Aktualności
Jesień z prawykonaniami
2023-10-03
Początek jesieni obfituje w prawykonania utworów kompozytorów reprezentowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Październik rozpoczniemy muzycznie na Śląsku, gdzie w Tychach po raz pierwszy zabrzmi najnowsza opera Alka Nowaka, natomiast zakończymy w Szczecinie wraz z kameralną kompozycją Hanny Kulenty. Premierowo zabrzmią również utwory Zygmunta Krauze, Macieja Zielińskiego i Mikołaja Piotra Góreckiego oraz wyjątkowe dzieło Krzysztofa Meyera.
Rzeczy Aleksandra Nowaka
Aleksander Nowak z powodzeniem kontynuuje swoją literacką rezydencję na festiwalu auksodrone w Tychach. Tym razem za książkowy pierwowzór opery Rzeczy. Vaudeville na trzy głosy, kontrabas, fortepian i smyczki kompozytorowi posłużyła powieść Marcina Wichy pt. "Rzeczy, których nie wyrzuciłem", doceniona przez czytelników i wyróżniona Nagrodą Literacką Nike oraz Paszportem Polityki. W zamyśle dzieło miało być formą muzyczną „między dramatem a cyklem piosenek”, w rezultacie twórczych poszukiwań kompozytora powstał vaudeville. To forma muzyczna, która zazwyczaj ma charakter komiczny i łączy piosenki z żartobliwym tekstem. Nowak potraktował tę formę i dzieło przewrotnie, jako żałobny rytuał. „Nie ma tu doniosłości, tylko ciche echa minionego życia” – zapowiada kompozytor. Operę wykonają 7 października w Tychach: Joanna Freszel - sopranistka i wielokrotna wykonawczyni oper Nowaka, wokalistka Kasia Moś oraz Karol Kozłowski (tenor). Przy fortepianie zasiądzie Piotr Sałajczyk, na kontrabasie zagra Max Mucha, a solistom towarzyszyć będzie AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy pod kierownictwem Marka Mosia. Więcej informacji dostępnych jest na stronie festiwalu auksodrone

Fortepian szczególnie uprzywilejowany
W twórczości Zygmunta Krauze szczególnie uprzywilejowanym instrumentem jest fortepian. Kompozytor, będąc koncertującym pianistą, często jest również wykonawcą swoich utworów. W roku, w którym świętuje swoje 85. urodziny, Krauze pozostaje niezwykle aktywny zarówno jako twórca, jak i muzyk koncertujący. 11 października w Sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie odbędzie się prawykonanie jego IV Koncertu fortepianowego, z udziałem kompozytora i Sinfonii Varsovia. To trzecie dzieło Zygmunta Krauze, które zostanie po raz pierwszy wykonane w tym roku. Szczegóły koncertu dostępne są na stronie UMFC.

Ślepy tor Krzysztofa Meyera
Krzysztof Meyer powraca do opery po wielu latach. I wraca z dziełem wyjątkowym. Nieczęsto bowiem zdarza się w operze taka propozycja. Twórcy i organizatorzy premierowego wykonania zapowiadają inscenizację nie tylko atrakcyjną wizualnie i muzycznie, ale i intrygującą intelektualnie. Przy tym dowcipną, inteligentną, z wieloznacznym, ironiczno-sarkastycznym przesłaniem. Praca nad Ślepym torem trwała trzy lata (2019–2022), a jej zwieńczeniem będzie premiera w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie, zaplanowana na sobotę, 14 października. Libretto opery, stworzone przez Antoniego Liberę, uznanego pisarza, tłumacza i reżysera teatralnego, jest opowiastką filozoficzną na współczesny temat, w której bohaterowie toczą odwieczny spór o sens i porządek świata. Spektakl wyreżyseruje Marek Weiss, który zrealizował na scenie TW–ON już dwadzieścia premier. Jest on również autorem książki "Biały wieloryb" opowiadającej o tworzeniu teatru operowego w Polsce i na świecie. Promocja dzieła odbędzie się 28 października w TW-ON. Wydawcą książki jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Więcej informacji na stronie Teatru Wielkiego-Opery Narodowej

Koncerty nadzwyczajne w filharmoniach w Gorzowie i Warszawie
20 października, podczas koncertu zamykającego X Festiwal Muzyki Współczesnej w Gorzowie Orkiestra Filharmonii Gorzowskiej pod dyrekcją Lilianny Krych prawykona utwór Arpoboe na obój, harfę i orkiestrę Macieja Zielińskiego. W kompozycji punktem wyjścia stała się odmienność i odrębność oboju i harfy. Partie instrumentów solowych wykonają harfistka Agnieszka Kaczmarek-Bialic i oboista Marek Mleczko. Program koncertu dostępny jest na stronie Filharmonii Gorzowskiej

Dwa dni później w Filharmonii Narodowej odbędzie się koncert nadzwyczajny z okazji 70-lecia Chóru Filharmonii Narodowej. Program wydarzenia przedstawia historię ostatnich siedmiu dekad polskiej muzyki chóralnej. W repertuarze znalazły się utwory kompozytorów, których wspominamy w tym roku w związku z ważnymi rocznicami: Witolda Lutosławskiego (110. rocznica urodzin), Henryka Mikołaja Góreckiego (90. rocznica urodzin), Krzysztofa Pendereckiego (90. rocznica urodzin) oraz Wojciecha Kilara (10. rocznica śmierci). Nie zabraknie też prawykonania – po raz pierwszy zabrzmi Laudato si’, mi Signore na chór mieszany i zespół instrumentalny op. 62 Mikołaja Piotra Góreckiego, które zostało napisane specjalnie dla Filharmonii Narodowej. Na koncert zapraszamy 22 października o godz. 19:00. Szczegółowy program publikuje Filharmonia Narodowa

Hanna Kulenty w Akademii Sztuki w Szczecinie
Na finał miesiąca pełnego prawykonań zapraszamy 24 października do Akademii Sztuki w Szczecinie, gdzie po raz pierwszy zabrzmi kompozycja Hanny Kulenty AlineaDuo na klarnet i fortepian. Kameralny utwór wykonają w duecie Roman Widaszek, klarnecista, który regularnie współpracuje z wybitnymi polskimi kompozytorami, będąc wykonawcą wielu utworów solowych i kameralnych jemu dedykowanych, oraz Magdalena Duś, pianistka i kameralistka, która wraz z kompozytorami (m.in. Wojciechem Ziemowitem Zychem czy Hanną Kulenty) od lat poszerza repertuar polskiej muzyki współczesnej.

Najczęściej czytane:
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.