Aktualności
Instrument miesiąca: orkiestrowe rekomendacje Alexandra Humali
2023-09-26
We wrześniu, na początku kolejnego sezonu artystycznego, celebrujemy instrument zbiorowy, jakim jest orkiestra. Do sięgnięcia w głąb katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i wyboru interesujących pozycji wielkoobsadowych zaprosiliśmy Alexandra Humalę, który pełni obecnie funkcję Dyrektora Artystycznego Filharmonii Krakowskiej.
Karol Szymanowski – II Symfonia B-dur, op. 19
Tak się złożyło, że pierwszą partyturą, którą kupiłem za własne pieniądze na początku 2001 roku w Warszawie, była partytura II Symfonii Karola Szymanowskiego. Nie wiem, dlaczego mając osiemnaście lat kupiłem właśnie ją. Wtedy dopiero zaczynałem czytać orkiestrowe partytury i wydaje mi się, że sam zapis tej symfonii zachwycił mnie gęstością zapisu nutowego, nietypowym dla symfonii układem, nieznanymi mi wówczas instrumentami. W każdym razie byłem bardzo ciekaw tej partytury i dlatego ją kupiłem. Los sprawił, że w 2021 roku, dwadzieścia lat później, poprowadziłem Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Krakowskiej podczas wykonania tej symfonii w jej pierwotnej wersji po raz pierwszy po stu latach. Wspólnie dokonaliśmy też pierwszego w historii nagrania utworu w tej wersji.
Karol Szymanowski – Stabat Mater na sopran, alt, baryton, chór mieszany i orkiestrę, op. 53
W 2005 roku na III Międzynarodowym Turnieju Dyrygentury Chóralnej „W stronę polifonii” we Wrocławiu zostałem wyróżniony dyplomem im. Zbigniewa Urbańskiego za najlepsze wykonanie Pieśni Kurpiowskich Karola Szymanowskiego, który ufundowała jego córka, a zarazem przewodniczącą jury tego konkursu Zofia Urbańska-Krasnodębska. Otrzymałem także partyturę Stabat Mater Szymanowskiego i zakochałem się w tym dziele. Marzyłem, by ten utwór wykonać. Dopiero 23 lutego 2022 roku moje marzenie się spełniło dzięki orkiestrze, chórowi i solistom Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Następnego dnia nasz świat znowu się okrutnie zmienił….
Aleksander Humala, fot. Natalia Sprynca
Grażyna Bacewicz – Koncert na orkiestrę smyczkową
Wykonywać muzykę Grażyny Bacewicz i jej słuchać jest wielkim szczęściem. Zarówno Koncert na orkiestrę smyczkową, jak i cała jej kompozytorska twórczość są genialne i ponadczasowe.
Bardzo lubię i cenię twórczość Wojciecha Kilara, Krzesanego szczególnie. Darzę go dużym sentymentem. To właśnie w tym utworze prowadziłem Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach podczas uroczystego otwarcia jej nowej siedziby przy placu Wojciecha Kilara właśnie. Był to jeden z moich pierwszych występów z NOSPR-em.
Stanisław Skrowaczewski – Uwertura 1947 na orkiestrę symfoniczną
Niezwykła jest postać Stanisława Skrowaczewskiego, dyrygenta, kompozytora, muzyka. Miałem wielkie szczęście być jego asystentem w 2015 i 2016 roku. W roku 100. rocznicy urodzin Artysty chciałbym zwrócić uwagę właśnie na jego Uwerturę 1947 na orkiestrę symfoniczną, znajdującą się w katalogu PWM.
Joanna Wnuk-Nazarowa – Il tempo passa. Passacaglia na wielką orkiestrę symfoniczną
Utwór został dedykowany Elżbiecie Pendereckiej. Jest hymnem miłości i wsparcia dla bardzo bliskiej przyjaciółki, przeżywającej najtrudniejszy czas po śmierci swojego męża, wielkiego Krzysztofa Pendereckiego. Kompozycję prawykonała Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Krakowskiej pod moją dyrekcją w swojej siedzibie 19 listopada 2022 roku.
Najczęściej czytane:
Już jutro Warszawa ponownie stanie się stolicą muzyki najnowszej. 19 września rusza 68. Edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, której hasłem przewodnim jest „Prześwit”. Polskie Wydawnictwo Muzyczne – Partner Strategiczny Festiwalu – zaprasza na dwa spotkania autorskie, wokół premierowych publikacji poświęconych postaciom związanym z festiwalem.
Jak podzielić się ze słuchaczem własnym doświadczeniem? Jak oddać to, co niełatwo wyrazić słowem, gestem czy dźwiękiem? Jak za pomocą dźwięków przekazać własne „ja”? Tadeusz Wielecki – kompozytor i kontrabasista – nieustannie poszukuje odpowiedzi na te pytania. Jego refleksje zwerbalizowane w dialogu z Adamem Suprynowiczem, zapisane zostały w najnowszej książce Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Jak by to powiedzieć... Premierowa publikacja to głos artysty, dla którego nie ma prostych odpowiedzi.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowią istotną i liczną grupę powstających publikacji. Z okazji 80 lat istnienia PWM-u, powstał cykl artykułów Polscy Kompozytorzy Dzieciom zadedykowany twórcom, którzy część pracy artystycznej poświęcili adeptom sztuki muzycznej.
Głęboko zakorzeniony w tradycji, nie uciekał od nowinek muzycznych. Kompozytor, pedagog, twórca życia kulturalnego, a prywatnie – miłośnik motoryzacji. Tadeusz Baird to bohater napisanej przez Rafała Augustyna najnowszej książki z serii „Małe Monografie” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Publikacja już dziś trafia na księgarniane półki.
Aż 4 drużyny z Polskiego Wydawnictwa Muzycznego wzięły udział w tegorocznej edycji Poland Business Run. To największa charytatywna sztafeta biznesowa w Polsce!
Paweł Łukaszewski prowadzi szeroko zakrojoną działalność artystyczną: jest wszechstronnym kompozytorem, dyrygentem, wykładowcą akademickim i animatorem życia muzycznego. Jego dzieła wykonują renomowane zespoły w Europie, Stanach Zjednoczonych, czy Kanadzie. We wrześniu, w ramach akcji Kompozytor miesiąca, zaglądamy do jego pracowni, by przyjrzeć się pracy i miejscu, w którym zazwyczaj komponuje.
Carillon to instrument wpisany w audiosferę Gdańska od wielu wieków. Dziś przeżywa swój renesans. Dzięki corocznym premierom nowych utworów skomponowanych na dwa miejskie zestawy dzwonów oraz nagraniom rejestrującym te dzieła na płytach, carillony są na nowo odkrywane dla muzyki współczesnej. I tę właśnie twórczość, napisaną na zamówienie Miasta Gdańska oraz Muzeum Gdańska w latach 2022-2024 zarejestrowano na albumie wytwórni płytowej ANAKLASIS, który dziś trafia do sprzedaży w najlepszych sklepach muzycznych.
To rekordowy miesiąc pod względem liczby prawykonań z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ostatnim czasie! We wrześniu usłyszymy aż 16 kompozycji: nowych, po raz pierwszy granych w Polsce lub w zupełnie nowej szacie instrumentalnej. Polska muzyka najnowsza zabrzmi w Gdańsku, Warszawie, Katowicach, Wrocławiu oraz Strasburgu.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne serdecznie zaprasza na kolejną edycję seminarium „Kurs Edytorstwa Muzycznego”. Zajęcia odbywają się online, planowane są też zjazdy stacjonarne. Nabór trwa do 14 września.
Ideofonie na fortepian Marty Mołodyńskiej-Wheeler to zbiór utworów klasycznych, lecz wzbogaconych o fragmenty improwizowane – wykonawca może stworzyć własną linię melodyczną do gotowego akompaniamentu lewej ręki.