Aktualności
Wspomnienie Mistrza
2021-03-29
Rok temu świat pożegnał ikonę epoki. Wybitnego kompozytora, śmiałego artystę, niekwestionowany autorytet inspirujący do przełamywania konwencji i wychodzenia ze strefy muzycznego komfortu. Krzysztof Penderecki był twórcą klasy światowej, wpływającym na kolejne pokolenia kompozytorów i wykonawców, kształtującym nową publiczność, ale też wpływającym na kierunek rozwoju muzyki. Pozostał w pamięci wybitnych instrumentalistów, śpiewaków, dyrygentów i orkiestr, którzy mieli możliwość dotknąć geniuszu.
Penderecki był związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym przez cztery dekady od 1959 roku, a więc od czasu, kiedy za Strofy, Emanacje oraz Psalmy Dawida zdobył trzy pierwsze nagrody w konkursie Związku Kompozytorów Polskich. W tym czasie w katalogu PWM-u ukazało się blisko 80 jego utworów. Rzesze kopistów i redaktorów, ale też dyrektorzy – Tadeusz Ochlewski, a następnie Mieczysław Tomaszewski – byli bezpośrednimi świadkami powstających arcydzieł, które kształtowały historię.
Fot. Bartek Barczyk / PWM
Pod koniec życia Maestro ponownie zaangażował się w życie Wydawnictwa. W 2017 roku przyjął zaproszenie do grona jurorów XV Konkursu Kompozytorskiego im. Tadeusza Ochlewskiego, rokrocznie organizowanego przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne dla młodych kompozytorów, którzy – podobnie jak on przed laty – poszukują swojej indywidualnej muzycznej estetyki.
Symboliczną klamrą podkreślającą więź kompozytora z Oficyną jest napisana na zamówienie PWM-u Fanfara dla Niepodległej – ostatni ukończony i prawykonany utwór Pendereckiego. Fanfara jest 101. utworem, zamykającym listę 100 arcydzieł muzyki polskiej wyróżnionych w projekcie PWM-u „100 na 100. Muzyczne dekady wolności”. Otwierała także każdy z 22 koncertów organizowanych 11 listopada 2018 roku w największych muzycznych ośrodkach w Polsce i na świecie dla uczczenia 100. rocznicy odzyskania Niepodległości.
Krzysztof Penderecki był artystą przepełnionym chęcią dotykania granic estetyki, niewzruszonym na komentarze nie raz zachowawczych krytyków i ortodoksyjnych wykonawców. Był twórcą nieustraszonym, śmiało odkrywającym możliwości brzmienia, ale też z rozwagą czerpiącym z osiągnięć przeszłości. Kierował się w swojej kompozytorskiej działalności przede wszystkim autentycznością indywidualnego języka muzycznego. Swoje spojrzenie na awangardę połowy XX wieku z perspektywy lat przedstawił w ekskluzywnych materiałach wideo – Wizytówkach Muzycznych, zrealizowanych w ramach projektu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego „100 na 100. Muzyczne dekady wolności”. Omówienia dwóch być może najbardziej rozpoznawalnych utworów Pendereckiego, jakimi są Tren – ofiarom Hiroszimy i Pasją wg św. Łukasza udowadniają stałą aktualność treści i nieprzerwaną świeżość jego twórczości.
Fot. Bartek Barczyk / PWM
W ramach książkowej serii „Gama i pasażerowie” PWM przybliża Pendereckiego także najmłodszym melomanom. Publikacja Najdzielniejszy z dziadków pióra Kaliny Cyz z ilustracjami Jagody Charkiewicz w historii napisanej barwnym językiem przedstawia dzieciom wybitną postać polskiego kompozytora. Już niebawem w ramach cyklu AUKSO4KIDS, realizowanego przez AUKSO Orkiestrę Kameralną Miasta Tychy we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym, odbędzie się premiera dźwiękowych warsztatów dla najmłodszych, zrealizowanych na podstawie książeczki.
PWM kieruje się ku Krzysztofowi Pendereckiemu także w pewien nieoczywisty na pierwszy rzut oka sposób. W 2018 roku Oficyna powołała markę fonograficzną, której celem jest dokumentowanie najciekawszych zjawisk w polskiej muzyce współczesnej. Jej nazwa – ANAKLASIS – jest ukłonem w kierunku jednego z utworów wybitnego kompozytora. To ona wyznacza kierunek programowy marki, której celem jest popularyzacja muzyki współczesnej twórców poszukujących, którzy na wzór Pendereckiego są gotowi na wyzwania i zdecydowanie poszukują swojego indywidualnego języka muzycznego.
Najczęściej czytane:
W ostatnim tygodniu maja uczniowie krakowskich przedszkoli i szkół odwiedzili księgarnię muzyczną PWM z okazji trwającego Tygodnia Dziecka w Polskim Wydawnictwie Muzycznym.
2 czerwca br. rozpocznie się 12. edycja Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. W muzyczne szranki stanie 77 młodych śpiewaków z 28 krajów; zwycięzców poznamy 7 czerwca. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest Partnerem wydarzenia.
Kompozytor, dyrygent, wydawca, teoretyk muzyki, pedagog muzyczny, rektor uczelni – życiorys Józefa Elsnera jest niezwykle bogaty. Mimo to przeważnie kojarzony jest jedynie jako nauczyciel Fryderyka Chopina. Krzysztof Bilica z zaciekawieniem przygląda się mistrzowi przełomu XVIII i XIX wieku, którego portret rysuje w najnowszej Małej Monografii.
Fascynujący bohater, śmiała koncepcja, wreszcie znakomita obsada aktorska – Król Narcyz to nieszablonowy format opowieści o najsłynniejszym kompozytorze muzyki polskiej początków XX wieku. Wspólna produkcja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i Radia Kraków zgromadziła cenionych realizatorów i aktorów teatralnych, którzy wykreowali świat Karola Szymanowskiego oraz jego bliskich. Emisja na antenie Radia Kraków w kolejne poniedziałki o godzinie 21.05, począwszy od 2 czerwca br.
Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!