Aktualności
Kredki w dłoń! Władysław Żeleński
2020-07-07
Cześć! Wczoraj świętowaliśmy 183. rocznicę urodzin Władysława Żeleńskiego – kompozytora, którego portret zamieszczamy dzisiaj do kolorowania. Chwytajcie kredki w dłoń i malujcie najpiękniej jak umiecie!
Kiedy wspominamy Władysława Żeleńskiego, często na myśl przychodzi nam Kraków, ponieważ z tym miastem kompozytor był najsilniej związany i – mimo czasowych wyprowadzek – Kraków uważał za ‘swoje’ miasto. Kiedyś nawet urządził koncert, z którego dochód przeznaczył na odbudowę krakowskich Sukiennic.
Żeleński założył w pierwszą w Krakowie akademię muzyczną, która za jego czasów nosiła nazwę Konserwatorium Towarzystwa Muzycznego. Był pierwszym rektorem tej uczelni (rektor to w środowisku uczelnianym nazwa dyrektora) oraz jej wykładowcą. Kierował Konserwatorium bardzo długo, bo aż 33 lata.
Oprócz komponowania i pracy w Konserwatorium Władysław Żeleński uwielbiał spędzać czas z rodziną. Jeden z jego trzech synów, Tadeusz, który przyjął pseudonim „Boy”, także stał się ważną postacią krakowskiego środowiska artystycznego.
Dzisiaj wykonuje się tylko kilka utworów spośród całego dorobku kompozytorskiego Władysława Żeleńskiego, bo bardzo dużo jego dzieł zaginęło. Jednym z najczęściej wykonywanych jest Uwertura koncertowa „W Tatrach”. Musicie wiedzieć, że nie tylko Żeleński inspirował się kulturą Podhala. Nawiązania do Tatr są w twórczości polskich artystów bardzo częste, a fascynacja górami powodowała, że niektórzy z nich – z kompozytorów byli to Mieczysław Karłowicz i Karol Szymanowski – przeprowadzali się do Zakopanego, by na co dzień chłonąć magiczną atmosferę gór. A Wy, znacie Tatry? Lubicie górskie wędrówki? Może wybieracie się w góry na wakacje?
Władysław Żeleński został przepięknie sportretowany przez bardzo znanego malarza – Jacka Malczewskiego. I ten portret może być inspiracją dla Waszej twórczej pracy: jak pokolorujecie obrazek zamieszczony poniżej?
Na tym obrazku znalazły się przedmioty związane z życiem i twórczością Władysława Żeleńskiego:
brama miasta – to Praga, w której Władysław Żeleński dokończył rozpoczęte w Krakowie studia filozoficzne oraz kontynuował studia muzyczne
wieże kościoła Mariackiego – mimo częstych podróży i czasowego osiedlania się w różnych miastach Polski i Europy, Władysław Żeleński najsilniej związany był z Krakowem, założył tu konserwatorium muzyczne, został też odznaczony tytułem honorowego obywatela miasta Krakowa
nimfa – nawiązuje do treści jednego z najbardziej znanych utworów Władysława Żeleńskiego, opery Goplana
górskie szczyty – to odniesienie do najbardziej popularnego dzisiaj utworu kompozytora, uwertury W Tatrach
Kolorując portret Władysława Żeleńskiego możecie nucić „sto lat” (pamiętacie o wczorajszej rocznicy urodzin kompozytora?), ale możecie też posłuchać przepięknej Uwertury koncertowej „W Tatrach”.
© PWM / rys. Mateusz Kołek
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.