Aktualności
Instrument miesiąca: skrzypcowe rekomendacje Janusza Wawrowskiego
2023-12-17
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na skrzypce, które znajdują się w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego poprosiliśmy wybitnego wirtuoza tego instrumentu – Janusza Wawrowskiego. Artysta, uważany za jednego z najwybitniejszych i najbardziej doświadczonych skrzypków swojego pokolenia. Z jego inicjatywy powstała szczególna rekonstrukcja Koncertu skrzypcowego Ludomira Różyckiego – utworu, który zaginął w zrujnowanej Powstaniem Warszawie w 1944 roku.
Ludomir Różycki, Koncert skrzypcowy op. 70
Koncert skrzypcowy fantastycznego neoromantycznego kompozytora Ludomira Różyckiego „przywołany do życia” po ponad 70 latach z kilku rękopisów. Bardzo wymagający technicznie, bogaty muzycznie i dający dużą satysfakcję skrzypkowi po udanym wykonaniu. Jedyny taki w polskiej literaturze skrzypcowej – brzmi niczym muzyka filmowa.
Grażyna Bacewicz, VII Koncert skrzypcowy
Muzycy w Polsce znają tę kompozytorkę, ale mało kto słyszał jej koncerty skrzypcowe. Jej twórczość zaczyna być coraz bardziej popularna nie tylko w Polsce, ale również na całym świecie. To świetne, różnorodne stylistycznie koncerty, które każda skrzypaczka i skrzypek powinni poznać, szczególnie, jeśli cenią sobie twórczość skrzypcową takich kompozytorów, jak: Szymanowski, Bartok, Prokofiew czy Szostakowicz. Bardzo dobra seria wydawnicza z oryginalnymi wyciągami fortepianowymi kompozytorki.

fot. Fabrizio Maltese / www.wawrowski.com
Witold Lutosławski, 4 melodie śląskie na 4 skrzypiec
Fantastyczna propozycja dla grających skrzypków-pedagogów, którzy chcą przedstawić swoim podopiecznym muzykę Lutosławskiego i wykonać jego utwór kameralny podczas audycji lub na koncercie wspólnie z uczniami. Witold Lutosławski w lekkiej i bardzo ciekawej kameralnej odsłonie.
Grażyna Bacewicz, Quartetto na 4 skrzypiec
Bardzo mocna i ambitniejsza pozycja dla kwartetu skrzypcowego. Dość spore wyzwanie kameralne dla skrzypków, którzy mogą się wiele nauczyć na tym utworze. Dodatkowo można poznać twórczość Grażyny Bacewicz w nieco lżejszej odsłonie.
Grażyna Bacewicz, 4 kaprysy na skrzypce solo
Moje odkrycie ostatnich lat! Jedno z ostatnich dzieł Grażyny Bacewicz - wybitnej wirtuozki i kompozytorki - cykl Czterech Kaprysów na skrzypce solo z 1968 roku. Szczególnie polecane dla skrzypków, którym „przejadły” się nieco Kaprysy Wieniawskiego i Paganiniego. Bardzo ciekawe modernistyczne pomysły połączone z wielkim wyczuciem instrumentalnym skrzypiec.
***
Rekomendowane publikacje pochodzą z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Możecie je znaleźć w naszym e-sklepie, w księgarni stacjonarnej w Krakowie i dobrych księgarniach muzycznych. W formie elektronicznej szukajcie na www.nkoda.com.
Najczęściej czytane:
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.