Aktualności
Zmartwychwstanie muzyki: zapomniany kompozytor Konstanty Gorski. Spotkanie muzyczno-artystyczne
2023-04-24
Zaginiona opera „Margier” i pełna rekonstrukcja jej partytury autorstwa dyrygenta Ivana Kostyakhina
Wątki polskie, litewskie, ukraińskie i białoruskie w jednej operze! Związek Kompozytorów Polskich, Polskie Wydawnictwo Muzyczne oraz Towarzystwo Muzyczne im. Konstantego Gorskiego zapraszają 26 kwietnia 2023 o godz. 17.00 na spotkanie muzyczno-artystyczne „Zmartwychwstanie muzyki: zapomniany kompozytor Konstanty Gorski. Zaginiona opera „Margier” i pełna rekonstrukcja jej partytury autorstwa dyrygenta Ivana Kostyakhina”. Przedsięwzięcie z udziałem maestra, prezesa ZKP Mieczysława Kominka, Grzegorza Seroczyńskiego – prezesa nowopowstałego Towarzystwa Muzycznego im. K. Gorskiego – oraz artystów, którzy zaprezentują fragmenty dzieła, będzie miało miejsce w warszawskiej siedzibie PWM w centrum stolicy (ul. Fredry 8). Wstęp wolny!
Kim był autor opery „Margier”?
Ten niezwykły artysta, aktywny i znaczący na mapie kultury muzycznej swoich czasów, wiódł żywot „wiecznego” migranta i prawdopodobnie właśnie dlatego obecnie jest w Polsce niemal całkiem zapomniany. Kompozytor, skrzypek i pedagog Konstanty Gorski urodził się w roku 1859 na terytorium byłego Wielkiego Księstwa Litewskiego (w Lidzie, obecnie miasto na Białorusi), zmarł w roku 1924 w Poznaniu, uczył się w Grodnie, Wilnie, Warszawie i Petersburgu, działał w Gruzji, na Ukrainie i w odrodzonej II Rzeczypospolitej. Jego piękna muzyka, prezentująca otwartość polskiej kultury na tradycje innych narodów, zasługuje na popularyzację wśród szerokiego kręgu odbiorców, tym bardziej, że w przyszłym roku przypada 165. rocznica urodzin i 100. rocznica śmierci Konstantego Gorskiego.
Pierwsza rekonstrukcja partytury „Margiera”
Treść trzyaktowej opery „Margier” Gorskiego wg poematu Władysława Syrokomli przywołuje przykłady dramatycznego, ofiarnego patriotyzmu. Akcja toczy się w XIV wieku nad Niemnem i na zamku w Malborku: legenda głosi, iż książę litewski Margier (Marger) wraz z załogą swojego zamku w Puniach i okoliczną ludnością stawił bohaterski opór wyprawie krzyżackiej. Gorski stworzył swoją pierwszą operę jeszcze w okresie charkowskim, czego świadectwem jest wydany w 1905 roku wyciąg fortepianowy, przechowywany w Bibliotece Uniwersyteckiej w Poznaniu. Rękopiśmienna partytura dzieła, wystawionego w 1927 roku w Teatrze Wielkim w Poznaniu (już po śmierci kompozytora), spłonęła podczas II wojny światowej.
Dopiero w tym roku, w ramach projektu InBelKult 2.0 dyrygent i chórmistrz Ivan Kostyakhin jako pierwszy zrekonstruował partyturę – obsada jest imponująca: wielka orkiestra symfoniczna, chór i soliści.
Zapraszamy serdecznie do udziału w spotkaniu i dyskusji poświęconej prezentacji zrekonstruowanej partytury. Gratką dla melomanów będzie również wykonanie fragmentów opery przez młodych utalentowanych artystów, którym przy fortepianie towarzyszyć będzie sam maestro.
ZOBACZ: wydarzenie na FB

Najczęściej czytane:
Wsiądź do najbardziej muzycznego pociągu w Polsce! 21 grudnia 2025 ze stacji Kraków Główny odjedzie jubileuszowy Pociąg Wypełniony Muzyką. Na pokład zaprasza Polskie Wydawnictwo Muzyczne, które w tym roku świętuje 80-lecie swojej działalności.
Polska muzyka współczesna to żywe świadectwo budowania kulturalnego dziedzictwa, twórczość różnorodna, ciekawa, innowacyjna, niezwykle potrzebna w rozwoju estetycznym najmłodszych i wartościowa w poszerzaniu muzycznych horyzontów. Dlatego Polskie Wydawnictwo Muzyczne w roku 80-lecia istnienia postanowiło zainicjować nową serię nutową – „Kompozytorzy Młodym”.
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".