Aktualności
KOMPOZYTOR MIESIĄCA: Pawła Wójtowicza muzyka dla dzieci
2022-10-14
Październik jest idealnym czasem, by poznać nowe utwory i zdążyć przygotować się na ich wykonanie podczas zimowych audycji szkolnych. Wszystkim skrzypkom polecamy utwory Kompozytora miesiąca – Pawła Wójtowicza.
„Bycie kompozytorem, zwłaszcza dziecięcym, to dawanie dzieciom swojej wyobraźni, zapraszanie ich do swojego świata” – mówi Paweł Wójtowicz. A jego wyobraźnia zdaje się nie mieć granic. Jest skrzypkiem, koncertmistrzem Opery Krakowskiej, utytułowanym kameralistą i nauczycielem. Oprócz tego organizuje konkursy i wydarzenia, tworzy barwne kompozycje i nietuzinkowe spektakle, w których dba o każdy najdrobniejszy szczegół: od muzyki, poprzez scenariusz, reżyserię, aż po koncepcję świateł, kostiumów i dekoracji. Tak powstały na przykład fantazyjna historia Ongaku trzy kamienie dla młodzieży z niepełnosprawnością słuchu, wzroku i ruchu oraz Profesor Wiolinek – cykl interaktywnych muzyczno-edukacyjnych spotkań dla najmłodszych w formie serialu.
Paweł Wójtowicz wychował się w muzycznej rodzinie. Z dzieciństwa wspomina zabawy przy starym fortepianie babci, przestrajanie gitary dziadka, harcerskie piosenki przy ognisku i czas spędzany na schodkach w orkiestronie Opery Krakowskiej, gdzie chłonął muzykę z rozmaitych spektakli i operetek, oczekując na matkę Irenę – skrzypaczkę i pedagoga. Po niej właśnie odziedziczył talent do gry na skrzypcach, a także miłość do teatru operowego. „Wielu powtarza, że opera jest ich drugim domem. Ja mówię odwrotnie – to dom jest moją drugą operą” – stwierdza, opisując wspólne muzykowanie podczas rodzinnych spotkań lub codzienne umilanie sobie śpiewem zwykłych czynności.
Wójtowicz posiada niezwykłą zdolność do twórczego przekształcania i adaptacji różnych stylów. Kompozytorskie inspiracje czerpie ze swojego życia, tak intensywnie wypełnionego muzyką. Jeśli w przewie między próbami lub zajęciami wpada mu do głowy jakiś pomysł, melodia lub rytm – po prostu nagrywa je telefonem lub dokładnie notuje. W jego utworach odnajdziemy więc często echa muzyki, z którą w danym momencie obcował. Podczas operowych przygotowań do wykonania Madamy Butterfly Pucciniego w jego wyobraźni zaczęły układać się zgrabne orientalne frazy Chińskiego smoka, a po tym, jak córka Zuzia zorganizowała domowe seanse wszystkich części Piratów z Karaibów, powstała brawurowa Bitwa morska.
Oba wspomniane utwory weszły w skład Miniatur na skrzypce z fortepianem. Znajdziemy tam także rozmaite tańce: Mazurka, Poloneza, Krakowiaka i Oberka pełne tradycyjnych rytmów, ekspresyjne Tanga w stylu Astora Piazzolli czy radośnie ragtime’owy Taniec amerykański. Dają one przyjemność z grania, a przy okazji niepostrzeżenie rozwijają wrażliwość i umiejętności techniczne. Ta sama idea stoi też za innymi kompozycjami. W zbiorze Magiczne drzewo, czyli szuruburki na troje skrzypiec radosnej melodii Górskich koni towarzyszy tupanie i śpiew, Wesołej ciuchci glissanda, Trzem zwariowanym Chińczykom rytmiczna recytacja, a Strachom – skrzypienia i piski. To kolekcja współczesnych utworów-scenek, które uczą i jednocześnie pozwalają na zabawę.
Jeśli chcecie zerknąć do nut bez wychodzenia z domu, sprawdźcie publikacje Pawła Wójtowicza umieszczone na platformie nkoda. A jeśli marzy się Wam ćwiczenie kameralistyki, pobierzcie aplikację con.sol.la – dzięki możliwości wyłączenia dowolnego głosu – solowego lub akompaniamentu – możecie grać z towarzyszeniem skrzypiec lub fortepianu barwne utwory Pawła Wójtowicza zawsze wtedy, kiedy będziecie mieć na to ochotę. Aplikacja dostępna jest do pobrania na telefony i tablety z systemem Android i iOS.
Najczęściej czytane:
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.
Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza 22 listopada na prapremierę opery Ślub z muzyką skomponowaną przez Zygmunta Krauze. Spektakl uświetniający 120-lecie urodzin oraz 55. rocznicę śmierci Witolda Gombrowicza, tuż po premierze zostanie zaprezentowany także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.
Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.
Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.