Aktualności
Instrument miesiąca: orkiestrowe rekomendacje Alexandra Humali
2023-09-26
We wrześniu, na początku kolejnego sezonu artystycznego, celebrujemy instrument zbiorowy, jakim jest orkiestra. Do sięgnięcia w głąb katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i wyboru interesujących pozycji wielkoobsadowych zaprosiliśmy Alexandra Humalę, który pełni obecnie funkcję Dyrektora Artystycznego Filharmonii Krakowskiej.
Karol Szymanowski – II Symfonia B-dur, op. 19
Tak się złożyło, że pierwszą partyturą, którą kupiłem za własne pieniądze na początku 2001 roku w Warszawie, była partytura II Symfonii Karola Szymanowskiego. Nie wiem, dlaczego mając osiemnaście lat kupiłem właśnie ją. Wtedy dopiero zaczynałem czytać orkiestrowe partytury i wydaje mi się, że sam zapis tej symfonii zachwycił mnie gęstością zapisu nutowego, nietypowym dla symfonii układem, nieznanymi mi wówczas instrumentami. W każdym razie byłem bardzo ciekaw tej partytury i dlatego ją kupiłem. Los sprawił, że w 2021 roku, dwadzieścia lat później, poprowadziłem Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Krakowskiej podczas wykonania tej symfonii w jej pierwotnej wersji po raz pierwszy po stu latach. Wspólnie dokonaliśmy też pierwszego w historii nagrania utworu w tej wersji.
Karol Szymanowski – Stabat Mater na sopran, alt, baryton, chór mieszany i orkiestrę, op. 53
W 2005 roku na III Międzynarodowym Turnieju Dyrygentury Chóralnej „W stronę polifonii” we Wrocławiu zostałem wyróżniony dyplomem im. Zbigniewa Urbańskiego za najlepsze wykonanie Pieśni Kurpiowskich Karola Szymanowskiego, który ufundowała jego córka, a zarazem przewodniczącą jury tego konkursu Zofia Urbańska-Krasnodębska. Otrzymałem także partyturę Stabat Mater Szymanowskiego i zakochałem się w tym dziele. Marzyłem, by ten utwór wykonać. Dopiero 23 lutego 2022 roku moje marzenie się spełniło dzięki orkiestrze, chórowi i solistom Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Następnego dnia nasz świat znowu się okrutnie zmienił….
Aleksander Humala, fot. Natalia Sprynca
Grażyna Bacewicz – Koncert na orkiestrę smyczkową
Wykonywać muzykę Grażyny Bacewicz i jej słuchać jest wielkim szczęściem. Zarówno Koncert na orkiestrę smyczkową, jak i cała jej kompozytorska twórczość są genialne i ponadczasowe.
Bardzo lubię i cenię twórczość Wojciecha Kilara, Krzesanego szczególnie. Darzę go dużym sentymentem. To właśnie w tym utworze prowadziłem Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach podczas uroczystego otwarcia jej nowej siedziby przy placu Wojciecha Kilara właśnie. Był to jeden z moich pierwszych występów z NOSPR-em.
Stanisław Skrowaczewski – Uwertura 1947 na orkiestrę symfoniczną
Niezwykła jest postać Stanisława Skrowaczewskiego, dyrygenta, kompozytora, muzyka. Miałem wielkie szczęście być jego asystentem w 2015 i 2016 roku. W roku 100. rocznicy urodzin Artysty chciałbym zwrócić uwagę właśnie na jego Uwerturę 1947 na orkiestrę symfoniczną, znajdującą się w katalogu PWM.
Joanna Wnuk-Nazarowa – Il tempo passa. Passacaglia na wielką orkiestrę symfoniczną
Utwór został dedykowany Elżbiecie Pendereckiej. Jest hymnem miłości i wsparcia dla bardzo bliskiej przyjaciółki, przeżywającej najtrudniejszy czas po śmierci swojego męża, wielkiego Krzysztofa Pendereckiego. Kompozycję prawykonała Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Krakowskiej pod moją dyrekcją w swojej siedzibie 19 listopada 2022 roku.
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.