Aktualności
Kredki w dłoń! Ignacy Feliks Dobrzyński
2020-06-16
Cześć! Cieszymy się, że jesteście z nami i co tydzień poznajecie nową postać z muzycznego świata. Bohaterem dzisiejszej kolorowanki jest Ignacy Feliks Dobrzyński: kompozytor, który żył i tworzył w tym samym czasie co Fryderyk Chopin. W odróżnieniu od Chopina, który pisał prawie wyłącznie utwory na fortepian, Dobrzyński był autorem także symfonii, koncertów i opery. Bierzcie kredki w dłoń i kolorujcie, a przy okazji poczytajcie trochę o kompozytorze i posłuchajcie jego muzyki.
Lubicie opowieści o przygodach? Kompozytor, o którym dzisiaj mówimy, Ignacy Feliks Dobrzyński, chyba lubił, bo akcję swojej jedynej opery umieścił na Karaibach, opowiadając pełną zwrotów akcji historię o piratach. Oni dopiero potrafili szaleć!
Pamiętacie kolorowankę z portretem Józefa Elsnera? Wspominamy o nim, ponieważ był nauczycielem Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego, a talent swojego wychowanka określił słowami „zdolność niepospolita”. Oznaczało to, że Ignacy był bardzo zdolnym uczniem.
Talent Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego docenili międzynarodowi słuchacze i krytycy. Za jeden ze swoich utworów, II Symfonię c-moll Charakterystyczną zdobył II nagrodę na prestiżowym konkursie kompozytorskim w Wiedniu. Dzięki temu utworem zainteresował się inny znany kompozytor tamtych czasów – Felix Mendelssohn-Bartholdy, który wykonał tę symfonię podczas jednego ze swoich koncertów.
Dobrzyński, jak większość muzyków tych czasów, oprócz komponowania zajmował się także dyrygenturą. Zdobył też uznanie jako nauczyciel gry na fortepianie – owocem jego pracy stał się podręcznik do nauki gry na tym instrumencie.
Los sprawił, że Ignacy Feliks Dobrzyński nie miał możliwości wykonywania swoich symfonii i dzieł scenicznych ze względu na trudną sytuację w kraju: Polska była pod zaborami i organizowanie koncertów z utworami polskich kompozytorów było praktycznie niemożliwe. Obecnie utwory „zdolnego niepospolicie” kompozytora coraz częściej są wykonywane podczas koncertów i wydawane na płytach. Odkrywajcie razem z nami jego wielki talent!
Na tym obrazku znalazły się przedmioty związane z życiem i twórczością Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego:
wierzba – mówi się, że wierzba jest symbolem polskości; na tym obrazku nawiązuje do najbardziej znanej symfonii Dobrzyńskiego, nazywanej Charakterystyczną, w której kompozytor wykorzystał motywy tańców i pieśni polskich, a tytuły dwóch z czterech części to Alla Masovienna i Alla Cracovienna, czyli na mazowiecką i krakowską nutę
puchar z numerem 2 – Dobrzyński zgłosił II Symfonię Charakterystyczną na wiedeński konkurs na najlepszą symfonię. Utwór zdobył drugie miejsce, co pomogło kompozytorowi zdobyć rozgłos
sofa – utworów kameralnych, czyli przeznaczonych do wykonywania przez niewielką liczbę muzyków słuchało się w czasach pana Ignacego nie w salach koncertowych, ale w prywatnych salonach i salonikach, zasiadając w fotelach i na sofach; skoro na obrazku pojawiła się sofa, pewnie domyślacie się już, że Ignacy Feliks Dobrzyński napisał pokaźną liczbę utworów kameralnych
pirat i statek piracki – to nawiązanie do opery Monbar czyli Flibustierowie, której akcja rozgrywa się na Karaibach i zawiera wątki pirackie; zobaczcie, sam kompozytor stoi po pas w wodach Karaibów! (ciekawe, czy lubił pływać?)
usta – nawiązują do twórczości wokalnej (czyli przeznaczonej do śpiewania) Ignacego Jana Dobrzyńskiego
Podczas kolorowania portretu Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego posłuchajcie jego II Symfonii Charakterystycznej. Ciekawe, czy usłyszycie znajome motywy piosenek ludowych?
© PWM / rys. Mateusz Kołek
Najczęściej czytane:
Występuje na najsłynniejszych estradach muzycznych: nowojorskich Carnegie Hall i Lincoln Center, Concertgebouw w Amsterdamie, na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall czy wiedeńskich Musikverein i Konzerthaus. W lutym 2021 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym Deutsche Grammophon. Od tego roku Bomsori Kim nosi zaszczytny tytuł ambasadorki twórczości Grażyny Bacewicz, na całym świecie bowiem wykonuje i promuje muzykę tej najważniejszej polskiej kompozytorki.
Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza do udziału w Konkursie Kompozytorskim na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem Jerzego Krechowicza Piesomen Antropon (Uczyńmy Człowieka) Ceta.Konkurs adresowany jest do profesjonalnych kompozytorów urodzonych przed 10 kwietnia 1999 r. Termin zgłoszenia partytur upływa z dniem 1 kwietnia 2025 roku.
70 lat temu ukazał się literacki portret Fryderyka Chopina pióra Jarosława Iwaszkiewicza, który na stałe wpisał się do kanonu literatury poświęconej kompozytorowi. Teraz, dzięki staraniom Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, powraca na półki w specjalnej, odświeżonej, jubileuszowej edycji. Premiera nowego wydania już 26 lutego.
W lutym zaglądamy do pracowni Sławomira Kupczaka – kompozytora związanego z Polskim Wydawnictwem Muzycznym od ponad dwunastu lat. Tworzy muzykę solową, kameralną, symfoniczną, elektroakustyczną, teatralną oraz filmową. Jak sam przyznaje, komponowanie jest procesem złożonym i skomplikowanym, ale jednocześnie jest też przygodą, niosącą ze sobą sporą radość. Na jego biurku znajdziemy całkiem sporo urządzeń i przyrządów służących tworzeniu kolejnych utworów.
Muzyczne spotkania odbywające się w ramach tegorocznego jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego będą okazją do poznania najpiękniejszych dzieł muzyki kameralnej i chóralnej oraz zacieśnienia więzi między słuchaczami a kompozytorami i wykonawcami. Nie zabraknie również utworów solowych skomponowanych na dzwony carillonu. Do wspólnego świętowania podczas jubileuszowych koncertów zapraszamy w dniach 7–8 marca do Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu.
W ramach obchodów jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zapraszamy do różnych przestrzeni NFM na spotkania edukacyjne. W ciągu dwóch dni świętowania odbędzie się szereg wydarzeń, które pozwolą uczestnikom na głębsze poznanie historii polskiej muzyki oraz jej twórców.
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.