Aktualności
KOMPOZYTOR MIESIĄCA: Pawła Wójtowicza muzyka dla dzieci
2022-10-14
Październik jest idealnym czasem, by poznać nowe utwory i zdążyć przygotować się na ich wykonanie podczas zimowych audycji szkolnych. Wszystkim skrzypkom polecamy utwory Kompozytora miesiąca – Pawła Wójtowicza.
„Bycie kompozytorem, zwłaszcza dziecięcym, to dawanie dzieciom swojej wyobraźni, zapraszanie ich do swojego świata” – mówi Paweł Wójtowicz. A jego wyobraźnia zdaje się nie mieć granic. Jest skrzypkiem, koncertmistrzem Opery Krakowskiej, utytułowanym kameralistą i nauczycielem. Oprócz tego organizuje konkursy i wydarzenia, tworzy barwne kompozycje i nietuzinkowe spektakle, w których dba o każdy najdrobniejszy szczegół: od muzyki, poprzez scenariusz, reżyserię, aż po koncepcję świateł, kostiumów i dekoracji. Tak powstały na przykład fantazyjna historia Ongaku trzy kamienie dla młodzieży z niepełnosprawnością słuchu, wzroku i ruchu oraz Profesor Wiolinek – cykl interaktywnych muzyczno-edukacyjnych spotkań dla najmłodszych w formie serialu.
Paweł Wójtowicz wychował się w muzycznej rodzinie. Z dzieciństwa wspomina zabawy przy starym fortepianie babci, przestrajanie gitary dziadka, harcerskie piosenki przy ognisku i czas spędzany na schodkach w orkiestronie Opery Krakowskiej, gdzie chłonął muzykę z rozmaitych spektakli i operetek, oczekując na matkę Irenę – skrzypaczkę i pedagoga. Po niej właśnie odziedziczył talent do gry na skrzypcach, a także miłość do teatru operowego. „Wielu powtarza, że opera jest ich drugim domem. Ja mówię odwrotnie – to dom jest moją drugą operą” – stwierdza, opisując wspólne muzykowanie podczas rodzinnych spotkań lub codzienne umilanie sobie śpiewem zwykłych czynności.
Wójtowicz posiada niezwykłą zdolność do twórczego przekształcania i adaptacji różnych stylów. Kompozytorskie inspiracje czerpie ze swojego życia, tak intensywnie wypełnionego muzyką. Jeśli w przewie między próbami lub zajęciami wpada mu do głowy jakiś pomysł, melodia lub rytm – po prostu nagrywa je telefonem lub dokładnie notuje. W jego utworach odnajdziemy więc często echa muzyki, z którą w danym momencie obcował. Podczas operowych przygotowań do wykonania Madamy Butterfly Pucciniego w jego wyobraźni zaczęły układać się zgrabne orientalne frazy Chińskiego smoka, a po tym, jak córka Zuzia zorganizowała domowe seanse wszystkich części Piratów z Karaibów, powstała brawurowa Bitwa morska.
Oba wspomniane utwory weszły w skład Miniatur na skrzypce z fortepianem. Znajdziemy tam także rozmaite tańce: Mazurka, Poloneza, Krakowiaka i Oberka pełne tradycyjnych rytmów, ekspresyjne Tanga w stylu Astora Piazzolli czy radośnie ragtime’owy Taniec amerykański. Dają one przyjemność z grania, a przy okazji niepostrzeżenie rozwijają wrażliwość i umiejętności techniczne. Ta sama idea stoi też za innymi kompozycjami. W zbiorze Magiczne drzewo, czyli szuruburki na troje skrzypiec radosnej melodii Górskich koni towarzyszy tupanie i śpiew, Wesołej ciuchci glissanda, Trzem zwariowanym Chińczykom rytmiczna recytacja, a Strachom – skrzypienia i piski. To kolekcja współczesnych utworów-scenek, które uczą i jednocześnie pozwalają na zabawę.
Jeśli chcecie zerknąć do nut bez wychodzenia z domu, sprawdźcie publikacje Pawła Wójtowicza umieszczone na platformie nkoda. A jeśli marzy się Wam ćwiczenie kameralistyki, pobierzcie aplikację con.sol.la – dzięki możliwości wyłączenia dowolnego głosu – solowego lub akompaniamentu – możecie grać z towarzyszeniem skrzypiec lub fortepianu barwne utwory Pawła Wójtowicza zawsze wtedy, kiedy będziecie mieć na to ochotę. Aplikacja dostępna jest do pobrania na telefony i tablety z systemem Android i iOS.
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.