PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

4 utwory muzyki najnowszej, które warto poznać w lutym

2024-02-05

Historie o miłości i zbrodni oraz ludzkich przywarach. Nieoczywiste środki wykonawcze i hołd składany Mistrzowi. Cztery najnowsze utwory kompozytorów związanych z Polskim Wydawnictwem Muzycznym zabrzmią w Krakowie, Kielcach i Strasbourgu. Oto dlaczego warto je usłyszeć.

 

 

 

Aleksander Nowak: JA, ŞEKÜRE


W operze Alka Nowaka jest wszystko to, co intryguje w najlepszych serialach Netflixa. Jest miłość i zdrada, śmierć i zbrodnia. Libretto, napisane przez samego kompozytora, powstało na wątkach „Nazywam się Czerwień” – najsłynniejszej powieści Orhana Pamuka, autora wyróżnionego w 2006 roku Literacką Nagrodą Nobla. Przed nami inspiracja, obok której trudno przejść obojętnym.


Şeküre to młoda kobieta, która usiłuje odnaleźć własną drogę w świecie pełnym sztywnych norm i konwenansów. Mieszka wraz z dwoma synami w domu swego ojca, Enişte i traci już nadzieję na powrót męża z wojny. Obawia się o przyszłość swojej rodziny, więc chce ponownie wyjść za mąż. To jednak skomplikowane, bo formalnie nie jest wdową, więc do czasu wyjaśnienia sytuacji ma związane ręce. Jej historia wyłania się z dialogów, monologów oraz opowieści o księżniczkach, ich adoratorach i perypetiach bohaterów na drodze do szczęścia.


Pod względem obsady premiera zapowiada się okazale: w produkcji udział bierze 6 solistów, Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble, Capella Cracoviensis oraz Chór Polskiego Radia pod batutą Macieja Tomasiewicza. Splendoru wydarzeniu doda miejsce – premiera odbędzie się 9 lutego o godz. 19:00 w Teatrze im. J. Słowackiego w Krakowie podczas Festiwalu Opera RARA. Kolejne spektakle 10 i 11 lutego.

 



Zygmunt Krauze: Tren pamięci Krzysztofa Pendereckiego


„London Calling” to wprawdzie trzeci studyjny album brytyjskiego zespołu The Clash, ale my zwracamy uwagę na koncert, który pod tym właśnie tytułem zapowiada Sinfonietta Cracovia. Orkiestra, wspólnie ze słynną London Sinfoniettą, odkrywa w 2024 roku nowe obszary muzyki kompozytorów angielskich, amerykańskich oraz zaskakujące i transowe brzmienia smyczków. Muzycy zabiorą publiczność w podróż od twórczości Krzysztofa Pendereckiego, przez ścieżkę dźwiękową oscarowego dreszczowca „Aż poleje się krew”, po ambientowe brzmienia współczesnych artystów oraz prawykonanie nowego utworu Zygmunta Krauze z gościnnym udziałem samego kompozytora, który zasiądzie przy fortepianie.


Zygmunt Krauze nie wkroczył na drogę punkowej rewolucji, nie skłania się również w stronę ambientu. Podczas koncertu po raz pierwszy zabrzmi jego Tren pamięci Krzysztofa Pendereckiego na orkiestrę smyczkową. To utwór o silnym ładunku emocjonalnym, który zrodził się spontanicznie tuż po tragicznej wiadomości o śmierci Mistrza. Nie zawiera aluzji stylistycznych, nawiązujących do jego twórczości, wyraża natomiast energię, siłę i determinację, nakręcającą twórczość Pendereckiego oraz zadumę i głęboką łączność kompozytora z przeżyciami religijnymi. Utwór zakończy nagle urwana solowa partia skrzypiec - muzyczny obraz człowieka i artysty osamotnionego.

 



Joanna Wnuk-Nazarowa: Siedem grzechów głównych. Suita tragikomiczna na wielką orkiestrę symfoniczną


Kompozytorka rozpoczyna w tym roku świętowanie jubileuszu 75-lecia urodzin popełnieniem Siedmiu grzechów głównych. Ujęła je w partyturze z podtytułem wskazującym, że grzeszenie może prowadzić tak do komicznych, jak i tragicznych skutków. Suita tragikomiczna na wielką orkiestrę symfoniczną zawiera barwną interpretację kardynalnych przywar ludzkich, ułożonych kolejno w siedmiu częściach: Pycha, Zazdrość, Rozpusta, Chciwość, Gniew, Obżarstwo i Lenistwo. Pomimo ironiczno-sarkastycznego przekazu, Joanna Wnuk-Nazarowa koncentruje się na kondycji człowieka, ulegającego słabościom swej natury. Stosuje również starodawne nazwy – „nieczystość” zamienia na dynamiczną „rozpustę”, „obżarstwem” (połączonym z „pijaństwem") zastępuje elegancko ujęte we współczesnym katechizmie „nieumiarkowanie w jedzeniu i piciu”.


Prawykonanie odbędzie się w Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach 16 lutego o godz. 19:00. Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii zadyryguje Jacek Rogala. Dwa dni wcześniej (14 lutego, godz. 18:30) odbędzie się wieczór filmowy z projekcją dokumentu „Pod presją dźwięku i słowa”, przedstawiający sylwetkę kompozytorki. Film rozpocznie historia pewnej zagubionej partytury. Po projekcji spotkanie z jego bohaterką  oraz z reżyserką Violettą Rotter-Kozerą.

 



Agata Zubel: Spray na 6 wykonawców


6 wykonawców i ani jednego instrumentu. Zastąpią je puszki z farbą i ciała Les Percussions de Strasbourg. Spray łączy muzykę ze sztuką wizualną i performatywną, w centrum stawiając rytm. Główną ideą utworu jest wykorzystanie jednego dzieła sztuki do stworzenia kolejnego.


Dźwięki wydawane przez puszki z farbą i akcesoria malarskie oddziałują bezpośrednio z przestrzenią wizualną i pracami plastycznymi, które w tym samym czasie powstaną na płótnach ustawionych na scenie. Spraye, pędzle – to narzędzia służące do odtworzenia tego, co zapisane jest w partyturze. Odtwarzana w czasie staje się dziełem muzycznym, natomiast w efekcie końcowym – barwnym dziełem sztuki wizualnej. W rezultacie powstanie sześć dzieł opartych na tej samej partyturze, lecz różniących się wizualnie.


Kompozytorka i wykonawcy eksperymentują w utworze ze swoim ciałem i gestem, prowadzącym do uderzenia, wydobycia dźwięku i ułożeniu w rytm. Szukają odpowiedzi na pytanie: jak na nowo przemyśleć ruch ciał w muzyce perkusyjnej? Prawykonanie odbędzie się 22 lutego w Strasbourgu, a wprowadza w nie zwiastun przygotowany przez Les Percussions de Strasbourg (do obejrzenia w serwisie Youtube).

 

Najczęściej czytane:

Wybitna koreańska skrzypaczka Bomsori Kim ambasadorką twórczości Grażyny Bacewicz

Występuje na najsłynniejszych estradach muzycznych: nowojorskich Carnegie Hall i Lincoln Center, Concertgebouw w Amsterdamie, na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall czy wiedeńskich Musikverein i Konzerthaus. W lutym 2021 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym Deutsche Grammophon. Od tego roku Bomsori Kim nosi zaszczytny tytuł ambasadorki twórczości Grażyny Bacewicz, na całym świecie bowiem wykonuje i promuje muzykę tej najważniejszej polskiej kompozytorki.

Konkurs Kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem. Termin nadsyłania prac: 1 kwietnia 2025 roku

Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza do udziału w Konkursie Kompozytorskim na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem Jerzego Krechowicza Piesomen Antropon (Uczyńmy Człowieka) Ceta.Konkurs adresowany jest do profesjonalnych kompozytorów urodzonych przed 10 kwietnia 1999 r. Termin zgłoszenia partytur upływa z dniem 1 kwietnia 2025 roku.

Chopin okiem Iwaszkiewicza. Słynna biografia na nowo

70 lat temu ukazał się literacki portret Fryderyka Chopina pióra Jarosława Iwaszkiewicza, który na stałe wpisał się do kanonu literatury poświęconej kompozytorowi. Teraz, dzięki staraniom Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, powraca na półki w specjalnej, odświeżonej, jubileuszowej edycji. Premiera nowego wydania już 26 lutego.

KOMPOZYTOR MIESIĄCA: SŁAWOMIR KUPCZAK i jego #BiurkoKompozytora

W lutym zaglądamy do pracowni Sławomira Kupczaka – kompozytora związanego z Polskim Wydawnictwem Muzycznym od ponad dwunastu lat. Tworzy muzykę solową, kameralną, symfoniczną, elektroakustyczną, teatralną oraz filmową. Jak sam przyznaje, komponowanie jest procesem złożonym i skomplikowanym, ale jednocześnie jest też przygodą, niosącą ze sobą sporą radość. Na jego biurku znajdziemy całkiem sporo urządzeń i przyrządów służących tworzeniu kolejnych utworów.

Muzyczne spotkania PWM. Bądźmy bliżej siebie

Muzyczne spotkania odbywające się w ramach tegorocznego jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego będą okazją do poznania najpiękniejszych dzieł muzyki kameralnej i chóralnej oraz zacieśnienia więzi między słuchaczami a kompozytorami i wykonawcami. Nie zabraknie również utworów solowych skomponowanych na dzwony carillonu. Do wspólnego świętowania podczas jubileuszowych koncertów zapraszamy w dniach 7–8 marca do Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu.

Wydarzenia edukacyjne podczas muzycznych spotkań na 80-lecie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

W ramach obchodów jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zapraszamy do różnych przestrzeni NFM na spotkania edukacyjne. W ciągu dwóch dni świętowania odbędzie się szereg wydarzeń, które pozwolą uczestnikom na głębsze poznanie historii polskiej muzyki oraz jej twórców. 

Muzyczne spotkania. Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania!

To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia! 

Prawykonania utworów Agaty Zubel i Zygmunta Krauze inspirowanych malarstwem współczesnym

W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.

Polifonia epok i osobowości: płyta LAETA MUNDUS dostępna także na LP

Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.

Podwójna tożsamość zaginionej partytury – Historia pewnego utworu

Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.