Aktualności
Tae-Yon Kim zwyciężczynią 12. Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego
2024-05-13
Jedenaście dni konkursowych zmagań zakończyło się triumfem Koreanki Tae-Yon Kim. Decyzją jury w gronie laureatów znaleźli się także Polacy: Maria Leszczyńska, Antoni Wrona i Gustaw Bafeltowski. Polskie Wydawnictwo Muzyczne i „Ruch Muzyczny” byli partnerami wydarzenia.
Tegoroczny Konkurs był bardzo ciekawy, a jego poziom bardzo wysoki. Każdy z uczestników wniósł tu nie tylko swój talent, charyzmę ale też ciężką pracę. To było bowiem bardzo wymagające wydarzenie i bardzo potrzebne. Potrzebne, ponieważ pokazało się tu bardzo dużo młodych wybitnych wiolonczelistów z różnych krajów, co daje nam skalę porównawczą. Można zobaczyć wpływy różnych szkół, sposobów gry i interpretacji. Takie porównania wpływają na rozwój i inspiracje wszystkich młodych wiolonczelistów – ocenił Roman Jabłoński, przewodniczący jury.
Organizatorem 12. edycji konkursu jest Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, a współorganizatorem Fundacja Na Rzecz Promocji Młodych Wiolonczelistów oraz Filharmonia Narodowa. Patronat honorowy nad konkursem objął Prezydent Rzeczpospolitej Polskiej Andrzej Duda.
Trzy etapy konkursowych przesłuchań zwieńczyły koncerty pięciorga finalistów z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Marka Mosia. W sobotę 11 maja późnym wieczorem jury ogłosiło werdykt:
I Nagroda wysokości 20 tys. euro: Tae-Yeon Kim (Korea Południowa)
II Nagroda wysokości 10 tys. euro: Maria Leszczyńska (Polska)
III Nagroda wysokości 5 tys. euro: Antoni Wrona (Polska)
IV Nagroda wysokości 2,5 tys. euro: Gustaw Bafeltowski (Polska)
Wyróżnienie wysokości 1250 euro otrzymał Esteban Jiménez Suárez (Hiszpania)
Ponadto przyznane zostały dwie specjalne nagrody regulaminowe wysokości 1 000 euro; jury nagrodziło Estebana Jiméneza Suáreza za wybitne wykonanie Wariacji Sacherowskiej na wiolonczelę solo Witolda Lutosławskiego, zaś Tae-Yon Kim – za wybitne wykonanie Grave Patrona konkursu.
fot. Marta Ankiersztejn
Jesteśmy dumni z tego że 12. Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego powrócił po sześciu latach przerwy, ciesząc się zainteresowaniem tak znakomitych uczestników z całego świata. Gratulujemy wszystkim laureatom, a zwłaszcza zwyciężczyni Tae-Yeon Kim. Porywające nas charyzma, talent i pasja widoczne u wszystkich uczestników, potwierdzają potrzebę organizowania tego typu wydarzeń dla muzyków z całego świata, zwłaszcza młodych. Dzięki takim konkursom wyłaniają się nie tylko kolejne osobowości muzyczne, ale i nowe trendy wykonawcze – podsumowała Paula Lis-Sołoducha, dyrektor Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca.
Najczęściej czytane:
W maju 1857 r. w „Ruchu Muzycznym” ukazała się zapowiedź wystawienia Halki na deskach warszawskiego Teatru Wielkiego. Na te wieści Stanisław Moniuszko czekał bez mała dekadę – teraz jednak wpadł w „żywy niepokój”… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się przygotowaniom do długo wyczekiwanej przez kompozytora premiery.
Dzieło nagrodzone w Konkursie Kompozytorskim Piesomen Antropon zabrzmi po raz pierwszy 6 czerwca w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy. Tego wieczoru usłyszymy ponadto utwory kompozytorów polskich i francuskich, których twórczość stanowi świadectwo czasu i hołd złożony wielkim osobowościom świata sztuki i duchowości m.in. Krzysztofa Pendereckiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem Konkursu.
W ostatnim tygodniu maja uczniowie krakowskich przedszkoli i szkół odwiedzili księgarnię muzyczną PWM z okazji trwającego Tygodnia Dziecka w Polskim Wydawnictwie Muzycznym.
2 czerwca br. rozpocznie się 12. edycja Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. W muzyczne szranki stanie 77 młodych śpiewaków z 28 krajów; zwycięzców poznamy 7 czerwca. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest Partnerem wydarzenia.
Kompozytor, dyrygent, wydawca, teoretyk muzyki, pedagog muzyczny, rektor uczelni – życiorys Józefa Elsnera jest niezwykle bogaty. Mimo to przeważnie kojarzony jest jedynie jako nauczyciel Fryderyka Chopina. Krzysztof Bilica z zaciekawieniem przygląda się mistrzowi przełomu XVIII i XIX wieku, którego portret rysuje w najnowszej Małej Monografii.
Fascynujący bohater, śmiała koncepcja, wreszcie znakomita obsada aktorska – Król Narcyz to nieszablonowy format opowieści o najsłynniejszym kompozytorze muzyki polskiej początków XX wieku. Wspólna produkcja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i Radia Kraków zgromadziła cenionych realizatorów i aktorów teatralnych, którzy wykreowali świat Karola Szymanowskiego oraz jego bliskich. Emisja na antenie Radia Kraków w kolejne poniedziałki o godzinie 21.05, począwszy od 2 czerwca br.
Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.