Aktualności
Muzyka z Kraju Chopina – to jeszcze nie koniec
2020-12-14
Tydzień temu udostępniliśmy ostatnie pięć tutoriali projektu „Muzyka z Kraju Chopina. Materiały te uzupełniły kolekcję 25 lekcji dla nauczycieli fortepianu oraz ponad 50 nagrań koncertowych omawianych utworów. To gigantyczne przedsięwzięcie, realizowane z partnerami z Europy i Japonii przybliża twórczość kompozytorów polskich: od prostych, edukacyjnych utworów Krystyny Gowik, Janiny Garści, czy Feliksa Rybickiego, po koncertowe „perełki” Ignacego Jana Paderewskiego, Wojciecha Kilara, czy – oczywiście – Fryderyka Chopina.
Tegoroczna edycja projektu jest rozszerzeniem kampanii zrealizowanej w ubiegłym roku w Japonii. W bieżącym roku zmieniliśmy jej formułę na lekcje online oraz poszerzyliśmy jej zakres: tutoriale zostały zrealizowane w pięciu językach: angielskim, francuskim, włoskim, niemieckim oraz japońskim. Do nagrań zaprosiliśmy doświadczonych, koncertujących pianistów, z których większość jest jednocześnie nauczycielami fortepianu. Tutoriale w języku angielskim poprowadził Andrew Eales, francuskie – Ernestine Bluteau, włoskie Maddalena Giacopuzzi, japońskie – Marie Kiyone, a niemieckie – Hubert Rutkowski.
Informacja o projekcie, jak również same materiały były dystrybuowane w Wielkiej Brytanii, Francji, Włoszech, Niemczech, Austrii oraz Japonii. W propagowaniu „Muzyki z Kraju Chopina” wspierały PWM Instytuty Polskie w Londynie, Paryżu, Rzymie, Berlinie, Wiedniu i Tokio.
Mimo, że wyemitowaliśmy wszystkie nagrane lekcje, projektu nie zamykamy. Wszystkie materiały (tutoriale oraz koncertowe wersje omawianych utworów) dostępne są bezterminowo na kanale YouTube PWM. Zachęcamy do korzystania z nich także rodzimych nauczycieli fortepianu: tutoriale opatrzone są napisami w języku polskim. Wkrótce wszystkie filmy dostępne będą też z napisami w poszczególnych językach tegorocznej edycji projektu.
Mamy nadzieję, że otwarta formuła projektu „Muzyka z Kraju Chopina” pozwoli na rozpowszechnianie muzyki kompozytorów polskich w coraz szerszych kręgach.
Najczęściej czytane:
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.
Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi rozpoczyna obchody 80-lecia Uczelni. Długą listę jubileuszowych uroczystości otworzą w poniedziałek 24 marca 2025 roku dwa wydarzenia: w południe – uroczyste posiedzenie Senatu Akademii oraz wieczorem – koncert z premierowym wykonaniem suity jazzowej „Sidła” według powieści kryminalnej Grażyny Bacewicz, wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Kompozytor, aranżer i producent muzyczny. Eksploruje szeroki wachlarz stylów, nurtów i gatunków – od muzyki współczesnej, przez filmową, aż do rozrywkowej. Jego kompozycje współczesne zwracają uwagę inwencją formalną, przemyślaną dramaturgią, ekspresją oraz indywidualnym podejściem do postmodernizmu.