Aktualności
Konkurs Recenzencki Filharmonii Śląskiej i PWM
2024-05-15
Filharmonia Śląska we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym zaprasza studentów studiów I i II stopnia kierunków Muzykologia oraz Kompozycja i Teoria Muzyki do udziału w Konkursie Recenzenckim.
Konkurs odbywa się jako jedno z wydarzeń towarzyszących Gali Urodzinowej Joanny Wnuk-Nazarowej. Chcemy wspólnie promować i wspierać działalność studentów na polu krytyki muzycznej!
Do grona jurorskiego zostali zaproszeni:
dr Daniel Cichy – dyrektor – redaktor naczelny, Polskie Wydawnictwo Muzyczne PWM
Krzysztof Stefański – zastępca redaktora naczelnego, Ruch Muzyczny
dr hab. Beata Bolesławska-Lewandowska – prof. Instytut Sztuki PAN, Związek Kompozytorów Polskich
dr Wiktoria Antonczyk – redaktor, Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC
Ewa Szczecińska – dziennikarka radiowa, Polskie Radio Program 2
Nagrodami w Konkursie są:
- publikacja zwycięskiej recenzji w serwisie internetowym Polskiego Centrum Informacji Muzycznej POLMIC;
- publikacja nagrodzonych oraz wyróżnionych recenzji na stronie internetowej Filharmonii Śląskiej oraz w mediach społecznościowych organizatora;
- nagrody rzeczowe w postaci publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego PWM;
- nagrody rzeczowe w postaci wydawnictw Polskiego Centrum Informacji Muzycznej POLMIC;
- nagrody rzeczowe w postaci płyt CD;
- zaproszenia na koncerty Filharmonii Śląskiej.
Ponadto Członkowie Jury z ramienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego PWM oraz Ruchu Muzycznego, na podstawie wybitnej wartości merytorycznej przesłanej pracy konkursowej mogą przyznać nagrodę specjalną w postaci możliwości opublikowania pracy w mediach społecznościowych lub na stronie internetowej Ruchu Muzycznego!
Patronat nad Konkursem: Program Drugi Polskiego Radia i POLMIC.PL- Polskie Centrum Informacji Muzycznej.
Termin przyjmowania zgłoszeń mija 24 maja.
Zachęcamy do udziału! Regulamin konkursu oraz karta zgłoszenia dostępne są na stronie Filharmonii Śląskiej.
Najczęściej czytane:
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!