Aktualności
Przed nami część koncertowa projektu PLAYGROUND: call for collaborations
2023-08-14
W marcu Spółdzielnia Muzyczna zaprosiła młodych kompozytorów i kompozytorki do autorskiego projektu PLAYGROUND: call for collaborations. Jury wybrało osobowości, które wzięły udział w kilkumiesięcznych warsztatach, których efektem będzie powstanie nowych utworów. Kompozycje zabrzmią już we wrześniu w ramach festiwali Sacrum Profanum i „Warszawska Jesień”. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem projektu.
W ramach indywidualnych konsultacji, warsztatów koncepcyjnych i technicznych Szymon Wieczorek, Lena Michajłów i Hubert Gabriel Żmudzki mogli zderzyć własne pomysły z dźwiękową rzeczywistością, a także czerpać z wiedzy doświadczonych kompozytorów. Efektem ich pracy są trzy utwory, które zabrzmią w Krakowie i w Warszawie odpowiednio 8 i 9 września.
Utwór Szymona Wieczorka I will not let my body be torn na flet, klarnet basowy, wiolonczelę, performera, zestaw perkusyjny i live electronics powstaje między innymi z inspiracji (A)pollonią Krzysztofa Warlikowskiego:
[...] ta niegodziwość wycisnęła na mnie piętno. Istnieją mężczyźni, dla których wojna, czy choćby zbrodnia, jest rozwiązaniem, ale ja do nich nie należę, dla mnie, jak dla większości ludzi, wojna i zbrodnia są pytaniem, pytaniem bez odpowiedzi – gdy wykrzykujemy je nocą, nikt się nie odzywa. [...]
Lena Michajłów skupia się obecnie w swojej pracy na komunikacji między kompozytorem a odbiorcą. W nowo napisanym utworze all you need is na klarnet, saksofon, skrzypce, wiolonczelę, perkusję i elektronikę wykorzystuje rozmowy ze spotykanymi na co dzień ludźmi dotyczące snów, by zbliżyć się do tajników podświadomości i stworzyć na ich podstawie oniryczną przestrzeń dźwiękową.
Hubert Gabriel Żmudzki przeniesie odbiorców w sferę dźwięków o charakterze rytualnym, bogatą w harmonikę mikrotonową i spektralną. …Wie man wird, was man ist… na flet, skrzypce, altówkę, wiolonczelę, fortepian, perkusję i taśmę to utwór, w którym kompozytor poszukuje odpowiedzi na odwieczne pytania o naturę człowieka. Co to znaczy być człowiekiem? Jak się staje, czym się jest?
Dopełnieniem koncertów będzie zamówiona przez Spółdzielnię Muzyczną kompozycja Żanety Rydzewskiej, pełniącej rolę tegorocznej playgroundowej tutorki. Insatiability na flet, klarnet, saksofon, skrzypce, wiolonczelę, perkusję, fortepian i elektronikę to utwór, który powstał z inspiracji powieścią Nienasycenie Stanisława Ignacego Witkiewicza, jej nieokreśloną tęsknotą za wielkimi przeżyciami i nieustannym poczuciem niespełnienia.
Na koncerty artystów Spółdzielni Muzycznej zapraszamy 8 września do krakowskiego Teatru KTO (Sacrum Profanum – wydarzenie towarzyszące) oraz 9 września do Hashtag Lab w Warszawie („Warszawska Jesień” – prolog). Wstęp na wydarzenia jest bezpłatny, wejściówki do pobrania na stronie www.spoldzielniamuzyczna.com lub bezpośrednio przed koncertami.
Najczęściej czytane:
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.
Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza 22 listopada na prapremierę opery Ślub z muzyką skomponowaną przez Zygmunta Krauze. Spektakl uświetniający 120-lecie urodzin oraz 55. rocznicę śmierci Witolda Gombrowicza, tuż po premierze zostanie zaprezentowany także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.
Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.
Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.