Aktualności
Kredki w dłoń! Ignacy Feliks Dobrzyński
2020-06-16
Cześć! Cieszymy się, że jesteście z nami i co tydzień poznajecie nową postać z muzycznego świata. Bohaterem dzisiejszej kolorowanki jest Ignacy Feliks Dobrzyński: kompozytor, który żył i tworzył w tym samym czasie co Fryderyk Chopin. W odróżnieniu od Chopina, który pisał prawie wyłącznie utwory na fortepian, Dobrzyński był autorem także symfonii, koncertów i opery. Bierzcie kredki w dłoń i kolorujcie, a przy okazji poczytajcie trochę o kompozytorze i posłuchajcie jego muzyki.
Lubicie opowieści o przygodach? Kompozytor, o którym dzisiaj mówimy, Ignacy Feliks Dobrzyński, chyba lubił, bo akcję swojej jedynej opery umieścił na Karaibach, opowiadając pełną zwrotów akcji historię o piratach. Oni dopiero potrafili szaleć!
Pamiętacie kolorowankę z portretem Józefa Elsnera? Wspominamy o nim, ponieważ był nauczycielem Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego, a talent swojego wychowanka określił słowami „zdolność niepospolita”. Oznaczało to, że Ignacy był bardzo zdolnym uczniem.
Talent Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego docenili międzynarodowi słuchacze i krytycy. Za jeden ze swoich utworów, II Symfonię c-moll Charakterystyczną zdobył II nagrodę na prestiżowym konkursie kompozytorskim w Wiedniu. Dzięki temu utworem zainteresował się inny znany kompozytor tamtych czasów – Felix Mendelssohn-Bartholdy, który wykonał tę symfonię podczas jednego ze swoich koncertów.
Dobrzyński, jak większość muzyków tych czasów, oprócz komponowania zajmował się także dyrygenturą. Zdobył też uznanie jako nauczyciel gry na fortepianie – owocem jego pracy stał się podręcznik do nauki gry na tym instrumencie.
Los sprawił, że Ignacy Feliks Dobrzyński nie miał możliwości wykonywania swoich symfonii i dzieł scenicznych ze względu na trudną sytuację w kraju: Polska była pod zaborami i organizowanie koncertów z utworami polskich kompozytorów było praktycznie niemożliwe. Obecnie utwory „zdolnego niepospolicie” kompozytora coraz częściej są wykonywane podczas koncertów i wydawane na płytach. Odkrywajcie razem z nami jego wielki talent!
Na tym obrazku znalazły się przedmioty związane z życiem i twórczością Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego:
wierzba – mówi się, że wierzba jest symbolem polskości; na tym obrazku nawiązuje do najbardziej znanej symfonii Dobrzyńskiego, nazywanej Charakterystyczną, w której kompozytor wykorzystał motywy tańców i pieśni polskich, a tytuły dwóch z czterech części to Alla Masovienna i Alla Cracovienna, czyli na mazowiecką i krakowską nutę
puchar z numerem 2 – Dobrzyński zgłosił II Symfonię Charakterystyczną na wiedeński konkurs na najlepszą symfonię. Utwór zdobył drugie miejsce, co pomogło kompozytorowi zdobyć rozgłos
sofa – utworów kameralnych, czyli przeznaczonych do wykonywania przez niewielką liczbę muzyków słuchało się w czasach pana Ignacego nie w salach koncertowych, ale w prywatnych salonach i salonikach, zasiadając w fotelach i na sofach; skoro na obrazku pojawiła się sofa, pewnie domyślacie się już, że Ignacy Feliks Dobrzyński napisał pokaźną liczbę utworów kameralnych
pirat i statek piracki – to nawiązanie do opery Monbar czyli Flibustierowie, której akcja rozgrywa się na Karaibach i zawiera wątki pirackie; zobaczcie, sam kompozytor stoi po pas w wodach Karaibów! (ciekawe, czy lubił pływać?)
usta – nawiązują do twórczości wokalnej (czyli przeznaczonej do śpiewania) Ignacego Jana Dobrzyńskiego
Podczas kolorowania portretu Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego posłuchajcie jego II Symfonii Charakterystycznej. Ciekawe, czy usłyszycie znajome motywy piosenek ludowych?
© PWM / rys. Mateusz Kołek
Najczęściej czytane:
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.