Aktualności
Od przedwojennego Wilna do Facebooka. Premiera Małej Monografii poświęconej Romualdowi Twardowskiemu
2023-06-15
Od przedwojennych Kresów, przez liczne podróże, po współczesną Warszawę; od przypadkowego spotkania ze skrzypcami po zdobycie uznania w środowisku kompozytorskim; wreszcie od bogatej twórczości religijnej, przez dzieła sceniczne, kameralistykę, po literaturę pedagogiczną. O długiej i intrygującej drodze kompozytorskiej Romualda Twardowskiego opowiada Mateusz Ciupka w najnowszej publikacji z serii Małe Monografie. Data premiery jest nieprzypadkowa, bowiem 17 czerwca br. kompozytor kończy 93 lata.
„Sztuka to nie zabawa ani przyjemność” – pisał Twardowski w liście do Kilara, żywiąc przekonanie o konieczności szukania w procesie twórczym własnych środków i emocji oraz zaspakajania przede wszystkim swojego głodu estetycznego i intelektualnego. W dobie awangardy kompozytor wypracował indywidualny język muzyczny, łącząc tradycję z nowoczesnością oraz „Zachód” ze „Wschodem”. Jego miłość do przeszłości połączona z pociągiem do teraźniejszości przyczyniły się do powstania zjawiska wyjątkowego i unikatowego na tle muzyki powojennej Polski.

Mateusz Ciupka, dysponując najlepszymi materiałami – wielogodzinnymi rozmowami z kompozytorem, jego korespondencją, wydanymi wspomnieniami czy fascynującymi wideo-gawędami – przedstawia losy artysty w złożoności kontekstów historii XX wieku. „Twardowski” stanowi zatem niezwykły wglądw biografię i twórczość kompozytora, wszakże autor mógł czerpać wiedzę nie tylko ze źródeł, lecz i u źródła.
Na początku Woytowicz musiał zwalczyć u swego wychowanka myślenie tonalne. Znając zdolności podopiecznego, rozumiejąc jego zamiłowanie do muzyki dawnej, twórczości organowej i doświadczenie w chóralistyce, a jednocześnie będąc miłośnikiem polifonii, zadawał mu komponowanie trzy- lub czterogłosowych chorałów, w których każdy głos miał być utrzymany w innej tonacji. Romuald pisał jedno ćwiczenie za drugim, starając się jak najszybciej osiągnąć cel. Ten pęd do pracy będzie go cechował przez całe dalsze zawodowe życie.
Fragment książki

O autorze książki:
Mateusz Ciupka – publicysta muzyczny, redaktor „Ruchu Muzycznego”, autor „Szafy Melomana” – bloga i pierwszego polskiego regularnie realizowanego podcastu poświęconego muzyce klasycznej. Współpracował m.in. z Filharmonią Śląską w Katowicach, Narodowym Forum Muzyki, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia czy Operą Krakowską. Publikował w „Dwutygodniku” i magazynie „Glissando”. Przeprowadził rozmowy m.in. z Masaakim Suzukim, Garrickiem Ohlssonem, Marin Alsop i Giovannim Antoninim. Jego zainteresowania obejmują historię muzyki, związane z nią zjawiska społeczne i rolę, jaką sztuka dźwięków odgrywa w świecie nowych technologii.
Premierową książkę „Twardowski” można znaleźć w stacjonarnej księgarni PWM, księgarniach internetowych: pwm.com.pl, alenuty.pl, liber.pl, czytam.pl oraz dobrych księgarniach muzycznych w całym kraju. Więcej na: FACEBOOK, INSTAGRAM, TWITTER
Najczęściej czytane:
Wsiądź do najbardziej muzycznego pociągu w Polsce! 21 grudnia 2025 ze stacji Kraków Główny odjedzie jubileuszowy Pociąg Wypełniony Muzyką. Na pokład zaprasza Polskie Wydawnictwo Muzyczne, które w tym roku świętuje 80-lecie swojej działalności.
Polska muzyka współczesna to żywe świadectwo budowania kulturalnego dziedzictwa, twórczość różnorodna, ciekawa, innowacyjna, niezwykle potrzebna w rozwoju estetycznym najmłodszych i wartościowa w poszerzaniu muzycznych horyzontów. Dlatego Polskie Wydawnictwo Muzyczne w roku 80-lecia istnienia postanowiło zainicjować nową serię nutową – „Kompozytorzy Młodym”.
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".