Aktualności
Instrument miesiąca: skrzypcowe rekomendacje Janusza Wawrowskiego
2023-12-17
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na skrzypce, które znajdują się w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego poprosiliśmy wybitnego wirtuoza tego instrumentu – Janusza Wawrowskiego. Artysta, uważany za jednego z najwybitniejszych i najbardziej doświadczonych skrzypków swojego pokolenia. Z jego inicjatywy powstała szczególna rekonstrukcja Koncertu skrzypcowego Ludomira Różyckiego – utworu, który zaginął w zrujnowanej Powstaniem Warszawie w 1944 roku.
Ludomir Różycki, Koncert skrzypcowy op. 70
Koncert skrzypcowy fantastycznego neoromantycznego kompozytora Ludomira Różyckiego „przywołany do życia” po ponad 70 latach z kilku rękopisów. Bardzo wymagający technicznie, bogaty muzycznie i dający dużą satysfakcję skrzypkowi po udanym wykonaniu. Jedyny taki w polskiej literaturze skrzypcowej – brzmi niczym muzyka filmowa.
Grażyna Bacewicz, VII Koncert skrzypcowy
Muzycy w Polsce znają tę kompozytorkę, ale mało kto słyszał jej koncerty skrzypcowe. Jej twórczość zaczyna być coraz bardziej popularna nie tylko w Polsce, ale również na całym świecie. To świetne, różnorodne stylistycznie koncerty, które każda skrzypaczka i skrzypek powinni poznać, szczególnie, jeśli cenią sobie twórczość skrzypcową takich kompozytorów, jak: Szymanowski, Bartok, Prokofiew czy Szostakowicz. Bardzo dobra seria wydawnicza z oryginalnymi wyciągami fortepianowymi kompozytorki.
fot. Fabrizio Maltese / www.wawrowski.com
Witold Lutosławski, 4 melodie śląskie na 4 skrzypiec
Fantastyczna propozycja dla grających skrzypków-pedagogów, którzy chcą przedstawić swoim podopiecznym muzykę Lutosławskiego i wykonać jego utwór kameralny podczas audycji lub na koncercie wspólnie z uczniami. Witold Lutosławski w lekkiej i bardzo ciekawej kameralnej odsłonie.
Grażyna Bacewicz, Quartetto na 4 skrzypiec
Bardzo mocna i ambitniejsza pozycja dla kwartetu skrzypcowego. Dość spore wyzwanie kameralne dla skrzypków, którzy mogą się wiele nauczyć na tym utworze. Dodatkowo można poznać twórczość Grażyny Bacewicz w nieco lżejszej odsłonie.
Grażyna Bacewicz, 4 kaprysy na skrzypce solo
Moje odkrycie ostatnich lat! Jedno z ostatnich dzieł Grażyny Bacewicz - wybitnej wirtuozki i kompozytorki - cykl Czterech Kaprysów na skrzypce solo z 1968 roku. Szczególnie polecane dla skrzypków, którym „przejadły” się nieco Kaprysy Wieniawskiego i Paganiniego. Bardzo ciekawe modernistyczne pomysły połączone z wielkim wyczuciem instrumentalnym skrzypiec.
***
Rekomendowane publikacje pochodzą z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Możecie je znaleźć w naszym e-sklepie, w księgarni stacjonarnej w Krakowie i dobrych księgarniach muzycznych. W formie elektronicznej szukajcie na www.nkoda.com.
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.