Aktualności
Zmartwychwstanie muzyki: zapomniany kompozytor Konstanty Gorski. Spotkanie muzyczno-artystyczne
2023-04-24
Zaginiona opera „Margier” i pełna rekonstrukcja jej partytury autorstwa dyrygenta Ivana Kostyakhina
Wątki polskie, litewskie, ukraińskie i białoruskie w jednej operze! Związek Kompozytorów Polskich, Polskie Wydawnictwo Muzyczne oraz Towarzystwo Muzyczne im. Konstantego Gorskiego zapraszają 26 kwietnia 2023 o godz. 17.00 na spotkanie muzyczno-artystyczne „Zmartwychwstanie muzyki: zapomniany kompozytor Konstanty Gorski. Zaginiona opera „Margier” i pełna rekonstrukcja jej partytury autorstwa dyrygenta Ivana Kostyakhina”. Przedsięwzięcie z udziałem maestra, prezesa ZKP Mieczysława Kominka, Grzegorza Seroczyńskiego – prezesa nowopowstałego Towarzystwa Muzycznego im. K. Gorskiego – oraz artystów, którzy zaprezentują fragmenty dzieła, będzie miało miejsce w warszawskiej siedzibie PWM w centrum stolicy (ul. Fredry 8). Wstęp wolny!
Kim był autor opery „Margier”?
Ten niezwykły artysta, aktywny i znaczący na mapie kultury muzycznej swoich czasów, wiódł żywot „wiecznego” migranta i prawdopodobnie właśnie dlatego obecnie jest w Polsce niemal całkiem zapomniany. Kompozytor, skrzypek i pedagog Konstanty Gorski urodził się w roku 1859 na terytorium byłego Wielkiego Księstwa Litewskiego (w Lidzie, obecnie miasto na Białorusi), zmarł w roku 1924 w Poznaniu, uczył się w Grodnie, Wilnie, Warszawie i Petersburgu, działał w Gruzji, na Ukrainie i w odrodzonej II Rzeczypospolitej. Jego piękna muzyka, prezentująca otwartość polskiej kultury na tradycje innych narodów, zasługuje na popularyzację wśród szerokiego kręgu odbiorców, tym bardziej, że w przyszłym roku przypada 165. rocznica urodzin i 100. rocznica śmierci Konstantego Gorskiego.
Pierwsza rekonstrukcja partytury „Margiera”
Treść trzyaktowej opery „Margier” Gorskiego wg poematu Władysława Syrokomli przywołuje przykłady dramatycznego, ofiarnego patriotyzmu. Akcja toczy się w XIV wieku nad Niemnem i na zamku w Malborku: legenda głosi, iż książę litewski Margier (Marger) wraz z załogą swojego zamku w Puniach i okoliczną ludnością stawił bohaterski opór wyprawie krzyżackiej. Gorski stworzył swoją pierwszą operę jeszcze w okresie charkowskim, czego świadectwem jest wydany w 1905 roku wyciąg fortepianowy, przechowywany w Bibliotece Uniwersyteckiej w Poznaniu. Rękopiśmienna partytura dzieła, wystawionego w 1927 roku w Teatrze Wielkim w Poznaniu (już po śmierci kompozytora), spłonęła podczas II wojny światowej.
Dopiero w tym roku, w ramach projektu InBelKult 2.0 dyrygent i chórmistrz Ivan Kostyakhin jako pierwszy zrekonstruował partyturę – obsada jest imponująca: wielka orkiestra symfoniczna, chór i soliści.
Zapraszamy serdecznie do udziału w spotkaniu i dyskusji poświęconej prezentacji zrekonstruowanej partytury. Gratką dla melomanów będzie również wykonanie fragmentów opery przez młodych utalentowanych artystów, którym przy fortepianie towarzyszyć będzie sam maestro.
ZOBACZ: wydarzenie na FB
Najczęściej czytane:
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.
Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza 22 listopada na prapremierę opery Ślub z muzyką skomponowaną przez Zygmunta Krauze. Spektakl uświetniający 120-lecie urodzin oraz 55. rocznicę śmierci Witolda Gombrowicza, tuż po premierze zostanie zaprezentowany także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.
Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.
Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.