Aktualności
#zksięgarniPWM. Lipiec
2020-07-28
Wakacje trwają w najlepsze, ale nie zapominamy o muzyce! Zapraszamy do naszego comiesięcznego zestawienia #zksięgarniPWM! W lipcowym podsumowaniu polecamy publikacje z serii strumento na wiolonczelę i altówkę!
Na samym początku zestawienia przedstawiamy Cadenzę Elżbiety Sikory na wiolonczelę solo. Pomysł na utwór zrodził się podczas jednego z koncertów, na którym wykonywano Suitę na wiolonczelę i taśmę. Urządzenie odtwarzające partię elektroakustyczną przestało działać i wykonawca skończył grać utwór sam.
Publikacja dostępna w sklepie internetowym PWM.
Czy pamiętacie, że Chopin komponował nie tylko na fortepian? Następne dzieło, jakie rekomendujemy, to Sonata op. 65 na wiolonczelę (altówkę) i fortepian napisana przez Fryderyka Chopina. Pierwsze publiczne wykonanie tego utworu odbyło się 1848 roku w Paryżu, na którym to Chopin wykonał je razem z Augustem Franchommem. Jeśli jesteście ciekawi, jak brzmi ta pozycja, to serdecznie rekomendujemy Wam wykonanie Reger Duo oraz ich kanał na YouTube: Polish Chamber Music Channel, na którym już wkrótce znajdziecie więcej polskiej kameralistyki.
Publikacja dostępna w sklepie internetowym PWM.
Fantasia sopra Ave Maris Stella na wiolonczelę solo skomponowana przez Adama Walacińskiego to kolejna pozycja w naszym miesięcznym zestawieniu. Zaczynając pracę nad utworem, kompozytor wiedział, że planowane prawykonanie planowane jest w Kościele Mariackim w Krakowie przed ołtarzem Wita Stwosza, co zainspirowało go do wykorzystania średniowiecznego maryjnego hymnu Ave Maris Stella, który pojawia się na samym początku utworu jako quasi-cytat. Ta publikacja z pewnością zaciekawi niejednego wiolonczelistę!
Publikacja dostępna w sklepie internetowym PWM.
Zamykamy zestawienie kompozycją Wojciecha Gawrońskiego, a mianowicie Sonatą op. 22 na altówkę i fortepian. Kompozycja powstawała najprawdopodobniej pod koniec XIX wieku i ma istotne znaczenie historyczne jako pierwszy znany utwór kameralny z wykorzystaniem altówki. Jest to niezwykle ciekawa pozycja, którą otwiera temat polonezowy. A zatem, drodzy altowioliści, jeśli nie macie jeszcze tej publikacji w swoich zbiorach – koniecznie uzupełnijcie swoją bibliotekę!
Publikacja dostępna w sklepie internetowym PWM.
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.