Aktualności
Karłowicz i Moniuszko – po raz pierwszy cyfrowo na żywo
2019-11-04
Jesteśmy przyzwyczajeni do obecności nowych technologii w świecie muzyki, którą nagrywamy, odtwarzamy, zapisujemy na playlistach. A gdybyśmy odważyli się pójść krok dalej? Podczas współorganizowanego przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wyjątkowego koncertu Polska Orkiestra Młodzieżowa zagra muzykę Stanisława Moniuszki i Mieczysława Karłowicza nie z tradycyjnego, papierowego wydania, a z tabletów!
Będzie to możliwe dzięki dostępności materiałów nutowych Polskiego Wydawnictwa Muzycznego na cyfrowej platformie do dystrybucji nut nkoda.
– To dla nas wyjątkowa chwila. Cieszę się, że wchodzący na artystyczną drogę wyjątkowo uzdolnieni muzycy, orkiestra, która aż kipi młodzieńczą energią, staje się w Polsce ambasadorem technologicznej rewolucji, która otwiera nowy rozdział w dystrybucji profesjonalnych materiałów nutowych polskich kompozytorów – mówi Dyrektor – Redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dr Daniel Cichy.
– Wydarzenie będzie modelowym przykładem dobrego wykorzystania nowych technologii oraz wzorowego połączenia sił instytucji i organizacji w zwiększaniu dostępności do kultury – dodaje dyrektor Polskiej Orkiestry Młodzieżowej Wojciech Walczak.
Polska Orkiestra Młodzieżowa to największa i jedyna ogólnopolska orkiestra dla uczniów szkół muzycznych II stopnia w Polsce, w której młodzi muzycy mogą zdobywać profesjonalne umiejętności. Skład tego niezwykłego zespołu powstaje co roku w wyniku ogólnopolskich przesłuchań. Wraz z Orkiestrą wystąpi rozchwytywany skrzypek, laureat dwóch „Fryderyków”, Janusz Wawrowski, grający na jedynym w Polsce instrumencie Antoniego Stradivariego.
15 listopada w Studiu Koncertowym Polskiego Radia tradycyjne wejdzie więc w dialog z nowoczesnym, utrwalone i dobrze znane zespoli się z innowacyjnym i postępowym. Lubiane i cenione utwory ważnych kompozytorów polskich XIX i XX wieku – Stanisława Moniuszki i Mieczysława Karłowicza, znajdujące się w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zagrane z najnowocześniejszego sprzętu złożą się na różnorodny, a jednak spójny kolaż koncertowych doznań.
Chcąc maksymalnie poszerzyć zasięg relacji koncertu, będącego nie tylko wydarzeniem artystycznym, ale również krokiem milowym w zwiększaniu dostępności do kultury, całość wydarzenia transmitowana będzie na żywo dzięki zastosowaniu technologii live-streaming oraz na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia. Koncert poprowadzą zastępca Dyrektora Redaktora Naczelnego Polskiego Radia Jacek Hawryluk i dyrektor Polskiej Orkiestry Młodzieżowej Wojciech Walczak.
Wydarzenie jest realizowane dzięki dofinansowaniu ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Kultura – Interwencje 2019”.
***
15 listopada, godz. 17:30
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie
Polska Orkiestra Młodzieżowa
Adrián Varela – dyrygent
Janusz Wawrowski – skrzypce
Stanisław Moniuszko – Uwertura fantastyczna Bajka
Mieczysław Karłowicz – Koncert skrzypcowy A-dur op. 8
Piotr Czajkowski – V Symfonia e-moll op. 64
prowadzenie koncertu: Jacek Hawryluk, Wojciech Walczak
Najczęściej czytane:
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.