Aktualności
#zksięgarniPWM. Lipiec
2020-07-28
Wakacje trwają w najlepsze, ale nie zapominamy o muzyce! Zapraszamy do naszego comiesięcznego zestawienia #zksięgarniPWM! W lipcowym podsumowaniu polecamy publikacje z serii strumento na wiolonczelę i altówkę!
Na samym początku zestawienia przedstawiamy Cadenzę Elżbiety Sikory na wiolonczelę solo. Pomysł na utwór zrodził się podczas jednego z koncertów, na którym wykonywano Suitę na wiolonczelę i taśmę. Urządzenie odtwarzające partię elektroakustyczną przestało działać i wykonawca skończył grać utwór sam.
Publikacja dostępna w sklepie internetowym PWM.
Czy pamiętacie, że Chopin komponował nie tylko na fortepian? Następne dzieło, jakie rekomendujemy, to Sonata op. 65 na wiolonczelę (altówkę) i fortepian napisana przez Fryderyka Chopina. Pierwsze publiczne wykonanie tego utworu odbyło się 1848 roku w Paryżu, na którym to Chopin wykonał je razem z Augustem Franchommem. Jeśli jesteście ciekawi, jak brzmi ta pozycja, to serdecznie rekomendujemy Wam wykonanie Reger Duo oraz ich kanał na YouTube: Polish Chamber Music Channel, na którym już wkrótce znajdziecie więcej polskiej kameralistyki.
Publikacja dostępna w sklepie internetowym PWM.
Fantasia sopra Ave Maris Stella na wiolonczelę solo skomponowana przez Adama Walacińskiego to kolejna pozycja w naszym miesięcznym zestawieniu. Zaczynając pracę nad utworem, kompozytor wiedział, że planowane prawykonanie planowane jest w Kościele Mariackim w Krakowie przed ołtarzem Wita Stwosza, co zainspirowało go do wykorzystania średniowiecznego maryjnego hymnu Ave Maris Stella, który pojawia się na samym początku utworu jako quasi-cytat. Ta publikacja z pewnością zaciekawi niejednego wiolonczelistę!
Publikacja dostępna w sklepie internetowym PWM.
Zamykamy zestawienie kompozycją Wojciecha Gawrońskiego, a mianowicie Sonatą op. 22 na altówkę i fortepian. Kompozycja powstawała najprawdopodobniej pod koniec XIX wieku i ma istotne znaczenie historyczne jako pierwszy znany utwór kameralny z wykorzystaniem altówki. Jest to niezwykle ciekawa pozycja, którą otwiera temat polonezowy. A zatem, drodzy altowioliści, jeśli nie macie jeszcze tej publikacji w swoich zbiorach – koniecznie uzupełnijcie swoją bibliotekę!
Publikacja dostępna w sklepie internetowym PWM.
Najczęściej czytane:
W dniach 1-12 maja 2024 roku w Filharmonii Narodowej w Warszawie odbędzie się XII Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego. Tegoroczna edycja wyznacza powrót tego prestiżowego wydarzenia do polskiego i światowego kalendarza konkursów muzycznych po kilkuletniej, spowodowanej pandemią przerwie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne i „Ruch Muzyczny” są Partnerami przedsięwzięcia.
Mamy przyjemność ogłosić, że Paweł Malinowski dołączył do grona kompozytorów reprezentowanych przez naszą Oficynę. Jego utwory były i są wykonywane m.in. przez członków The London Philharmonic Orchestra. W swojej twórczości, młody kompozytor poszukuje kruchych i wrażliwych dźwięków, jednocześnie eksplorując muzyczną przeszłość.
Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów promuje i prezentuje współczesną, profesjonalną twórczość kompozytorów krakowskich od klasyków i generacji profesorów, poprzez kompozytorów średniego i młodego pokolenia oraz studentów kompozycji. W programie tegorocznej odsłony zabrzmią utwory m.in. kompozytorów reprezentowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Festiwal rusza już 20 kwietnia.
Jak tańczono w starożytnych Chinach? Czym jest gawot? Kiedy powstał profesjonalny balet? Krótki zarys historii tańca i baletu Ireny Turskiej to odpowiedź na setki pytań. To także lektura obowiązkowa dla każdego miłośnika Terpsychory. Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawia nową, zaktualizowaną edycję książki, która od 1962 roku wychowała całe pokolenia historyków tańca, choreografów i tancerzy.
Klawesyn w naturze swej ma blask i czystość, jakich próżno by szukać w innych instrumentach – mawiał François Couperin. Jego intrygujący, wyrazisty i rozwibrowany dźwięk wciąż inspiruje kompozytorów i daje instrumentowi nowe życie w muzyce XX i XXI wieku. Oto 5 publikacji wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, po które warto sięgnąć według Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz – klawesynistki i pianistki, specjalizującej się w interpretacji muzyki nowej.
Wzruszająca melodia, chwytliwy tytuł, a do tego legenda o cierpieniu kompozytora opuszczającego kraj pod przymusem. Polonez a-moll Pożegnanie Ojczyzny, potocznie zwany też Polonezem Ogińskiego, to jeden z najsłynniejszych utworów w historii polskiej muzyki. Najnowsze badania muzykologiczne sugerują jednak, że autorem tej kompozycji najprawdopodobniej wcale nie był Ogiński...
Spośród różnorodnych czynników, które kształtują muzykę najnowszą, można wskazać indywidualne doświadczenia i perspektywy jej twórców, współczesne wydarzenia społeczne czy dziedzictwo kulturowe, niekoniecznie rodzime.
Informujemy, że księgarnia PWM przy al. Krasińskiego 11a w Krakowie w dniu 29 marca 2024 czynna będzie w godzinach 10:00-16:00. Życzymy spokojnych Świąt Wielkiej Nocy i zapraszamy na zakupy do księgarni stacjonarnej już 2 kwietnia.
Wieczór wokół tradycji wspólnego śpiewania najpiękniejszych polskich pieśni – w teorii
i w praktyce. Już 16 kwietnia o g. 18.00 w Klubie Akademickim ARKA odbędzie się spotkanie pod hasłem „Śpiewajmy razem!”. W programie prelekcja, lekcja śpiewania i koncert krakowskich chórów seniorów. Wstęp wolny.
Elżbieta Sikora została nagrodzona podczas 76. ceremonii Grands Prix internationaux du disque, organizowanej przez francuską Académie Charles Cros. Kompozytorka otrzymała nagrodę Prezydenta Republiki Francuskiej za całokształt twórczości. Uroczystość wręczenia nagrody odbyła się 21 marca 2024 roku w Ambasadzie RP w Paryżu, pod patronatem Emmanuela Macrona, Prezydenta Francji.