Aktualności
Od przedwojennego Wilna do Facebooka. Premiera Małej Monografii poświęconej Romualdowi Twardowskiemu
2023-06-15
Od przedwojennych Kresów, przez liczne podróże, po współczesną Warszawę; od przypadkowego spotkania ze skrzypcami po zdobycie uznania w środowisku kompozytorskim; wreszcie od bogatej twórczości religijnej, przez dzieła sceniczne, kameralistykę, po literaturę pedagogiczną. O długiej i intrygującej drodze kompozytorskiej Romualda Twardowskiego opowiada Mateusz Ciupka w najnowszej publikacji z serii Małe Monografie. Data premiery jest nieprzypadkowa, bowiem 17 czerwca br. kompozytor kończy 93 lata.
„Sztuka to nie zabawa ani przyjemność” – pisał Twardowski w liście do Kilara, żywiąc przekonanie o konieczności szukania w procesie twórczym własnych środków i emocji oraz zaspakajania przede wszystkim swojego głodu estetycznego i intelektualnego. W dobie awangardy kompozytor wypracował indywidualny język muzyczny, łącząc tradycję z nowoczesnością oraz „Zachód” ze „Wschodem”. Jego miłość do przeszłości połączona z pociągiem do teraźniejszości przyczyniły się do powstania zjawiska wyjątkowego i unikatowego na tle muzyki powojennej Polski.
Mateusz Ciupka, dysponując najlepszymi materiałami – wielogodzinnymi rozmowami z kompozytorem, jego korespondencją, wydanymi wspomnieniami czy fascynującymi wideo-gawędami – przedstawia losy artysty w złożoności kontekstów historii XX wieku. „Twardowski” stanowi zatem niezwykły wglądw biografię i twórczość kompozytora, wszakże autor mógł czerpać wiedzę nie tylko ze źródeł, lecz i u źródła.
Na początku Woytowicz musiał zwalczyć u swego wychowanka myślenie tonalne. Znając zdolności podopiecznego, rozumiejąc jego zamiłowanie do muzyki dawnej, twórczości organowej i doświadczenie w chóralistyce, a jednocześnie będąc miłośnikiem polifonii, zadawał mu komponowanie trzy- lub czterogłosowych chorałów, w których każdy głos miał być utrzymany w innej tonacji. Romuald pisał jedno ćwiczenie za drugim, starając się jak najszybciej osiągnąć cel. Ten pęd do pracy będzie go cechował przez całe dalsze zawodowe życie.
Fragment książki
O autorze książki:
Mateusz Ciupka – publicysta muzyczny, redaktor „Ruchu Muzycznego”, autor „Szafy Melomana” – bloga i pierwszego polskiego regularnie realizowanego podcastu poświęconego muzyce klasycznej. Współpracował m.in. z Filharmonią Śląską w Katowicach, Narodowym Forum Muzyki, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia czy Operą Krakowską. Publikował w „Dwutygodniku” i magazynie „Glissando”. Przeprowadził rozmowy m.in. z Masaakim Suzukim, Garrickiem Ohlssonem, Marin Alsop i Giovannim Antoninim. Jego zainteresowania obejmują historię muzyki, związane z nią zjawiska społeczne i rolę, jaką sztuka dźwięków odgrywa w świecie nowych technologii.
Premierową książkę „Twardowski” można znaleźć w stacjonarnej księgarni PWM, księgarniach internetowych: pwm.com.pl, alenuty.pl, liber.pl, czytam.pl oraz dobrych księgarniach muzycznych w całym kraju. Więcej na: FACEBOOK, INSTAGRAM, TWITTER
Najczęściej czytane:
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.
Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza 22 listopada na prapremierę opery Ślub z muzyką skomponowaną przez Zygmunta Krauze. Spektakl uświetniający 120-lecie urodzin oraz 55. rocznicę śmierci Witolda Gombrowicza, tuż po premierze zostanie zaprezentowany także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.
Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.
Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.