Aktualności
Jesień z prawykonaniami
2023-10-03
Początek jesieni obfituje w prawykonania utworów kompozytorów reprezentowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Październik rozpoczniemy muzycznie na Śląsku, gdzie w Tychach po raz pierwszy zabrzmi najnowsza opera Alka Nowaka, natomiast zakończymy w Szczecinie wraz z kameralną kompozycją Hanny Kulenty. Premierowo zabrzmią również utwory Zygmunta Krauze, Macieja Zielińskiego i Mikołaja Piotra Góreckiego oraz wyjątkowe dzieło Krzysztofa Meyera.
Rzeczy Aleksandra Nowaka
Aleksander Nowak z powodzeniem kontynuuje swoją literacką rezydencję na festiwalu auksodrone w Tychach. Tym razem za książkowy pierwowzór opery Rzeczy. Vaudeville na trzy głosy, kontrabas, fortepian i smyczki kompozytorowi posłużyła powieść Marcina Wichy pt. "Rzeczy, których nie wyrzuciłem", doceniona przez czytelników i wyróżniona Nagrodą Literacką Nike oraz Paszportem Polityki. W zamyśle dzieło miało być formą muzyczną „między dramatem a cyklem piosenek”, w rezultacie twórczych poszukiwań kompozytora powstał vaudeville. To forma muzyczna, która zazwyczaj ma charakter komiczny i łączy piosenki z żartobliwym tekstem. Nowak potraktował tę formę i dzieło przewrotnie, jako żałobny rytuał. „Nie ma tu doniosłości, tylko ciche echa minionego życia” – zapowiada kompozytor. Operę wykonają 7 października w Tychach: Joanna Freszel - sopranistka i wielokrotna wykonawczyni oper Nowaka, wokalistka Kasia Moś oraz Karol Kozłowski (tenor). Przy fortepianie zasiądzie Piotr Sałajczyk, na kontrabasie zagra Max Mucha, a solistom towarzyszyć będzie AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy pod kierownictwem Marka Mosia. Więcej informacji dostępnych jest na stronie festiwalu auksodrone
Fortepian szczególnie uprzywilejowany
W twórczości Zygmunta Krauze szczególnie uprzywilejowanym instrumentem jest fortepian. Kompozytor, będąc koncertującym pianistą, często jest również wykonawcą swoich utworów. W roku, w którym świętuje swoje 85. urodziny, Krauze pozostaje niezwykle aktywny zarówno jako twórca, jak i muzyk koncertujący. 11 października w Sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie odbędzie się prawykonanie jego IV Koncertu fortepianowego, z udziałem kompozytora i Sinfonii Varsovia. To trzecie dzieło Zygmunta Krauze, które zostanie po raz pierwszy wykonane w tym roku. Szczegóły koncertu dostępne są na stronie UMFC.
Ślepy tor Krzysztofa Meyera
Krzysztof Meyer powraca do opery po wielu latach. I wraca z dziełem wyjątkowym. Nieczęsto bowiem zdarza się w operze taka propozycja. Twórcy i organizatorzy premierowego wykonania zapowiadają inscenizację nie tylko atrakcyjną wizualnie i muzycznie, ale i intrygującą intelektualnie. Przy tym dowcipną, inteligentną, z wieloznacznym, ironiczno-sarkastycznym przesłaniem. Praca nad Ślepym torem trwała trzy lata (2019–2022), a jej zwieńczeniem będzie premiera w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie, zaplanowana na sobotę, 14 października. Libretto opery, stworzone przez Antoniego Liberę, uznanego pisarza, tłumacza i reżysera teatralnego, jest opowiastką filozoficzną na współczesny temat, w której bohaterowie toczą odwieczny spór o sens i porządek świata. Spektakl wyreżyseruje Marek Weiss, który zrealizował na scenie TW–ON już dwadzieścia premier. Jest on również autorem książki "Biały wieloryb" opowiadającej o tworzeniu teatru operowego w Polsce i na świecie. Promocja dzieła odbędzie się 28 października w TW-ON. Wydawcą książki jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Więcej informacji na stronie Teatru Wielkiego-Opery Narodowej
Koncerty nadzwyczajne w filharmoniach w Gorzowie i Warszawie
20 października, podczas koncertu zamykającego X Festiwal Muzyki Współczesnej w Gorzowie Orkiestra Filharmonii Gorzowskiej pod dyrekcją Lilianny Krych prawykona utwór Arpoboe na obój, harfę i orkiestrę Macieja Zielińskiego. W kompozycji punktem wyjścia stała się odmienność i odrębność oboju i harfy. Partie instrumentów solowych wykonają harfistka Agnieszka Kaczmarek-Bialic i oboista Marek Mleczko. Program koncertu dostępny jest na stronie Filharmonii Gorzowskiej
Dwa dni później w Filharmonii Narodowej odbędzie się koncert nadzwyczajny z okazji 70-lecia Chóru Filharmonii Narodowej. Program wydarzenia przedstawia historię ostatnich siedmiu dekad polskiej muzyki chóralnej. W repertuarze znalazły się utwory kompozytorów, których wspominamy w tym roku w związku z ważnymi rocznicami: Witolda Lutosławskiego (110. rocznica urodzin), Henryka Mikołaja Góreckiego (90. rocznica urodzin), Krzysztofa Pendereckiego (90. rocznica urodzin) oraz Wojciecha Kilara (10. rocznica śmierci). Nie zabraknie też prawykonania – po raz pierwszy zabrzmi Laudato si’, mi Signore na chór mieszany i zespół instrumentalny op. 62 Mikołaja Piotra Góreckiego, które zostało napisane specjalnie dla Filharmonii Narodowej. Na koncert zapraszamy 22 października o godz. 19:00. Szczegółowy program publikuje Filharmonia Narodowa
Hanna Kulenty w Akademii Sztuki w Szczecinie
Na finał miesiąca pełnego prawykonań zapraszamy 24 października do Akademii Sztuki w Szczecinie, gdzie po raz pierwszy zabrzmi kompozycja Hanny Kulenty AlineaDuo na klarnet i fortepian. Kameralny utwór wykonają w duecie Roman Widaszek, klarnecista, który regularnie współpracuje z wybitnymi polskimi kompozytorami, będąc wykonawcą wielu utworów solowych i kameralnych jemu dedykowanych, oraz Magdalena Duś, pianistka i kameralistka, która wraz z kompozytorami (m.in. Wojciechem Ziemowitem Zychem czy Hanną Kulenty) od lat poszerza repertuar polskiej muzyki współczesnej.
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.