Aktualności
Kredki w dłoń! Władysław Żeleński
2020-07-07
Cześć! Wczoraj świętowaliśmy 183. rocznicę urodzin Władysława Żeleńskiego – kompozytora, którego portret zamieszczamy dzisiaj do kolorowania. Chwytajcie kredki w dłoń i malujcie najpiękniej jak umiecie!
Kiedy wspominamy Władysława Żeleńskiego, często na myśl przychodzi nam Kraków, ponieważ z tym miastem kompozytor był najsilniej związany i – mimo czasowych wyprowadzek – Kraków uważał za ‘swoje’ miasto. Kiedyś nawet urządził koncert, z którego dochód przeznaczył na odbudowę krakowskich Sukiennic.
Żeleński założył w pierwszą w Krakowie akademię muzyczną, która za jego czasów nosiła nazwę Konserwatorium Towarzystwa Muzycznego. Był pierwszym rektorem tej uczelni (rektor to w środowisku uczelnianym nazwa dyrektora) oraz jej wykładowcą. Kierował Konserwatorium bardzo długo, bo aż 33 lata.
Oprócz komponowania i pracy w Konserwatorium Władysław Żeleński uwielbiał spędzać czas z rodziną. Jeden z jego trzech synów, Tadeusz, który przyjął pseudonim „Boy”, także stał się ważną postacią krakowskiego środowiska artystycznego.
Dzisiaj wykonuje się tylko kilka utworów spośród całego dorobku kompozytorskiego Władysława Żeleńskiego, bo bardzo dużo jego dzieł zaginęło. Jednym z najczęściej wykonywanych jest Uwertura koncertowa „W Tatrach”. Musicie wiedzieć, że nie tylko Żeleński inspirował się kulturą Podhala. Nawiązania do Tatr są w twórczości polskich artystów bardzo częste, a fascynacja górami powodowała, że niektórzy z nich – z kompozytorów byli to Mieczysław Karłowicz i Karol Szymanowski – przeprowadzali się do Zakopanego, by na co dzień chłonąć magiczną atmosferę gór. A Wy, znacie Tatry? Lubicie górskie wędrówki? Może wybieracie się w góry na wakacje?
Władysław Żeleński został przepięknie sportretowany przez bardzo znanego malarza – Jacka Malczewskiego. I ten portret może być inspiracją dla Waszej twórczej pracy: jak pokolorujecie obrazek zamieszczony poniżej?

Na tym obrazku znalazły się przedmioty związane z życiem i twórczością Władysława Żeleńskiego:
brama miasta – to Praga, w której Władysław Żeleński dokończył rozpoczęte w Krakowie studia filozoficzne oraz kontynuował studia muzyczne
wieże kościoła Mariackiego – mimo częstych podróży i czasowego osiedlania się w różnych miastach Polski i Europy, Władysław Żeleński najsilniej związany był z Krakowem, założył tu konserwatorium muzyczne, został też odznaczony tytułem honorowego obywatela miasta Krakowa
nimfa – nawiązuje do treści jednego z najbardziej znanych utworów Władysława Żeleńskiego, opery Goplana
górskie szczyty – to odniesienie do najbardziej popularnego dzisiaj utworu kompozytora, uwertury W Tatrach
Kolorując portret Władysława Żeleńskiego możecie nucić „sto lat” (pamiętacie o wczorajszej rocznicy urodzin kompozytora?), ale możecie też posłuchać przepięknej Uwertury koncertowej „W Tatrach”.
© PWM / rys. Mateusz Kołek
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.