Aktualności
Za nami I edycja Baltic Opera Festival
2023-07-18
Opera w lesie... i nad morzem! W dniach 14-17 lipca w Gdańsku i Sopocie odbyła się pierwsza edycja Baltic Opera Festival. W repertuarze znalazły się dwie premiery, maraton filmowy, kreatywne warsztaty dla dzieci i nie tylko. Wśród partnerów wydarzenia nie mogło zabraknąć Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i „Ruchu Muzycznego”.
Spiritus movens festiwalu był wybitny bas-baryton Tomasz Konieczny, zaś jego inspiracją – niezwykłe, stworzone przez naturę warunki akustyczne sopockiej Opery Leśnej. Przed II wojną światową było to ważne miejsce na operowej mapie Europy, znane z występów najznakomitszych orkiestr i solistów, a dzięki stałej obecności repertuaru wagnerowskiego nazywane „Bayreuth Północy”. Obecnie scena ta służy głównie muzyce rozrywkowej; ideą festiwalu jest przywrócenie przestrzeni Opery Leśnej – sztuce operowej. Szczególnie, że zmodernizowany obiekt – z dużą sceną, orkiestronem, widownią na ok. 5 tysięcy miejsc i nowoczesnym zapleczem – predestynuje to miejsce do wystawiania widowiskowych superprodukcji.
Właśnie dlatego głównym wydarzeniem Baltic Opera Festival była premiera wagnerowskiego Latającego Holendra pod kierownictwem muzycznym Marka Janowskiego i według koncepcji inscenizacyjnej Tomasza Koniecznego, którą zrealizowali reżyserzy Łukasz Witt-Michałowski oraz Barbara Wiśniewska. Pieczę nad scenografią – według koncepcji Borisa Kudlički – trzymała Natalia Kitamikado, zaś kostiumy opracowała Dorothée Roqueplo. Organizatorzy zebrali międzynarodową obsadę złożoną z wybitnych artystów – wystąpili: Ricarda Merbeth (Senta), Małgorzata Walewska (Mary), Andrzej Dobber (Holender), Franz Hawlata (Daland), Stefan Vinke (Eric) oraz Dominik Sutowicz (Sternik). Solistom towarzyszyła Orkiestra, Chór oraz Balet Opery Bałtyckiej. Sopocka publiczność mogła obejrzeć spektakl dwukrotnie – 15 i 17 lipca.
fot. Krzysztof Mystkowski /KFP
Pierwszą edycję festiwalu otworzył jednak akcent polski – 14 lipca na scenie Opery Bałtyckiej w Gdańsku odbył się premierowy spektakl mało znanej operetki Karola Szymanowskiego Loteria na mężów, czyli Narzeczony nr 69. Nowe libretto – w miejsce zaginionego oryginału – stworzył Wojciech Tomczyk, zaś spektakl pod kierownictwem muzycznym Piotra Sułkowskiego i w reżyserii Marcina Sławińskiego wyprodukowała Opera Krakowska. Scenografię opracowała Natalia Kitamikado, zaś kostiumy – Izabela Chełkowska-Wolczyńska. Wystąpili: Tomasz Kuk (Tobiasz Helgoland), Szymon Raczkowski (Charly), Adrian Domarecki (Darly), Piotr Maciejowski (Sherlock Holmes), Stepan Drobit (Impresario), Jakub Foltak (Hercules Poirot), Damian Wilma (Williams), Jan Kubas (Jack), Magdalena Barylak (Pani Troodwood), Justyna Khil (Sara), Justyna Bluj (Miss Huck), Laura Wąsek (Molly), Teresa Marut (Ketty), Magdalena Stefaniak (Fanny), Karolina Pankowska (Lotti), Emilia Rabczak (Mimi) oraz Orkiestra, Chór i Balet Opery Krakowskiej.
fot. Krzysztof Mystkowski /KFP
Miniatury filmowe, animacje „na żywo”, spotkania z twórcami – te i inne atrakcje czekały na publiczność Opery Leśnej 16 lipca podczas nocnego operowego maratonu filmowego, który otworzyła rejestracja moniuszkowskiej Halki w reżyserii Mariusza Trelińskiego. Pod znakiem Moniuszki upłynęło też niedzielne popołudnie, a to za sprawą wydarzeń skupionych wokół publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Najmłodsi melomani poznali sylwetkę i twórczość kompozytora podczas warsztatów inspirowanych książeczką Tatulczyk Moniuszko Katarzyny Huzar-Czub. Dzieci miały okazję nie tylko odkryć tajniki świata opery, lecz także spróbować swoich sił w śpiewie, a nawet wspólnym skomponowaniu własnej melodii. Wszystko to pod okiem sopranistki Moniki Sendrowskiej oraz pianistki Emilii Kurek. Nowe spojrzenie na postać Moniuszki zyskali też dorośli, dzięki spotkaniu autorskiemu z Ignacym Zalewskim – kompozytorem, pedagogiem, wykładowcą Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, autorem wydanej nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego książki Moniuszko w serii Małe Monografie. Książka Zalewskiego to odświeżające spojrzenie na postać kompozytora – bez patosu i zastałych etykiet czy uprzedzeń. Spotkanie poprowadziła dziennikarka Radia Gdańsk Marzena Bakowska.
fot. Krzysztof Mystkowski /KFP
Najczęściej czytane:
Pianistka, kameralistka, kompozytorka i synestetyczka, doktor habilitowana w dziedzinie sztuk muzycznych. Autorka licznych i bestsellerowych publikacji fortepianowych wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. W czerwcu Marta Mołodyńska-Wheeler, jako kompozytorka miesiąca, opowiada nam o tym, jak powstają jej utwory i jakie zwyczaje towarzyszą jej w pracy twórczej.
W maju 1857 r. w „Ruchu Muzycznym” ukazała się zapowiedź wystawienia Halki na deskach warszawskiego Teatru Wielkiego. Na te wieści Stanisław Moniuszko czekał bez mała dekadę – teraz jednak wpadł w „żywy niepokój”… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się przygotowaniom do długo wyczekiwanej przez kompozytora premiery.
Dzieło nagrodzone w Konkursie Kompozytorskim Piesomen Antropon zabrzmi po raz pierwszy 6 czerwca w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy. Tego wieczoru usłyszymy ponadto utwory kompozytorów polskich i francuskich, których twórczość stanowi świadectwo czasu i hołd złożony wielkim osobowościom świata sztuki i duchowości m.in. Krzysztofa Pendereckiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem Konkursu.
W ostatnim tygodniu maja uczniowie krakowskich przedszkoli i szkół odwiedzili księgarnię muzyczną PWM z okazji trwającego Tygodnia Dziecka w Polskim Wydawnictwie Muzycznym.
2 czerwca br. rozpocznie się 12. edycja Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. W muzyczne szranki stanie 77 młodych śpiewaków z 28 krajów; zwycięzców poznamy 7 czerwca. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest Partnerem wydarzenia.
Kompozytor, dyrygent, wydawca, teoretyk muzyki, pedagog muzyczny, rektor uczelni – życiorys Józefa Elsnera jest niezwykle bogaty. Mimo to przeważnie kojarzony jest jedynie jako nauczyciel Fryderyka Chopina. Krzysztof Bilica z zaciekawieniem przygląda się mistrzowi przełomu XVIII i XIX wieku, którego portret rysuje w najnowszej Małej Monografii.
Fascynujący bohater, śmiała koncepcja, wreszcie znakomita obsada aktorska – Król Narcyz to nieszablonowy format opowieści o najsłynniejszym kompozytorze muzyki polskiej początków XX wieku. Wspólna produkcja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i Radia Kraków zgromadziła cenionych realizatorów i aktorów teatralnych, którzy wykreowali świat Karola Szymanowskiego oraz jego bliskich. Emisja na antenie Radia Kraków w kolejne poniedziałki o godzinie 21.05, począwszy od 2 czerwca br.
Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.