PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Karłowicz i Moniuszko – po raz pierwszy cyfrowo na żywo

2019-11-04

Jesteśmy przyzwyczajeni do obecności nowych technologii w świecie muzyki, którą nagrywamy, odtwarzamy, zapisujemy na playlistach. A gdybyśmy odważyli się pójść krok dalej? Podczas współorganizowanego przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wyjątkowego koncertu Polska Orkiestra Młodzieżowa zagra muzykę Stanisława Moniuszki i Mieczysława Karłowicza nie z tradycyjnego, papierowego wydania, a z tabletów!


Będzie to możliwe dzięki dostępności materiałów nutowych Polskiego Wydawnictwa Muzycznego na cyfrowej platformie do dystrybucji nut nkoda.

– To dla nas wyjątkowa chwila. Cieszę się, że wchodzący na artystyczną drogę wyjątkowo uzdolnieni muzycy, orkiestra, która aż kipi młodzieńczą energią, staje się w Polsce ambasadorem technologicznej rewolucji, która otwiera nowy rozdział w dystrybucji profesjonalnych materiałów nutowych polskich kompozytorów – mówi Dyrektor – Redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dr Daniel Cichy.

– Wydarzenie będzie modelowym przykładem dobrego wykorzystania nowych technologii oraz wzorowego połączenia sił instytucji i organizacji w zwiększaniu dostępności do kultury – dodaje dyrektor Polskiej Orkiestry Młodzieżowej Wojciech Walczak.

Polska Orkiestra Młodzieżowa to największa i jedyna ogólnopolska orkiestra dla uczniów szkół muzycznych II stopnia w Polsce, w której młodzi muzycy mogą zdobywać profesjonalne umiejętności. Skład tego niezwykłego zespołu powstaje co roku w wyniku ogólnopolskich przesłuchań. Wraz z Orkiestrą wystąpi rozchwytywany skrzypek, laureat dwóch „Fryderyków”, Janusz Wawrowski, grający na jedynym w Polsce instrumencie Antoniego Stradivariego.

15 listopada w Studiu Koncertowym Polskiego Radia tradycyjne wejdzie więc w dialog z nowoczesnym, utrwalone i dobrze znane zespoli się z innowacyjnym i postępowym. Lubiane i cenione utwory ważnych kompozytorów polskich XIX i XX wieku – Stanisława Moniuszki i Mieczysława Karłowicza, znajdujące się w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zagrane z najnowocześniejszego sprzętu złożą się na różnorodny, a jednak spójny kolaż koncertowych doznań.

Chcąc maksymalnie poszerzyć zasięg relacji koncertu, będącego nie tylko wydarzeniem artystycznym, ale również krokiem milowym w zwiększaniu dostępności do kultury, całość wydarzenia transmitowana będzie na żywo dzięki zastosowaniu technologii live-streaming oraz na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia. Koncert poprowadzą zastępca Dyrektora Redaktora Naczelnego Polskiego Radia Jacek Hawryluk i dyrektor Polskiej Orkiestry Młodzieżowej Wojciech Walczak.


Wydarzenie jest realizowane dzięki dofinansowaniu ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Kultura – Interwencje 2019”.

***

15 listopada, godz. 17:30

Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie
Polska Orkiestra Młodzieżowa
Adrián Varela – dyrygent
Janusz Wawrowski – skrzypce

Stanisław Moniuszko – Uwertura fantastyczna Bajka
Mieczysław Karłowicz – Koncert skrzypcowy A-dur op. 8
Piotr Czajkowski – V Symfonia e-moll op. 64

prowadzenie koncertu: Jacek Hawryluk, Wojciech Walczak

Najczęściej czytane:

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.

KOMPOZYTORKA MIESIĄCA: JAGODA SZMYTKA i jej #BiurkoKompozytorki

Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.

Najpiękniejsze Książki 2024 – trzy nominacje dla PWM

Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.

Kompozytor oświecony. Poznaj Jeana-Philippe’a Rameau

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś. 

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „ŻEROMSKI 2025”. Termin nadsyłania partytur: 20 listopada 2025 roku

Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.

Fryderyki 2025 rozdane. Trzy statuetki dla ANAKLASIS

Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.

Kwartet smyczkowy op. 20 Józefa Kofflera odnaleziony w Royal College of Music w Londynie

Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.