawędzie, Kleiber Carlos, kontratenor, kicz, Kraków, kamp, kawa, komputer, Kabaret Olgi Lipińskiej, Kondratiuk Andrzej, kot Bandito, Kreacja I
L jak lenistwo, lekkość, Lofty, Lutosławski Witold, lęk, Lalique, „Liwko, liwko skocz po piwko!”, Leonard Bernstein, la la laaaaaa.....
Ł jak łóżko, „ło matko!”, „Łowiecka”
M jak miłość, Mozart, M.I.A., mini lotto, „Musica Polonica Nova”, Mark Rothko, „Policjanci z Miami”, Mahler, Marian Paździoch
N jak Naira, noc, niezależność, narty, Novella, nadciśnienie, Nikifor, nie wiem, nie chcę, NFZ, nauczyciel mianowany
O jak owoce morza, Oratorium, „o jejku!”, obraz, Ośrodek Grotowskiego, opera współczesna, osiem dźwięków
P jak pasja, Program 2 Polskiego Radia, powtarzalność, „Panna dziedziczka” pieśń, Podlasie, Penultima, przyjaciele, PWM, praca, piękno, PKP, PSM I i II st. w Jeleniej Górze, performance, Pełnia, pierogi, Polityka, Partita III Pawła Szymańskiego
R jak rower, Raport, Różewicz Tadeusz, Rukola, „Rambo”, Rysa, Res facta, Radiohead
S jak Sine amore nihil est vita, Studio Kompozycji Komputerowej Akademii Muzycznej we Wrocławiu, Stasiuk Andrzej, Sorrentino Paolo, skrzypce, sto procent bawełny, sernik, struktura, samotność, surkonwencjonalizm, Sen spowodowany lotem pszczoły wokół jabłka granatu na jedną sekundę przed przebudzeniem, szachy
Ś jak śmiech
T jak teatr, Tarantino Quentin, tachykardia, TVP Kultura, tenis stołowy, tatar, Tomasz Sikorski, Tsmindao Ghmerto, tulipany, Tadeusz Konwicki
U jak używki, upartość, upał, uległość, ul. Dobrowolskiego 13
W jak wolność, wino, wędkarstwo, white over red, wiolonczela, Wenecja, winyl, współpraca, Wrocław, Webern Anton, Widziałem Cię, „Warszawska Jesień”
V jak vintage, Voyager
Z jak zmienność, zima, zapach, zdecydowanie, Z listopada 2010
Ż jak żarty
Katalog PWM wkrótce powiększy się o kolejny utwór Sławomira Kupczaka: to Diva na sopran i kwartet smyczkowy. Utwór miał swoje prawykonanie 30 marca b.r., podczas właśnie zakończonego 8. Festiwalu Prawykonań w Katowicach. Jeszcze przed koncertem zarejestrowaliśmy wypowiedzi kompozytora oraz wykonawców na temat tego utworu. Dostępne są na PWM-owskim kanale YouTube:
Sławomir Kupczak – https://www.youtube.com/watch?v=j253US4CZps
Agata Zubel – https://www.youtube.com/watch?v=KrVzJ7E5_6M
Arkadiusz Kubica (Kwartet Śląski) – https://www.youtube.com/watch?v=UdNqojTfNIg
Zachęcamy do uzupełnienia biblioteki nutowej o utwory Sławomira Kupczaka, które przez cały miesiąc oferujemy z 50% rabatem!
© PWM / fot. Bartek Barczyk
Najczęściej czytane:
Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.