Aktualności
Kredki w dłoń! Maria Szymanowska
2020-06-02
Cześć! Jak minął Wam Dzień Dziecka? Do wszystkich Waszych wczorajszych prezentów dodajemy bonus: nową kolorowankę. Dzisiaj proponujemy Wam obrazek z podobizną Marii Szymanowskiej. Zapraszamy do kolorowania – zróbcie to najpiękniej jak umiecie!
Zauważyliście, że do tej pory kolorowaliśmy portrety mężczyzn? Dlaczego? W czasach kiedy żyła Maria Szymanowska, czyli około 200 lat temu (urodziła się w 1789 roku) publiczne zajmowanie się sztuką, w tym komponowaniem i koncertowaniem, było domeną mężczyzn. Historycy mówią, że Maria Szymanowska była pierwszą w Polsce (!) i jedną z pierwszych w Europie komponujących oraz koncertujących kobiet.
Maria zadziwiała jej współczesnych elokwencją i wykształceniem. Doskonale posługiwała się kilkoma językami obcymi, co pozwalało jej nawiązywać kontakty z artystami z całego świata.
Jako koncertująca pianistka Maria bardzo dużo podróżowała po całej Europie. Spotykała przy okazji tych podróży mnóstwo artystów. Byli wśród nich między innymi poeci Johann Wolfgang von Goethe i Adam Mickiewicz, skrzypek i kompozytor Niccolò Paganini, czy kompozytor Felix Mendelssohn-Bartholdy. Te nazwiska warto zapamiętać, bo na stałe zapisały się na kartach historii i z pewnością o tych twórcach jeszcze nie raz usłyszycie.
Muzykolodzy (to osoby badające życie i twórczość kompozytorów) uważają, że żyjący niewiele później Fryderyk Chopin znał twórczość Marii Szymanowskiej i mógł wzorować niektóre ze swoich utworów na jej miniaturach (miniaturą nazywamy krótki utwór muzyczny).
Pomimo zbieżności nazwisk inny polski kompozytor, Karol Szymanowski, nie był spokrewniony z Marią Szymanowską.
Na tym obrazku znalazły się przedmioty-hasła związana z życiem i twórczością Marii Szymanowskiej:
klawiatura – nawiązuje zarówno do głównego nurtu twórczości kompozytorki, jak i do faktu, że Maria była świetną pianistką, najprawdopodobniej pierwszą w Polsce i jedną z pierwszych w Europie publicznie koncertujących kobiet
męska postać – to Adam Mickiewicz, nasz narodowy poeta, którego teściową była Maria Szymanowska (to znaczy, że córka pani Marii wyszła za mąż za Adam Mickiewicza)
cerkiew – jedna z najpiękniejszych świątyń w Petersburgu, kojarząca się z bajkowym pałacem, czyli Sobór Zmartwychwstania Pańskiego. To właśnie w Petersburgu Maria Szymanowska spędziła ostatnie lata swojego życia
herb – to herb Petersburga. Jeszcze jedno nawiązanie do miasta, w którym kompozytorka mieszkała od 1827 roku
P.S. Jeśli rodzice mają ochotę na kolorowanie, to koniecznie zaproście ich do wspólnej zabawy!
Podczas kolorowania portretu Marii Szymanowskiej możecie posłuchać jej utworu Contredance.
© PWM / rys. Mateusz Kołek
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.