Aktualności
Instrument miesiąca: skrzypcowe rekomendacje Janusza Wawrowskiego
2023-12-17
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na skrzypce, które znajdują się w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego poprosiliśmy wybitnego wirtuoza tego instrumentu – Janusza Wawrowskiego. Artysta, uważany za jednego z najwybitniejszych i najbardziej doświadczonych skrzypków swojego pokolenia. Z jego inicjatywy powstała szczególna rekonstrukcja Koncertu skrzypcowego Ludomira Różyckiego – utworu, który zaginął w zrujnowanej Powstaniem Warszawie w 1944 roku.
Ludomir Różycki, Koncert skrzypcowy op. 70
Koncert skrzypcowy fantastycznego neoromantycznego kompozytora Ludomira Różyckiego „przywołany do życia” po ponad 70 latach z kilku rękopisów. Bardzo wymagający technicznie, bogaty muzycznie i dający dużą satysfakcję skrzypkowi po udanym wykonaniu. Jedyny taki w polskiej literaturze skrzypcowej – brzmi niczym muzyka filmowa.
Grażyna Bacewicz, VII Koncert skrzypcowy
Muzycy w Polsce znają tę kompozytorkę, ale mało kto słyszał jej koncerty skrzypcowe. Jej twórczość zaczyna być coraz bardziej popularna nie tylko w Polsce, ale również na całym świecie. To świetne, różnorodne stylistycznie koncerty, które każda skrzypaczka i skrzypek powinni poznać, szczególnie, jeśli cenią sobie twórczość skrzypcową takich kompozytorów, jak: Szymanowski, Bartok, Prokofiew czy Szostakowicz. Bardzo dobra seria wydawnicza z oryginalnymi wyciągami fortepianowymi kompozytorki.
fot. Fabrizio Maltese / www.wawrowski.com
Witold Lutosławski, 4 melodie śląskie na 4 skrzypiec
Fantastyczna propozycja dla grających skrzypków-pedagogów, którzy chcą przedstawić swoim podopiecznym muzykę Lutosławskiego i wykonać jego utwór kameralny podczas audycji lub na koncercie wspólnie z uczniami. Witold Lutosławski w lekkiej i bardzo ciekawej kameralnej odsłonie.
Grażyna Bacewicz, Quartetto na 4 skrzypiec
Bardzo mocna i ambitniejsza pozycja dla kwartetu skrzypcowego. Dość spore wyzwanie kameralne dla skrzypków, którzy mogą się wiele nauczyć na tym utworze. Dodatkowo można poznać twórczość Grażyny Bacewicz w nieco lżejszej odsłonie.
Grażyna Bacewicz, 4 kaprysy na skrzypce solo
Moje odkrycie ostatnich lat! Jedno z ostatnich dzieł Grażyny Bacewicz - wybitnej wirtuozki i kompozytorki - cykl Czterech Kaprysów na skrzypce solo z 1968 roku. Szczególnie polecane dla skrzypków, którym „przejadły” się nieco Kaprysy Wieniawskiego i Paganiniego. Bardzo ciekawe modernistyczne pomysły połączone z wielkim wyczuciem instrumentalnym skrzypiec.
***
Rekomendowane publikacje pochodzą z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Możecie je znaleźć w naszym e-sklepie, w księgarni stacjonarnej w Krakowie i dobrych księgarniach muzycznych. W formie elektronicznej szukajcie na www.nkoda.com.
Najczęściej czytane:
Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.