Aktualności
Antyczny dramat oczami współczesnych twórczyń. ORESTEJA Agaty Zubel z librettem Mai Kleczewskiej od ANAKLASIS już w sprzedaży!
2023-05-29
Krwawe zbrodnie, rodzinne dramaty i siła przeznaczenia – ponadczasowa twórczość antycznych dramatopisarzy do dziś porusza odbiorców i jest inspiracją dla współczesnych artystów. Oresteja Ajschylosa stała się podstawą dramatopery Agaty Zubel z librettem Mai Kleczewskiej. W ich wizji starożytnego dramatu w podwójnej roli wystąpiła także wszechstronna polska aktorka – Danuta Stenka. Oresteja została zarejestrowana i wydana przez ANAKLASIS na płycie, która dziś trafia do sprzedaży.
Dramatopera Oresteja powstała w 2011 roku na zamówienie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, gdzie miała premierę rok później w reżyserii Mai Kleczewskiej. Znamienne, że choć w antycznych dramatach nie występowały kobiety, partie Klitajmestry i Orestesa autorki powierzyły znakomitej Danucie Stence, wprowadzając nowe drogi interpretacji dzieła.
„Martwienie się o czystość gatunku uważam za niepotrzebne”, powiedziała kiedyś Agata Zubel w wywiadzie i rzeczywiście, nie martwi się. Jej Oresteja, dramatopera na solistów, aktorów, chór, perkusję i elektronikę, to śmiałe żonglowanie estetykami i brzmieniami. Zubel jest wybitną śpiewaczką, dlatego jako kompozytorka tak wielką wagę przywiązuje do głosu, najbardziej unikalnego z instrumentów – każdy limitowany jest przecież do jednego egzemplarza.
Co ciekawe, Danuta Stenka w Orestei wciela się w dwie skrajności – jest zabójczynią i mścicielem zarazem. W tej opowieści o naturze zła i manowcach sprawiedliwości aktorce partnerują Anna Zawisza (sopran), Michał Sławecki (kontratenor), Tomasz Piluchowski (tenor) oraz Chór Polskiego Radia. Na instrumentach perkusyjnych grają Krzysztof Niezgoda, Leszek Lorent i Tamara Kurkiewicz, dyryguje Szymon Wyrzykowski.
Płyta z rejestracją dzieła dołącza do serii OPERA, która prezentuje wybitne dzieła wokalno-instrumentalne wykraczające poza utrwalone tradycją, gatunkowe rozumienie słowa „opera”. Album jest dostępny w najlepszych księgarniach i sklepach muzycznych oraz na wirtualnych półkach sieci empik.
Zrealizowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Patroni medialni: TVP Kultura, Program 2 Polskiego Radia, Culture.pl
Partner: Ruch Muzyczny
ANAKLASIS
A DIVISION OF
PWM EDITION
www.anaklasis.pl
www.facebook.com/anaklasisrecords
www.instagram.com/anaklasis
Najczęściej czytane:
Wsiądź do najbardziej muzycznego pociągu w Polsce! 21 grudnia 2025 ze stacji Kraków Główny odjedzie jubileuszowy Pociąg Wypełniony Muzyką. Na pokład zaprasza Polskie Wydawnictwo Muzyczne, które w tym roku świętuje 80-lecie swojej działalności.
Polska muzyka współczesna to żywe świadectwo budowania kulturalnego dziedzictwa, twórczość różnorodna, ciekawa, innowacyjna, niezwykle potrzebna w rozwoju estetycznym najmłodszych i wartościowa w poszerzaniu muzycznych horyzontów. Dlatego Polskie Wydawnictwo Muzyczne w roku 80-lecia istnienia postanowiło zainicjować nową serię nutową – „Kompozytorzy Młodym”.
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
_baner.jpg)