Aktualności
Przed nami część koncertowa projektu PLAYGROUND: call for collaborations
2023-08-14
W marcu Spółdzielnia Muzyczna zaprosiła młodych kompozytorów i kompozytorki do autorskiego projektu PLAYGROUND: call for collaborations. Jury wybrało osobowości, które wzięły udział w kilkumiesięcznych warsztatach, których efektem będzie powstanie nowych utworów. Kompozycje zabrzmią już we wrześniu w ramach festiwali Sacrum Profanum i „Warszawska Jesień”. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem projektu.
W ramach indywidualnych konsultacji, warsztatów koncepcyjnych i technicznych Szymon Wieczorek, Lena Michajłów i Hubert Gabriel Żmudzki mogli zderzyć własne pomysły z dźwiękową rzeczywistością, a także czerpać z wiedzy doświadczonych kompozytorów. Efektem ich pracy są trzy utwory, które zabrzmią w Krakowie i w Warszawie odpowiednio 8 i 9 września.
Utwór Szymona Wieczorka I will not let my body be torn na flet, klarnet basowy, wiolonczelę, performera, zestaw perkusyjny i live electronics powstaje między innymi z inspiracji (A)pollonią Krzysztofa Warlikowskiego:
[...] ta niegodziwość wycisnęła na mnie piętno. Istnieją mężczyźni, dla których wojna, czy choćby zbrodnia, jest rozwiązaniem, ale ja do nich nie należę, dla mnie, jak dla większości ludzi, wojna i zbrodnia są pytaniem, pytaniem bez odpowiedzi – gdy wykrzykujemy je nocą, nikt się nie odzywa. [...]
Lena Michajłów skupia się obecnie w swojej pracy na komunikacji między kompozytorem a odbiorcą. W nowo napisanym utworze all you need is na klarnet, saksofon, skrzypce, wiolonczelę, perkusję i elektronikę wykorzystuje rozmowy ze spotykanymi na co dzień ludźmi dotyczące snów, by zbliżyć się do tajników podświadomości i stworzyć na ich podstawie oniryczną przestrzeń dźwiękową.
Hubert Gabriel Żmudzki przeniesie odbiorców w sferę dźwięków o charakterze rytualnym, bogatą w harmonikę mikrotonową i spektralną. …Wie man wird, was man ist… na flet, skrzypce, altówkę, wiolonczelę, fortepian, perkusję i taśmę to utwór, w którym kompozytor poszukuje odpowiedzi na odwieczne pytania o naturę człowieka. Co to znaczy być człowiekiem? Jak się staje, czym się jest?
Dopełnieniem koncertów będzie zamówiona przez Spółdzielnię Muzyczną kompozycja Żanety Rydzewskiej, pełniącej rolę tegorocznej playgroundowej tutorki. Insatiability na flet, klarnet, saksofon, skrzypce, wiolonczelę, perkusję, fortepian i elektronikę to utwór, który powstał z inspiracji powieścią Nienasycenie Stanisława Ignacego Witkiewicza, jej nieokreśloną tęsknotą za wielkimi przeżyciami i nieustannym poczuciem niespełnienia.
Na koncerty artystów Spółdzielni Muzycznej zapraszamy 8 września do krakowskiego Teatru KTO (Sacrum Profanum – wydarzenie towarzyszące) oraz 9 września do Hashtag Lab w Warszawie („Warszawska Jesień” – prolog). Wstęp na wydarzenia jest bezpłatny, wejściówki do pobrania na stronie www.spoldzielniamuzyczna.com lub bezpośrednio przed koncertami.
Najczęściej czytane:
Już jutro Warszawa ponownie stanie się stolicą muzyki najnowszej. 19 września rusza 68. Edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, której hasłem przewodnim jest „Prześwit”. Polskie Wydawnictwo Muzyczne – Partner Strategiczny Festiwalu – zaprasza na dwa spotkania autorskie, wokół premierowych publikacji poświęconych postaciom związanym z festiwalem.
Jak podzielić się ze słuchaczem własnym doświadczeniem? Jak oddać to, co niełatwo wyrazić słowem, gestem czy dźwiękiem? Jak za pomocą dźwięków przekazać własne „ja”? Tadeusz Wielecki – kompozytor i kontrabasista – nieustannie poszukuje odpowiedzi na te pytania. Jego refleksje zwerbalizowane w dialogu z Adamem Suprynowiczem, zapisane zostały w najnowszej książce Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Jak by to powiedzieć... Premierowa publikacja to głos artysty, dla którego nie ma prostych odpowiedzi.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowią istotną i liczną grupę powstających publikacji. Z okazji 80 lat istnienia PWM-u, powstał cykl artykułów Polscy Kompozytorzy Dzieciom zadedykowany twórcom, którzy część pracy artystycznej poświęcili adeptom sztuki muzycznej.
Głęboko zakorzeniony w tradycji, nie uciekał od nowinek muzycznych. Kompozytor, pedagog, twórca życia kulturalnego, a prywatnie – miłośnik motoryzacji. Tadeusz Baird to bohater napisanej przez Rafała Augustyna najnowszej książki z serii „Małe Monografie” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Publikacja już dziś trafia na księgarniane półki.
Aż 4 drużyny z Polskiego Wydawnictwa Muzycznego wzięły udział w tegorocznej edycji Poland Business Run. To największa charytatywna sztafeta biznesowa w Polsce!
Paweł Łukaszewski prowadzi szeroko zakrojoną działalność artystyczną: jest wszechstronnym kompozytorem, dyrygentem, wykładowcą akademickim i animatorem życia muzycznego. Jego dzieła wykonują renomowane zespoły w Europie, Stanach Zjednoczonych, czy Kanadzie. We wrześniu, w ramach akcji Kompozytor miesiąca, zaglądamy do jego pracowni, by przyjrzeć się pracy i miejscu, w którym zazwyczaj komponuje.
Carillon to instrument wpisany w audiosferę Gdańska od wielu wieków. Dziś przeżywa swój renesans. Dzięki corocznym premierom nowych utworów skomponowanych na dwa miejskie zestawy dzwonów oraz nagraniom rejestrującym te dzieła na płytach, carillony są na nowo odkrywane dla muzyki współczesnej. I tę właśnie twórczość, napisaną na zamówienie Miasta Gdańska oraz Muzeum Gdańska w latach 2022-2024 zarejestrowano na albumie wytwórni płytowej ANAKLASIS, który dziś trafia do sprzedaży w najlepszych sklepach muzycznych.
To rekordowy miesiąc pod względem liczby prawykonań z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ostatnim czasie! We wrześniu usłyszymy aż 16 kompozycji: nowych, po raz pierwszy granych w Polsce lub w zupełnie nowej szacie instrumentalnej. Polska muzyka najnowsza zabrzmi w Gdańsku, Warszawie, Katowicach, Wrocławiu oraz Strasburgu.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne serdecznie zaprasza na kolejną edycję seminarium „Kurs Edytorstwa Muzycznego”. Zajęcia odbywają się online, planowane są też zjazdy stacjonarne. Nabór trwa do 14 września.
Ideofonie na fortepian Marty Mołodyńskiej-Wheeler to zbiór utworów klasycznych, lecz wzbogaconych o fragmenty improwizowane – wykonawca może stworzyć własną linię melodyczną do gotowego akompaniamentu lewej ręki.