PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Zmartwychwstanie muzyki: zapomniany kompozytor Konstanty Gorski. Spotkanie muzyczno-artystyczne

2023-04-24

Zaginiona opera „Margier” i pełna rekonstrukcja jej partytury autorstwa dyrygenta Ivana Kostyakhina

Wątki polskie, litewskie, ukraińskie i białoruskie w jednej operze! Związek Kompozytorów Polskich, Polskie Wydawnictwo Muzyczne oraz Towarzystwo Muzyczne im. Konstantego Gorskiego zapraszają 26 kwietnia 2023 o godz. 17.00 na spotkanie muzyczno-artystyczne „Zmartwychwstanie muzyki: zapomniany kompozytor Konstanty Gorski. Zaginiona opera „Margier” i pełna rekonstrukcja jej partytury autorstwa dyrygenta Ivana Kostyakhina”. Przedsięwzięcie z udziałem maestra, prezesa ZKP Mieczysława Kominka, Grzegorza Seroczyńskiego – prezesa nowopowstałego Towarzystwa Muzycznego im. K. Gorskiego – oraz artystów, którzy zaprezentują fragmenty dzieła, będzie miało miejsce w warszawskiej siedzibie PWM w centrum stolicy (ul. Fredry 8). Wstęp wolny!

Kim był autor opery „Margier”?

Ten niezwykły artysta, aktywny i znaczący na mapie kultury muzycznej swoich czasów, wiódł żywot „wiecznego” migranta i prawdopodobnie właśnie dlatego obecnie jest w Polsce niemal całkiem zapomniany. Kompozytor, skrzypek i pedagog Konstanty Gorski urodził się w roku 1859 na terytorium byłego Wielkiego Księstwa Litewskiego (w Lidzie, obecnie miasto na Białorusi), zmarł w roku 1924 w Poznaniu, uczył się w Grodnie, Wilnie, Warszawie i Petersburgu, działał w Gruzji, na Ukrainie i w odrodzonej II Rzeczypospolitej. Jego piękna muzyka, prezentująca otwartość polskiej kultury na tradycje innych narodów, zasługuje na popularyzację wśród szerokiego kręgu odbiorców, tym bardziej, że w przyszłym roku przypada 165. rocznica urodzin i 100. rocznica śmierci Konstantego Gorskiego.

Pierwsza rekonstrukcja partytury „Margiera”

Treść trzyaktowej opery „Margier” Gorskiego wg poematu Władysława Syrokomli przywołuje przykłady dramatycznego, ofiarnego patriotyzmu. Akcja toczy się w XIV wieku nad Niemnem i na zamku w Malborku: legenda głosi, iż książę litewski Margier (Marger) wraz z załogą swojego zamku w Puniach i okoliczną ludnością stawił bohaterski opór wyprawie krzyżackiej. Gorski stworzył swoją pierwszą operę jeszcze w okresie charkowskim, czego świadectwem jest wydany w 1905 roku wyciąg fortepianowy, przechowywany w Bibliotece Uniwersyteckiej w Poznaniu. Rękopiśmienna partytura dzieła, wystawionego w 1927 roku w Teatrze Wielkim w Poznaniu (już po śmierci kompozytora), spłonęła podczas II wojny światowej.

Dopiero w tym roku, w ramach projektu InBelKult 2.0 dyrygent i chórmistrz Ivan Kostyakhin jako pierwszy zrekonstruował partyturę – obsada jest imponująca: wielka orkiestra symfoniczna, chór i soliści.

Zapraszamy serdecznie do udziału w spotkaniu i dyskusji poświęconej prezentacji zrekonstruowanej partytury. Gratką dla melomanów będzie również wykonanie fragmentów opery przez młodych utalentowanych artystów, którym przy fortepianie towarzyszyć będzie sam maestro.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Najczęściej czytane:

Przezwyciężyć fatum – „Philaenis” Romana Statkowskiego. Historia pewnego utworu

Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.

Roman Statkowski w katalogu PWM – w 100. rocznicę śmierci

12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Kompozytor miesiąca: Marcel Chyrzyński i jego #biurkokompozytora

Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek. 

DORIAN GRAY - prapremiera opery Elżbiety Sikory w Teatrze Wielkim w Poznaniu

Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.

Muzyczne Spotkania z nagrodą Koryfeusz Muzyki Polskiej!

Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań. 

Wyostrz słuch na ANAKLASIS NA FALI 2.0 i rewizje polskiej muzyki nowej

7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.

Listopadowe prawykonania z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!

22. Dzień Edukacji Muzycznej za nami!

Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!

Wielki finał jubileuszu PWM w Krakowie!

Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.

‘The Krasiński Codex’ laureatem Gramophone Classical Music Awards!

15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ (Kodeks Krasińskich) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.