Aktualności
Przed nami część koncertowa projektu PLAYGROUND: call for collaborations
2023-08-14
W marcu Spółdzielnia Muzyczna zaprosiła młodych kompozytorów i kompozytorki do autorskiego projektu PLAYGROUND: call for collaborations. Jury wybrało osobowości, które wzięły udział w kilkumiesięcznych warsztatach, których efektem będzie powstanie nowych utworów. Kompozycje zabrzmią już we wrześniu w ramach festiwali Sacrum Profanum i „Warszawska Jesień”. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem projektu.
W ramach indywidualnych konsultacji, warsztatów koncepcyjnych i technicznych Szymon Wieczorek, Lena Michajłów i Hubert Gabriel Żmudzki mogli zderzyć własne pomysły z dźwiękową rzeczywistością, a także czerpać z wiedzy doświadczonych kompozytorów. Efektem ich pracy są trzy utwory, które zabrzmią w Krakowie i w Warszawie odpowiednio 8 i 9 września.
Utwór Szymona Wieczorka I will not let my body be torn na flet, klarnet basowy, wiolonczelę, performera, zestaw perkusyjny i live electronics powstaje między innymi z inspiracji (A)pollonią Krzysztofa Warlikowskiego:
[...] ta niegodziwość wycisnęła na mnie piętno. Istnieją mężczyźni, dla których wojna, czy choćby zbrodnia, jest rozwiązaniem, ale ja do nich nie należę, dla mnie, jak dla większości ludzi, wojna i zbrodnia są pytaniem, pytaniem bez odpowiedzi – gdy wykrzykujemy je nocą, nikt się nie odzywa. [...]
Lena Michajłów skupia się obecnie w swojej pracy na komunikacji między kompozytorem a odbiorcą. W nowo napisanym utworze all you need is na klarnet, saksofon, skrzypce, wiolonczelę, perkusję i elektronikę wykorzystuje rozmowy ze spotykanymi na co dzień ludźmi dotyczące snów, by zbliżyć się do tajników podświadomości i stworzyć na ich podstawie oniryczną przestrzeń dźwiękową.
Hubert Gabriel Żmudzki przeniesie odbiorców w sferę dźwięków o charakterze rytualnym, bogatą w harmonikę mikrotonową i spektralną. …Wie man wird, was man ist… na flet, skrzypce, altówkę, wiolonczelę, fortepian, perkusję i taśmę to utwór, w którym kompozytor poszukuje odpowiedzi na odwieczne pytania o naturę człowieka. Co to znaczy być człowiekiem? Jak się staje, czym się jest?

Dopełnieniem koncertów będzie zamówiona przez Spółdzielnię Muzyczną kompozycja Żanety Rydzewskiej, pełniącej rolę tegorocznej playgroundowej tutorki. Insatiability na flet, klarnet, saksofon, skrzypce, wiolonczelę, perkusję, fortepian i elektronikę to utwór, który powstał z inspiracji powieścią Nienasycenie Stanisława Ignacego Witkiewicza, jej nieokreśloną tęsknotą za wielkimi przeżyciami i nieustannym poczuciem niespełnienia.
Na koncerty artystów Spółdzielni Muzycznej zapraszamy 8 września do krakowskiego Teatru KTO (Sacrum Profanum – wydarzenie towarzyszące) oraz 9 września do Hashtag Lab w Warszawie („Warszawska Jesień” – prolog). Wstęp na wydarzenia jest bezpłatny, wejściówki do pobrania na stronie www.spoldzielniamuzyczna.com lub bezpośrednio przed koncertami.
Najczęściej czytane:
Wsiądź do najbardziej muzycznego pociągu w Polsce! 21 grudnia 2025 ze stacji Kraków Główny odjedzie jubileuszowy Pociąg Wypełniony Muzyką. Na pokład zaprasza Polskie Wydawnictwo Muzyczne, które w tym roku świętuje 80-lecie swojej działalności.
Polska muzyka współczesna to żywe świadectwo budowania kulturalnego dziedzictwa, twórczość różnorodna, ciekawa, innowacyjna, niezwykle potrzebna w rozwoju estetycznym najmłodszych i wartościowa w poszerzaniu muzycznych horyzontów. Dlatego Polskie Wydawnictwo Muzyczne w roku 80-lecia istnienia postanowiło zainicjować nową serię nutową – „Kompozytorzy Młodym”.
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".