Aktualności
Nowe nagrania utworów Andrzeja Krzanowskiego
2024-01-05
Premierowe nagrania utworów akordeonowych Andrzeja Krzanowskiego z pierwszych lat jego twórczości (1970-1975) można usłyszeć na portalu poświęconym życiu i twórczości kompozytora oraz kanale YouTube Fundacji jego imienia. Jest to zapis koncertu AKORDEONOCHROMIA, który odbył się w Miejskim Domu Kultury w Czechowicach-Dziedzicach w październiku 2023 roku.
Wykonawcami nagrań są laureaci Konkursu Akordeonowego im. Andrzeja Krzanowskiego w Czechowicach-Dziedzicach: Paweł Janas, Adam Maksymienko oraz Tobiasz Urbaniak. Utrwalili oni dziesięć kompozycji z początkowych lat twórczości tego wybitnego akordeonisty i kompozytora, w tym trzy prawykonania utworów: Preludium na akordeon (1970); Fantazja na akordeon (1970, prawykonanie); Taniec na akordeon (1970); Akordeonochromia I (1971, prawykonanie); [I] Sonata na akordeon (1972); Kanony [I - VI] (1972, prawykonanie całego cyklu); Studium II na akordeon (1974); Fuga-fantazja nr 1 na akordeon (1975); Fuga-fantazja nr 2 na akordeon (1975); Studium III na akordeon (1975).
Wczesne utwory akordeonowe wskazują na oryginalny i zaskakujący świat wyobraźni muzycznej Krzanowskiego oraz na poszukiwania innej, zgodnej ze swoimi wyobrażeniami dźwiękowości tego instrumentu, a także na wykorzystaniu tradycyjnych wartości w zakresie formy, polifonii i muzycznego piękna.
Reżyserami nagrania byli Maciej Stasiński, Grzegorz Kućmierz, reżyserem dźwięku - Bartłomiej Staniak. Większość kompozycji dostępnych jest także w formie wydań nutowych w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Koncert był częścią projektu dotyczącego nagrania wszystkich utworów akordeonowych kompozytora i umieszczenia ich na portalu www.andrzejkrzanowski.pl. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyczny ślad”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
(inf. prasowa Fundacji im. A. Krzanowskiego, fot. Julian Gembalski)
Najczęściej czytane:
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!