Aktualności
Nowe nagrania utworów Andrzeja Krzanowskiego
2024-01-05
Premierowe nagrania utworów akordeonowych Andrzeja Krzanowskiego z pierwszych lat jego twórczości (1970-1975) można usłyszeć na portalu poświęconym życiu i twórczości kompozytora oraz kanale YouTube Fundacji jego imienia. Jest to zapis koncertu AKORDEONOCHROMIA, który odbył się w Miejskim Domu Kultury w Czechowicach-Dziedzicach w październiku 2023 roku.
Wykonawcami nagrań są laureaci Konkursu Akordeonowego im. Andrzeja Krzanowskiego w Czechowicach-Dziedzicach: Paweł Janas, Adam Maksymienko oraz Tobiasz Urbaniak. Utrwalili oni dziesięć kompozycji z początkowych lat twórczości tego wybitnego akordeonisty i kompozytora, w tym trzy prawykonania utworów: Preludium na akordeon (1970); Fantazja na akordeon (1970, prawykonanie); Taniec na akordeon (1970); Akordeonochromia I (1971, prawykonanie); [I] Sonata na akordeon (1972); Kanony [I - VI] (1972, prawykonanie całego cyklu); Studium II na akordeon (1974); Fuga-fantazja nr 1 na akordeon (1975); Fuga-fantazja nr 2 na akordeon (1975); Studium III na akordeon (1975).
Wczesne utwory akordeonowe wskazują na oryginalny i zaskakujący świat wyobraźni muzycznej Krzanowskiego oraz na poszukiwania innej, zgodnej ze swoimi wyobrażeniami dźwiękowości tego instrumentu, a także na wykorzystaniu tradycyjnych wartości w zakresie formy, polifonii i muzycznego piękna.
Reżyserami nagrania byli Maciej Stasiński, Grzegorz Kućmierz, reżyserem dźwięku - Bartłomiej Staniak. Większość kompozycji dostępnych jest także w formie wydań nutowych w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Koncert był częścią projektu dotyczącego nagrania wszystkich utworów akordeonowych kompozytora i umieszczenia ich na portalu www.andrzejkrzanowski.pl. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyczny ślad”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
(inf. prasowa Fundacji im. A. Krzanowskiego, fot. Julian Gembalski)
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.