Aktualności
Nowe nagrania utworów Andrzeja Krzanowskiego
2024-01-05
Premierowe nagrania utworów akordeonowych Andrzeja Krzanowskiego z pierwszych lat jego twórczości (1970-1975) można usłyszeć na portalu poświęconym życiu i twórczości kompozytora oraz kanale YouTube Fundacji jego imienia. Jest to zapis koncertu AKORDEONOCHROMIA, który odbył się w Miejskim Domu Kultury w Czechowicach-Dziedzicach w październiku 2023 roku.
Wykonawcami nagrań są laureaci Konkursu Akordeonowego im. Andrzeja Krzanowskiego w Czechowicach-Dziedzicach: Paweł Janas, Adam Maksymienko oraz Tobiasz Urbaniak. Utrwalili oni dziesięć kompozycji z początkowych lat twórczości tego wybitnego akordeonisty i kompozytora, w tym trzy prawykonania utworów: Preludium na akordeon (1970); Fantazja na akordeon (1970, prawykonanie); Taniec na akordeon (1970); Akordeonochromia I (1971, prawykonanie); [I] Sonata na akordeon (1972); Kanony [I - VI] (1972, prawykonanie całego cyklu); Studium II na akordeon (1974); Fuga-fantazja nr 1 na akordeon (1975); Fuga-fantazja nr 2 na akordeon (1975); Studium III na akordeon (1975).
Wczesne utwory akordeonowe wskazują na oryginalny i zaskakujący świat wyobraźni muzycznej Krzanowskiego oraz na poszukiwania innej, zgodnej ze swoimi wyobrażeniami dźwiękowości tego instrumentu, a także na wykorzystaniu tradycyjnych wartości w zakresie formy, polifonii i muzycznego piękna.
Reżyserami nagrania byli Maciej Stasiński, Grzegorz Kućmierz, reżyserem dźwięku - Bartłomiej Staniak. Większość kompozycji dostępnych jest także w formie wydań nutowych w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Koncert był częścią projektu dotyczącego nagrania wszystkich utworów akordeonowych kompozytora i umieszczenia ich na portalu www.andrzejkrzanowski.pl. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyczny ślad”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
(inf. prasowa Fundacji im. A. Krzanowskiego, fot. Julian Gembalski)
Najczęściej czytane:
Nowe, młode pokolenie polskich kompozytorów przyswaja i dzieli się różnorodnymi wpływami oraz muzycznymi inspiracjami, jednocześnie przenosząc je w nowe wymiary. Ze złożonością muzyki Karola Szymanowskiego zmierzył się Paweł Malinowski, który na zamówienie Spółdzielni Muzycznej contemporary ensemble przygotował własną instrumentację Masek op. 34 Karola Szymanowskiego. Krakowski zespół zaprezentuje dzieło podczas Musica Festival w Strasburgu 23 września o godz. 20:30 w Palais de Fêtes.
Z dumą ogłaszamy zainicjowanie ścisłej współpracy między Polskim Wydawnictwem Muzycznym a Lidią Zielińską, artystką o ogromnym dorobku muzycznym i edukacyjnym, specjalizującą się w sztukach eksperymentalnych, ekologii dźwiękowej i tradycyjnej muzyki japońskiej.
Piąta w tym roku premiera fonograficzna ANAKLASIS prezentuje niepozbawione humoru słuchowisko, w którym rozbrzmiewają głosy Joanny Freszel, Matyldy Damięckiej i kompozytora – Tadeusza Wieleckiego. Gra Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca. Jak by to powiedzieć – ostatnie jak do tej pory tak duże dzieło Tadeusza Wieleckiego, od 19 września dostępne jest na najnowszej płycie wydanej w serii OPERA.
Już jutro Warszawa ponownie stanie się stolicą muzyki najnowszej. 19 września rusza 68. Edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, której hasłem przewodnim jest „Prześwit”. Polskie Wydawnictwo Muzyczne – Partner Strategiczny Festiwalu – zaprasza na dwa spotkania autorskie, wokół premierowych publikacji poświęconych postaciom związanym z festiwalem.
Jak podzielić się ze słuchaczem własnym doświadczeniem? Jak oddać to, co niełatwo wyrazić słowem, gestem czy dźwiękiem? Jak za pomocą dźwięków przekazać własne „ja”? Tadeusz Wielecki – kompozytor i kontrabasista – nieustannie poszukuje odpowiedzi na te pytania. Jego refleksje zwerbalizowane w dialogu z Adamem Suprynowiczem, zapisane zostały w najnowszej książce Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Jak by to powiedzieć... Premierowa publikacja to głos artysty, dla którego nie ma prostych odpowiedzi.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowią istotną i liczną grupę powstających publikacji. Z okazji 80 lat istnienia PWM-u, powstał cykl artykułów Polscy Kompozytorzy Dzieciom zadedykowany twórcom, którzy część pracy artystycznej poświęcili adeptom sztuki muzycznej.
Głęboko zakorzeniony w tradycji, nie uciekał od nowinek muzycznych. Kompozytor, pedagog, twórca życia kulturalnego, a prywatnie – miłośnik motoryzacji. Tadeusz Baird to bohater napisanej przez Rafała Augustyna najnowszej książki z serii „Małe Monografie” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Publikacja już dziś trafia na księgarniane półki.
Aż 4 drużyny z Polskiego Wydawnictwa Muzycznego wzięły udział w tegorocznej edycji Poland Business Run. To największa charytatywna sztafeta biznesowa w Polsce!
Paweł Łukaszewski prowadzi szeroko zakrojoną działalność artystyczną: jest wszechstronnym kompozytorem, dyrygentem, wykładowcą akademickim i animatorem życia muzycznego. Jego dzieła wykonują renomowane zespoły w Europie, Stanach Zjednoczonych, czy Kanadzie. We wrześniu, w ramach akcji Kompozytor miesiąca, zaglądamy do jego pracowni, by przyjrzeć się pracy i miejscu, w którym zazwyczaj komponuje.
Carillon to instrument wpisany w audiosferę Gdańska od wielu wieków. Dziś przeżywa swój renesans. Dzięki corocznym premierom nowych utworów skomponowanych na dwa miejskie zestawy dzwonów oraz nagraniom rejestrującym te dzieła na płytach, carillony są na nowo odkrywane dla muzyki współczesnej. I tę właśnie twórczość, napisaną na zamówienie Miasta Gdańska oraz Muzeum Gdańska w latach 2022-2024 zarejestrowano na albumie wytwórni płytowej ANAKLASIS, który dziś trafia do sprzedaży w najlepszych sklepach muzycznych.