Aktualności
Wspomnienie Mistrza
2021-03-29
Rok temu świat pożegnał ikonę epoki. Wybitnego kompozytora, śmiałego artystę, niekwestionowany autorytet inspirujący do przełamywania konwencji i wychodzenia ze strefy muzycznego komfortu. Krzysztof Penderecki był twórcą klasy światowej, wpływającym na kolejne pokolenia kompozytorów i wykonawców, kształtującym nową publiczność, ale też wpływającym na kierunek rozwoju muzyki. Pozostał w pamięci wybitnych instrumentalistów, śpiewaków, dyrygentów i orkiestr, którzy mieli możliwość dotknąć geniuszu.
Penderecki był związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym przez cztery dekady od 1959 roku, a więc od czasu, kiedy za Strofy, Emanacje oraz Psalmy Dawida zdobył trzy pierwsze nagrody w konkursie Związku Kompozytorów Polskich. W tym czasie w katalogu PWM-u ukazało się blisko 80 jego utworów. Rzesze kopistów i redaktorów, ale też dyrektorzy – Tadeusz Ochlewski, a następnie Mieczysław Tomaszewski – byli bezpośrednimi świadkami powstających arcydzieł, które kształtowały historię.
Fot. Bartek Barczyk / PWM
Pod koniec życia Maestro ponownie zaangażował się w życie Wydawnictwa. W 2017 roku przyjął zaproszenie do grona jurorów XV Konkursu Kompozytorskiego im. Tadeusza Ochlewskiego, rokrocznie organizowanego przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne dla młodych kompozytorów, którzy – podobnie jak on przed laty – poszukują swojej indywidualnej muzycznej estetyki.
Symboliczną klamrą podkreślającą więź kompozytora z Oficyną jest napisana na zamówienie PWM-u Fanfara dla Niepodległej – ostatni ukończony i prawykonany utwór Pendereckiego. Fanfara jest 101. utworem, zamykającym listę 100 arcydzieł muzyki polskiej wyróżnionych w projekcie PWM-u „100 na 100. Muzyczne dekady wolności”. Otwierała także każdy z 22 koncertów organizowanych 11 listopada 2018 roku w największych muzycznych ośrodkach w Polsce i na świecie dla uczczenia 100. rocznicy odzyskania Niepodległości.
Krzysztof Penderecki był artystą przepełnionym chęcią dotykania granic estetyki, niewzruszonym na komentarze nie raz zachowawczych krytyków i ortodoksyjnych wykonawców. Był twórcą nieustraszonym, śmiało odkrywającym możliwości brzmienia, ale też z rozwagą czerpiącym z osiągnięć przeszłości. Kierował się w swojej kompozytorskiej działalności przede wszystkim autentycznością indywidualnego języka muzycznego. Swoje spojrzenie na awangardę połowy XX wieku z perspektywy lat przedstawił w ekskluzywnych materiałach wideo – Wizytówkach Muzycznych, zrealizowanych w ramach projektu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego „100 na 100. Muzyczne dekady wolności”. Omówienia dwóch być może najbardziej rozpoznawalnych utworów Pendereckiego, jakimi są Tren – ofiarom Hiroszimy i Pasją wg św. Łukasza udowadniają stałą aktualność treści i nieprzerwaną świeżość jego twórczości.
Fot. Bartek Barczyk / PWM
W ramach książkowej serii „Gama i pasażerowie” PWM przybliża Pendereckiego także najmłodszym melomanom. Publikacja Najdzielniejszy z dziadków pióra Kaliny Cyz z ilustracjami Jagody Charkiewicz w historii napisanej barwnym językiem przedstawia dzieciom wybitną postać polskiego kompozytora. Już niebawem w ramach cyklu AUKSO4KIDS, realizowanego przez AUKSO Orkiestrę Kameralną Miasta Tychy we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym, odbędzie się premiera dźwiękowych warsztatów dla najmłodszych, zrealizowanych na podstawie książeczki.
PWM kieruje się ku Krzysztofowi Pendereckiemu także w pewien nieoczywisty na pierwszy rzut oka sposób. W 2018 roku Oficyna powołała markę fonograficzną, której celem jest dokumentowanie najciekawszych zjawisk w polskiej muzyce współczesnej. Jej nazwa – ANAKLASIS – jest ukłonem w kierunku jednego z utworów wybitnego kompozytora. To ona wyznacza kierunek programowy marki, której celem jest popularyzacja muzyki współczesnej twórców poszukujących, którzy na wzór Pendereckiego są gotowi na wyzwania i zdecydowanie poszukują swojego indywidualnego języka muzycznego.
Najczęściej czytane:
Jak podzielić się ze słuchaczem własnym doświadczeniem? Jak oddać to, co niełatwo wyrazić słowem, gestem czy dźwiękiem? Jak za pomocą dźwięków przekazać własne „ja”? Tadeusz Wielecki – kompozytor i kontrabasista – nieustannie poszukuje odpowiedzi na te pytania. Jego refleksje zwerbalizowane w dialogu z Adamem Suprynowiczem, zapisane zostały w najnowszej książce Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Jak by to powiedzieć... Premierowa publikacja to głos artysty, dla którego nie ma prostych odpowiedzi.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowią istotną i liczną grupę powstających publikacji. Z okazji 80 lat istnienia PWM-u, powstał cykl artykułów Polscy Kompozytorzy Dzieciom zadedykowany twórcom, którzy część pracy artystycznej poświęcili adeptom sztuki muzycznej.
Głęboko zakorzeniony w tradycji, nie uciekał od nowinek muzycznych. Kompozytor, pedagog, twórca życia kulturalnego, a prywatnie – miłośnik motoryzacji. Tadeusz Baird to bohater napisanej przez Rafała Augustyna najnowszej książki z serii „Małe Monografie” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Publikacja już dziś trafia na księgarniane półki.
Aż 4 drużyny z Polskiego Wydawnictwa Muzycznego wzięły udział w tegorocznej edycji Poland Business Run. To największa charytatywna sztafeta biznesowa w Polsce!
Paweł Łukaszewski prowadzi szeroko zakrojoną działalność artystyczną: jest wszechstronnym kompozytorem, dyrygentem, wykładowcą akademickim i animatorem życia muzycznego. Jego dzieła wykonują renomowane zespoły w Europie, Stanach Zjednoczonych, czy Kanadzie. We wrześniu, w ramach akcji Kompozytor miesiąca, zaglądamy do jego pracowni, by przyjrzeć się pracy i miejscu, w którym zazwyczaj komponuje.
Carillon to instrument wpisany w audiosferę Gdańska od wielu wieków. Dziś przeżywa swój renesans. Dzięki corocznym premierom nowych utworów skomponowanych na dwa miejskie zestawy dzwonów oraz nagraniom rejestrującym te dzieła na płytach, carillony są na nowo odkrywane dla muzyki współczesnej. I tę właśnie twórczość, napisaną na zamówienie Miasta Gdańska oraz Muzeum Gdańska w latach 2022-2024 zarejestrowano na albumie wytwórni płytowej ANAKLASIS, który dziś trafia do sprzedaży w najlepszych sklepach muzycznych.
To rekordowy miesiąc pod względem liczby prawykonań z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ostatnim czasie! We wrześniu usłyszymy aż 16 kompozycji: nowych, po raz pierwszy granych w Polsce lub w zupełnie nowej szacie instrumentalnej. Polska muzyka najnowsza zabrzmi w Gdańsku, Warszawie, Katowicach, Wrocławiu oraz Strasburgu.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne serdecznie zaprasza na kolejną edycję seminarium „Kurs Edytorstwa Muzycznego”. Zajęcia odbywają się online, planowane są też zjazdy stacjonarne. Nabór trwa do 14 września.
Ideofonie na fortepian Marty Mołodyńskiej-Wheeler to zbiór utworów klasycznych, lecz wzbogaconych o fragmenty improwizowane – wykonawca może stworzyć własną linię melodyczną do gotowego akompaniamentu lewej ręki.
Już po raz 22. zapraszamy nauczycieli szkół muzycznych na Dzień Edukacji Muzycznej – wydarzenie, które na stałe wpisało się w kalendarz szkolny i akademicki polskiego środowiska muzycznego.